Dell Ultrasharp UP2414Q klämmer in 4K-upplösning på 24 tum

Permalänk

Hade varit nice om den hade 4K istället för UHD.

En fin 4096*2560 hade varit något.

Fast 24 är för litet då man vant sig vid 30'.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag sällar mig nu till de som inte är nöjda än, ge mig 27 tum! Känns lite som sweet spot med ökad upplösning och pixeldensitet utan att det blir för smått. Fast helt ärligt finns inte utrymmet i budgeten ens för en perfekt skärm (om den inte hoppar ner under 5 kkr som tidigare förhoppning)..

Samma här. Sitter med en 27" 2560x1440 nu som gick för ca 5k, så det blir tyvärr inte riktigt intressant förrän det kommer en 27" 3840x2160 för max 10k (men givetvis gärna 5k).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Att HDMI 2.0 spikades i 4e september i år. Så jag är inte så oroad, när dessa skärmar kommer ned i en prisklass nära oss så är det nog bara att köra

Att skärmen bara kommer med HDMI 1.4 om den är som 32:an bör oroa om du inte kan klara dig med DP 1.2.
Med lite tur bak ju Dell uppgradera detta på nyare rev senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellspawned:

Till er som inte förstår varför vissa vill ha 16:10. Främst för arbete är för att detta är det förhållande som tillåter en att ha två A4 dokument sida vid sida utan överlappning samtidigt utan att få en massa outnyttjat utrymme i sidorna.
Samma sak när man surfar, märkt att det är väldigt få sidor som utnyttjar allt utrymme sidleds? Detta är något som minimeras samtidigt som man kan ha två sidor uppe samtidigt utan att det ser förjäkligt ut.

Jag gillar 16:10 för jag gillar att ha två små svarta kanter vid videouppspelning då detta är precis lagom stort för att vissa on screen display för starta/pausa/stoppa utan att det går i vägen för det man tittar på.

Å varför skulle man vilja tejpa fast A4:a dokument på skärmen? Trolololo... Skämt å sido så går det lika bra med 16:9.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

i 30Hz då eller? tror jag skippar det =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Perfekt då är det bara att vänta på priser runt 10-15K och 60Hz så blir det köp för mig, gärna en 27" dock.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Så hur var det med upplösningar, finns det bara 1 pixel perfekt upplösning per skärm ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

16:9 eller 16:10 kvittar MEN om jag får färre pixlar på höjden med 16:9 kommer jag alltid välja 16:10 1920x1200 är mycket bättre på webben tex än futtiga 1080p
även om skillnaden är liten, och ärligt talet är detta nog EJ en äkta 4k skärm utan snarare en 3.8k har det släppts några äkta 4k skärmar i Sverige förutom dom svart vita från eizo ?

Permalänk
Medlem

tv med uhd finns ju för "billig" peng så jag tro att nästa jul så finns det flera skärmar under 3000:- kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Så hur var det med upplösningar, finns det bara 1 pixel perfekt upplösning per skärm ?

Ja du vill använda skärmens "native"-upplösning för bästa bild.
1/4 av upplösningen fungerar dock utan att få några problem. Dvs halva upplösningen på höjden och halva på bredden.
Bilden kommer självklart inte att se lika bra ut då du nu har lägre upplösning, men du kommer inte få några skalningsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

och ärligt talet är detta nog EJ en äkta 4k skärm utan snarare en 3.8k har det släppts några äkta 4k skärmar i Sverige förutom dom svart vita från eizo ?

Jag tror att de flesta "4k-ish" skärmar vi kommer att se i 16:9 kommer ha 3840 × 2160 som upplösning.
Fördelen med den upplösningen är att den skalar perfekt med både 1080p(1/4) och 720p(1/9).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamers:

Att skärmen bara kommer med HDMI 1.4 om den är som 32:an bör oroa om du inte kan klara dig med DP 1.2.
Med lite tur bak ju Dell uppgradera detta på nyare rev senare.

Mjoe kanske, nu är det ju inga problem med DP för min personliga del men som jag skrev "när dessa skärmar kommer ned i en prisklass nära oss " så menar jag inte specifikt denna modell. Mest på grund av priset så klart - sitter redan på tre HP LP3065 från 2008 och längtar till att få byta upp mig men jag väntar gärna ett år eller två om det behövs för att tekniken ska mogna

När dessa monitorer ramlar ned runt 5-7 000kr sträcket och i en storlek runt 27-32" så blir det nog köp. Inte innan dess för mig i alla fall.

Permalänk
Sötast
Skrivet av OSkar000:

Det var som fasen

Äntligen nån som tar högupplösta skärmar dit de verkligen behövs, dvs skrivbordet.

Jo lite (o)roligt är det allt att precis allt annat har blivit prioriterat före en desktop/workstation ändå.

Laptops som inte orkar driva, mobiler som inte har någon vinst...

Äntligen är allt jag kan säga.
Nu ska man bara ha råd med den också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Skulle behöva kikare för en sån skärm.

Nintendo tog ju fram en smidig lösning till gameboy. Tryck på en stor klump med förstorningsglas och några lampor så är det löst.

http://static.gamesradar.com/images/mb/GamesRadar/us/Other/QO...

Permalänk
Skrivet av Burtas:

Så hur var det med upplösningar, finns det bara 1 pixel perfekt upplösning per skärm ?

Så länge du delar på hälften så blir det pixel perfekt.
1080p på en 4k skärm kommer se bra ut då varje pixel blir fyra pixlar. 2 i bredd, 2 i höjd.
720p till 1080p tex är sämre då det är 1,5 i höjd och 1,5 i bredd. Pixlar delas ju inte på mitten så lätt så då blir det suddigare.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Att HDMI 2.0 spikades i 4e september i år. Så jag är inte så oroad, när dessa skärmar kommer ned i en prisklass nära oss så är det nog bara att köra

Även om de skulle ha så ny elektronik, så nej du skulle ändå inte kunna köra det då senaste generationen grafikkort inte stödjer HDMI 2.0 och det dröjer ändå ett tag innan du sitter på en ny generation på 20 nm med detta. HDMI är single-link TMDS, så det är inte bara att köra.

Permalänk
Medlem

Det blir nog inte bara priset på skärmen som blir problematiskt för många. Jag tar också för givet att så så gott som alla även vill att deras spel skall gå i denna upplösning så vad kommer inte ett grafikkort som orkar driva denna skärm att kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Mjoe kanske, nu är det ju inga problem med DP för min personliga del men som jag skrev "när dessa skärmar kommer ned i en prisklass nära oss " så menar jag inte specifikt denna modell. Mest på grund av priset så klart - sitter redan på tre HP LP3065 från 2008 och längtar till att få byta upp mig men jag väntar gärna ett år eller två om det behövs för att tekniken ska mogna

När dessa monitorer ramlar ned runt 5-7 000kr sträcket och i en storlek runt 27-32" så blir det nog köp. Inte innan dess för mig i alla fall.

Denna typ av panel kommer ju inte att rammla ner under 4000-5000kr på överskådligt tid om nu utgångspriset blir 15-20000kr pga paneltypen och efterfrågan kommer ju då också att vara på låg nivå jmfr större storlekar. Blir att hålla tummarna för AHVA paneler och liknade som ASUS kör med på sin 39" vilka är äldre och "betalda" jmfr IGZO så att hitta billiga 24" för UHD tror jag blir svårare än man tror om inte fler typer klara av pixeltätheten som IGZO kan.

Skrivet av CGD:

Det blir nog inte bara priset på skärmen som blir problematiskt för många. Jag tar också för givet att så så gott som alla även vill att deras spel skall gå i denna upplösning så vad kommer inte ett grafikkort som orkar driva denna skärm att kosta?

Då man enligt dom som skaffat dessa UHD i 31.5" av DELL och ASUS så behövs MAX 2xMSAA, mer är bortkastat så i praktiken duger det med dubbla 780 alt. dubbla R9 290 med lite testande av inställningar. Fungerar nog med trippla 7970 också utan att det blir dyrare konto för grafikkortena.
Är ju på inget sätt nödvändingt med 2-4 titan med inställningar anpassade efter upplösningen vilket många tester missat när man testat UHD skärmar på senare tid med både 4 och 8xAA. Kan köpa att det används för att testa minnesåtgång, men inte för optimerade inställningar och vad som verkligen krävs.

Enkelkort som orkar med blir nog tidigast andra halvåret 2014 när fetare modeller av Maxwell sägs landa(blir ju som bäst låg/mellanmodeller på 28nm noden under första halvåret 2014) på 20nm noden när den är mogen för GPU och kapacitet finsn över för AMD och Nvidia men som många andra säger jag tidigast 2016 när Volta och AMD:s motsvarande finns.
Sen kan man ju dra ner på dom värst sugande spelena och köra i 1080p innan man har kraft nog utan att det ser uselt ut med den perfekta pixelmatchningen mellan 2160p och 1080p.

EDIT:
http://www.techpowerup.com/195282/dell-launches-24-inch-ultra...
1400USD för 24" och under 1000USD för 28". Något lägre än jag spekulerat i men korrekt pga paneltyperna som används i 24" resp. 28".

Permalänk
Avstängd

blir det bara lite konkurrens om det hela så kommer det nog både en och två prissänkningar också. Säg att $1000 motsvarar 10 000kr så är det inte så långt kvar

(måste tänka positivt)

Permalänk
Medlem

Ge mig en 30" Dell 4K-skärm för <10 000 kr och jag är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empezar:

Ge mig en 30" Dell 4K-skärm för <10 000 kr och jag är intresserad.

Spåkulan säger tidigast 2016 men är grumlig då det kan dyka upp billigare alternativ än IGZO som klara av 138PPI.
Tror som många andra att 1440p/27" först kommer halvera priset innan 2160p ens halveras.
Närmast till hands är ju dells enklare 28" som inte har IGZO eller tillhör Ultrasharp-serien och landar i januari för pris under 1000USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jo det vet jag. Men det vore sweet om det hade funkat att spela i 1080p och sen ha OS i 2560x1440. Hade blivit lite billigare att köpa grafikkort om inget annat

Det funkar ju..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Det funkar ju..?

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar och funkar. Vill man ha utsmetade pixlar så funkar det säkert fint. Min skärm gör ingen vidare nedskalning.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar