Permalänk
Medlem

Misslyckad delid

Hallå allihopa

Eftersom man ser och hör om en hel del lyckade resultat tänkte jag nu dela med mig av ett misslyckat försök till delid. Jag körde vice metoden som skulle vara bra men det gick väl inte hela vägen om man säger så. Trots många slag fick jag inte få loss IHS och lyckades slinta med träbiten. Som ni kan se på bilden nedan flög en liten bit iväg och skrapade också lite gran på ytan. Därefter vågade jag inte banka mera

Jag tänkte att allt var kört men testade att sätta cpu:n i datorn och till min förvåning så startade datorn faktiskt upp. Jag kör igång skype, steam, surfar och har haft igång datorn i en halvtimme nu. Jag har inte testat något stabilitetstest ännu så jag vet ju inte ens om den fungerar som den ska. Någon som vet vad det var för komponent som flög av egentligen?

Bild:

Före delid:

Efter delid:

Dold text
Permalänk
Medlem

En liten kondensator.

Permalänk
Medlem

Anade det. Livsviktig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

En liten kondensator.

Vet du vad dom gör?
Jag är sugen på att lära mig

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Anade det. Livsviktig?

Svårt att säga. Det kan vara så att din CPU funkar som vanligt, det kan också vara så att den får förkortad livstid eller ballar ur i ett speciellt scenario.

Skrivet av Lifooz:

Vet du vad dom gör?
Jag är sugen på att lära mig

Wikipedia går igenom det. Capacitor. Applications of capacitors.

Permalänk
Medlem

Det borde gå o löda dit kondingen igen om du vill vara säker på processorns 100%iga funktion.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är som att leta efter en nål i en höstack i det rummet Goda nyheter dock, so far so good. Körde prime i stock hastighet och det såg bra ut i någon timme, det jag märkte var att turbon gick endast upp i 3,6GHz (anledning?).
Testade att ladda min OC profil på 4,5GHz och körde prime igen. Än så länge verkar inget onormalt, får hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Jag har också försökt, 4-5 gånger faktiskt, både med massa olika rakblad och flera gånger med skruvstäd, trodde att när man väl fixade verktyg och var villig att ta risken så skulle det inte vara några problem att få av skiten, det såg ju så lätt ut på alla videos. Första gången med skruvstädet så gav träbiten vika före lååångt före cpu'n och flisade sig, trät trycktes in osv. Sista gången jag försökte efter massa misslyckade försök med rakblad och skruvstäd så tog jag en metallbit istället och slog massa gånger, värmde den som fan med värmepistol massa gånger innan också, till slut blev jag så frustrerad av att den aldrig lossnade att jag slog hårt som fan så en en sida av pcb'n lossnade.

Funkar utan problem iaf, var bara 1mm långt in längs en sida av pcb'n som lossnade. Dom måste kört nåt jävla superlim på min cpu och nästa gång jag köper en cpu så köper jag en som inte har det här problemet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Det är som att leta efter en nål i en höstack i det rummet Goda nyheter dock, so far so good. Körde prime i stock hastighet och det såg bra ut i någon timme, det jag märkte var att turbon gick endast upp i 3,6GHz (anledning?).
Testade att ladda min OC profil på 4,5GHz och körde prime igen. Än så länge verkar inget onormalt, får hoppas på det bästa!

Funkar inte Turbo funktionen så att det endast höjs till 3,6Ghz från 3,5 om alla kärnor används, såsom i Prime95. Dock så kommer den nog falla ner till default 3,5 ganska snabbt, då Turbo funktionen endast fungerar i kortare intervaller. Skulle det däremot vara andra program som använder färre kärnor, så kan Turbon gå till 3,7-3,9Gh, men även där i kortare intervaller. Turbon snabbare bara upp en kortare stund, och är inte gjord för att köras konstant.

Kan tänka mig att ett spel som endast använder två kärnor kan kanske använda sig av Turbon och gå upp till säg, 3,8Ghz en kortare stund, för att sedan falla tillbaka tillbaka.

http://www.intel.se/content/www/se/sv/architecture-and-techno...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Har alltid gått upp och legat i 3,8GHz konstant (avläst i cpuz) när jag kör stresstest så det var därför jag reagerade.

Permalänk

Varför provar ingen av er att såga loss den med fisketråd? Har funderat på det länge det bör fungera enkelt nylon linan kommer skära igenom det där limmet som smör annars prova en i metall istället. Kan inte se några risker med denna metod men har dock inte testat själv då jag inte behöver.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Varför provar ingen av er att såga loss den med fisketråd? Har funderat på det länge det bör fungera enkelt nylon linan kommer skära igenom det där limmet som smör annars prova en i metall istället. Kan inte se några risker med denna metod men har dock inte testat själv då jag inte behöver.

Smart!
Eller ännu bättre kanske? En jäkligt fin stålsträng till gitarr. Väldigt tunna och starka.