760 SLI - Värt det eller bara strul?

Permalänk
Medlem

760 SLI - Värt det eller bara strul?

Hej! Sitter med ett Asus 760 SLI-kort och har fått tillfället att köpa en bekants MSI 760 för en väldigt nätt summa.
Jag har sen innan ingen som helst erfarenhet av SLI, har dock läst på en hel del och det som jag har lagt märke till att det är många som har delade meningar med det. Endel anser att det är hur smidigt som helst och andra tycker det är hemskt. Är lite sugen på att veta vad ni tycker.

Jag har rent prestandamässigt inte behov av SLI då jag enbart kör sc2 och lite bf4 då och då. Men sen så är man inbiten prylbög och allmän prestandajägare, så det är väl alltid kul att få lite mer poäng i diverse benchmarks?
Kan ju tillägga att jag är student just nu så pengar är det tajt med, kan även tillägga att den nätta summan ligger på 900:-.

Jag sitter även med Corsair CX 600w nätagg, vad jag har förstått så borde det räcka, jag har CPUn klockad relativt bra, vet inte hur mycket mer kräm det drar. Sen så har jag även 7 fläktar i burken. Så jag är lite orolig för att det kanske kommer bli tajt med mitt nätagg, för måste jag köpa nytt nätagg så har jag inte råd att lyxa på med SLI.

Vill gärna veta vad ni har för åsikter och tankar!

Mvh
/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

900kr?! KÖP DEEETTTT

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Har haft SLI länge och förstår inte vad det skulle vara för strul med det? Jag sparar just nu till mitt andra GTX 760 och vet att det kommer funka finfint. jag hade gtx 560 i SLI innan och tyvärr var det enormt kass kvalitet på fläktarna på MSI twinfrostr 2 så jag bytte ut de när det lät som om datorn skulle flyga till månen.
Detta hade ju inget med SLI att göra utan som sagt, skitkvalitet från MSI.
Jag rekomenderar SLI starkt. Du kommer inte bli missnöjd.
Ditt agg kommer räcka fint.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ethnic:

Hej! Sitter med ett Asus 760 SLI-kort och har fått tillfället att köpa en bekants MSI 760 för en väldigt nätt summa.
Jag har sen innan ingen som helst erfarenhet av SLI, har dock läst på en hel del och det som jag har lagt märke till att det är många som har delade meningar med det. Endel anser att det är hur smidigt som helst och andra tycker det är hemskt. Är lite sugen på att veta vad ni tycker.

Jag har rent prestandamässigt inte behov av SLI då jag enbart kör sc2 och lite bf4 då och då. Men sen så är man inbiten prylbög och allmän prestandajägare, så det är väl alltid kul att få lite mer poäng i diverse benchmarks?
Kan ju tillägga att jag är student just nu så pengar är det tajt med, kan även tillägga att den nätta summan ligger på 900:-.

Jag sitter även med Corsair CX 600w nätagg, vad jag har förstått så borde det räcka, jag har CPUn klockad relativt bra, vet inte hur mycket mer kräm det drar. Sen så har jag även 7 fläktar i burken. Så jag är lite orolig för att det kanske kommer bli tajt med mitt nätagg, för måste jag köpa nytt nätagg så har jag inte råd att lyxa på med SLI.

Vill gärna veta vad ni har för åsikter och tankar!

Mvh
/ethnic

Det är absolut inga större problem med att köra SLI, rent allmänt. Det händer ibland att en del nya spel inte funkar optimalt innan det kommit drivrutiner med uppdaterad SLI-profil.
Ett exempel nu senast är Assassins Creed 4, men det tog bara nån dag efter release så kom det nya drivrutiner.

Problemen som finns med SLI är gravt överdrivna, det är inte alls mycket strul med det nuförtiden.

Två 760 drar ungefär 300-350 W, så dina 600 W kommer räcka fint.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Har kört SLI med 3 olika GTX 670, och med två GTX 780 och det enda strulet jag har haft har varit relaterat till att SLI-bryggan varit skadad och/eller inte suttit på rätt, vilket kan ge upphov till lite konstiga effekter (flickering, fel färger, ingen ökad prestanda, etc.)

I det stora hela är jag nöjd med hur SLI fungerar och presterar, och då dom flesta nyare speltitlar har stöd för SLI/CF (eller får det snabbt efter release) så är det bara att tuta och köra om man har möjlighet til det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Får tacka för era svar! Det vart ett inköp av ett till! Måste säga att efter lite flyttade på korten pga av värme-knas så vart det tillslut riktigt fint!

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB