Qualcomm presenterar Snapdragon 805 med stöd för 4K-upplösning

Permalänk

Onödigt

Helt onödigt med 8K på 7".

På 10" kan jag förstå, men på 7" kommer de flesta inte att se nån förbättring mot 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Frågan är ju om en skärm på 5 tum faktiskt behöver 4K, skulle man faktiskt se någon skillnad?

Det beror på vad du är ute efter.

När det gäller invididuella pixlar; nej. Men detta är en vanlig missupfattning när det gäller PPI(eller DPI om man ska vara mer konkret).

Det mänskliga ögat har ingen enhetlig standard för visuell detaljrikedom. Det finns ingen "magisk gräns" för allt. Vi har olika känslighet för olika saker. Även när du inte kan se pixelering så kan du ändå särskilja skarpheten i en text.
Exempelvis skillnaden mellan 720p och 1080p. Konkret så ska det inte finnas någon skillnad, men det gör det, även om du inte ser pixelering i för en 720p lur från normalt avstånd. Många som går tillbaka till en 720p lur säger att de gör det, men det gör de inte. De är vana vid 1080p och märker den sämre skärpan. Liknande kommer att ske mellan 4K och 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det beror på vad du är ute efter.

När det gäller invididuella pixlar; nej. Men detta är en vanlig missupfattning när det gäller PPI(eller DPI om man ska vara mer konkret).

Det mänskliga ögat har ingen enhetlig standard för visuell detaljrikedom. Det finns ingen "magisk gräns" för allt. Vi har olika känslighet för olika saker. Även när du inte kan se pixelering så kan du ändå särskilja skarpheten i en text.
Exempelvis skillnaden mellan 720p och 1080p. Konkret så ska det inte finnas någon skillnad, men det gör det, även om du inte ser pixelering i för en 720p lur från normalt avstånd. Många som går tillbaka till en 720p lur säger att de gör det, men det gör de inte. De är vana vid 1080p och märker den sämre skärpan. Liknande kommer att ske mellan 4K och 1080p.

Jo visst, det är ju sant. Jag är inte helt övertygad att man behöver så många pixlar ändå dock. Speciellt med tanke på att battertiden troligtvis kommer vara 2 minuter och 27 sekunder.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Jo visst, det är ju sant. Jag är inte helt övertygad att man behöver så många pixlar ändå dock. Speciellt med tanke på att battertiden troligtvis kommer vara 2 minuter och 27 sekunder.

Jag skulle vänta med att omedelbart döma ut något som du inte har någon kunskap om ännu.
Vad batteritiden blir vet vi ännu inte och som jag tidigare skrev så har en mängd olika faktor, både hårdvaru- och mjukvarumässigt, tillfört en allt högre möjlighet att genomföra bättre batteritid.

Sen ska det nämnas att vi bör inte se 4K-lurar nästa år. Samsung säger själva att de kommer släppa en 4K lur 2015 och 1440p gäller nästa år och även om det är möjligt att någon annan släpper en 4K lur nästa år så kommer det troligen inte bli aktuellt på agendan för mainstreamlurar om en så enorm aktör som Samsung ännu avvaktar.

Permalänk

Min tre-år gamla Galaxy S har i och för sig sämre upplösning, men batteritiden är ändå bättre än min snart ett år gamla Galaxy S3 som har högre upplösning. Tycker som regel att standby tiden blir som bäst ungefär det samma, vilket jag personligen tycker är ett misslyckande. Visst, man kan inte få 25-30% bättre batteritid för varje generation, men nog tycker jag det är lite skruvat att köra in 4K skärmar när batteri-utvecklingen ligger så långt bak jämtemot display-paneler. Det enda som hänt på batteri fronten är att man kan slänga större-kapacitets-batterier, men vad gör det, när skärmen äter upp allt. Laptopar har efter många år börjat få längre batteritider, men telefonerna är på samma ställen som laptoparna var för fem år sedan, om inte längre bak i tiden. Bara mina två cent, men så tycker jag.

Tycker inte det är fel att panel-tillverkarna gör dessa framsteg, men nog skulle jag vilja att de lade lika mycket energi och arbeta på andra ställen, som vanliga monitorer. Jag säger inte att alla skall spela på dem, men att få lite över full hd, och sedan kunna skala text storleken till något över det mikroskopiska standarden är guld värt, och jag ser hellre det än 4k på plattor.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Med fler pixlar så försvinner ju sakta behover för kantutjämning.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Kan även vara intressant att använda i mediaspelare för UHDTV. H.265 avkodare och 4K skulle passa utmärkt i en sådan produkt. Eller i en videokamera för 4K, det är ju bra om kameran då även klarar av att spela upp det som filmats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Varför kan de göra billiga 4k displayer till plattor men inte till PC?

Huvudet på spiken. Detta är nyckelfrågan, varför är yield hög med pluttesmå pixlar än med lite större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fortsätter det så här så kommer vi ju ha 8K på mobil/tablets innan 4K blir mainstream till desktop... T_T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Huvudet på spiken. Detta är nyckelfrågan, varför är yield hög med pluttesmå pixlar än med lite större.

Skickades från m.sweclockers.com

det är lätt att göra små skärmar med bra yield, även med hög pixeltäthet! då skärm plattan ofta får defekter som man kan skära runt med små skärmar,men inte med stora 24 tummare. därför kan yielden på små skärmar bli 70-80% medan större får dras med 30-50%!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TAG9217:

Fortsätter det så här så kommer vi ju ha 8K på mobil/tablets innan 4K blir mainstream till desktop... T_T

Ja, eftersom yielden är så mycket större med små skärmar, tillverkarna kan tillverka 8K på 5", ingen fråga om saken, men yielden är [B]ännu[B] för liten! men med små skärmar är det lätt att skära runt defekta områden, jämfört med större skärmar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

det är lätt att göra små skärmar med bra yield, även med hög pixeltäthet! då skärm plattan ofta får defekter som man kan skära runt med små skärmar,men inte med stora 24 tummare. därför kan yielden på små skärmar bli 70-80% medan större får dras med 30-50%!

Du menar alltså att storleken på pixlarna i sig inte har så stor påverkan på yield jämfört med skärmens storlek? Men det går alldeles utmärkt att göra 4K 50-tum till ett rimligt pris som dessutom sjunker snabbt. Jag tycker fortfarande det är konstigt att just 4k datorskärmar ska vara så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker jakten på högst upplösning eller tätast pixlar eller x64 processorer med 4-8 kärnor kan ta slut nu, det är en mobil ingen super dator. Jag tycker att de ska lägga mer kraft på att utveckla bättre batterier till telefoner och plattor. Skam att bara kunna köra 1-2 dagar, och det kommer knappast bli längre med tiden.... Tyvärr.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt alls att 2160p kommer till surfplattor? En surfplatta på 10" och 2160p har ju samma pixeltäthet som en mobil med 1080p på 5" och man tittar på dem med ungefär samma avstånd. Är det ena en bra idé så är det andra det också.

Permalänk
Medlem

Precis vad som behövs i mobila enheter. Fler kärnor och 4K upplösning... Absolut inte bättre batteri tid.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Du menar alltså att storleken på pixlarna i sig inte har så stor påverkan på yield jämfört med skärmens storlek? Men det går alldeles utmärkt att göra 4K 50-tum till ett rimligt pris som dessutom sjunker snabbt. Jag tycker fortfarande det är konstigt att just 4k datorskärmar ska vara så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Yess, eftersom det är lätt att få de små skärmarna att passa in mellan de defekta områdena på det stora arket som dom "printar" ut. En stor skärm kräver nästan 100% yield för att få till de priser vi har idag...redan om arket är 80-90% defekt kan det ge fyrdubbla priser, då dessa fläckar kan komma på alla tänkbara ställen! Det är extremt svårt att tillverka stora skärmar med ny teknik, det är svårt att få alla parametrar rätt i tillverkningen från början att det tar kanske 5-7 år att få ner till 3000kr för en 32" beroende på hur känd tekniken är från början.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Köpte min Nexus 10 förra året 2560x1600 pixlar på 10.5" 300 ppi hade svårt att se hur en display kunde bli skarpare. Köpte en Nexus 5 nu med lite drygt 440-450 ppi och jag märker skillnad. 4k på 10" ger ungefär samma pixel densitet som en 5" telefon med fullHD.

Så jag säger kör på där nånstans tror jag kanske vi når ett tak. Fast vem vet man kanske hinner ändra sig

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Datavetare

Får nog göra en kommentar till mig själv angående Snapdragon 805 vs Apple A7: den förra kommer vara snabbare om den faktiskt lyckas köra i sin max-frekvens. Men läser man AnandTech tester som tittar på vilken frekvens våra mobila CPUer faktiskt kör i så ser man att dagens Snapdragon 600/800 rätt snabbt klockar ner sig till 1.0-1.2GHz om CPUn konstant kör på 100% och enheten är en mobil. Tester på Apple A7 visar att den också klockar ner sig, men då Cyclone (namnet på CPU-kärnan i A7) har mycket bättre IPC än Krait (namnet på CPU-kärnan i Snapdragon) och A7 håller sig också på runt 1.0-1.2GHz så blir Apples CPU ganska mycket snabbare i dessa lägen.

Detta problem blir mindre i en större enhet och det mesta man gör på en mobil enhet består av väldigt mycket "idle" time och sedan en kort sprint (där CPUn kan köra på eller väldigt nära max-frekvens).

Den som verka ha lyckats bäst med låg strömförbrukning under hög last just nu verkar vara Intel då Silvermont (nya Atom) verkar "throttla" väldigt lite även när CPU är belastad under lång tid. Ska bli spännande att se denna CPU i mobiler!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Typ specs, Battery time : 2 min : 34 seconds

Charge time: 3 hours

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Friterad:

Charge time: 3 hours

Va sarcasm

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag skulle vänta med att omedelbart döma ut något som du inte har någon kunskap om ännu.
Vad batteritiden blir vet vi ännu inte och som jag tidigare skrev så har en mängd olika faktor, både hårdvaru- och mjukvarumässigt, tillfört en allt högre möjlighet att genomföra bättre batteritid.

Sen ska det nämnas att vi bör inte se 4K-lurar nästa år. Samsung säger själva att de kommer släppa en 4K lur 2015 och 1440p gäller nästa år och även om det är möjligt att någon annan släpper en 4K lur nästa år så kommer det troligen inte bli aktuellt på agendan för mainstreamlurar om en så enorm aktör som Samsung ännu avvaktar.

Oavsett vad så kommer en 4K skärm dra jävligt mycket ström. Batterierna har inte fått en särskilt stor renässans på väldigt länge, vi sitter fortfarande och försöker göra det bästa vi kan av 20 år gammal teknik. Ett L-ion batteri kommer troligtvis inte räcka långt på en sådan skärm. Men vi får väl se hur det blir.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Oavsett vad så kommer en 4K skärm dra jävligt mycket ström. Batterierna har inte fått en särskilt stor renässans på väldigt länge, vi sitter fortfarande och försöker göra det bästa vi kan av 20 år gammal teknik. Ett L-ion batteri kommer troligtvis inte räcka långt på en sådan skärm. Men vi får väl se hur det blir.

Varför måste 4 mindre pixlar dra lika mycket ström som en stor? Du menar att det kräver mer minnesskrivningar för 4 punkter än 1? Det skulle vara intressant om någon kunnig har data på detta.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Varför måste 4 mindre pixlar dra lika mycket ström som en stor? Du menar att det kräver mer minnesskrivningar för 4 punkter än 1? Det skulle vara intressant om någon kunnig har data på detta.

Om vi säger att du har en helt vit skärm så är det ju en helvetes massa mer pixlar som ska lysa upp på en 4K skärm än en 720p eller 1080p skärm, det tar ström även om det kanske inte behövs fler skrivningar i sig (Vilket det troligen gör). Vilket drar mest ström, att ha på en lampa eller fyra?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moosebeard:

Asså va? Kan de inte fixa 4k till vanliga 24 tummare före mobiltelefonerna?

Ta exempelvis Samsung, de utvecklar och lägger nog mer krut på att få ut 20 miljoner små skärmar som får folk att storma butikerna än att få ut en 24" och 27" som 500.000 kommer köpa inom 1år.

ingen källa bara ett exempel

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Om vi säger att du har en helt vit skärm så är det ju en helvetes massa mer pixlar som ska lysa upp på en 4K skärm än en 720p eller 1080p skärm, det tar ström även om det kanske inte behövs fler skrivningar i sig (Vilket det troligen gör). Vilket drar mest ström, att ha på en lampa eller fyra?

Om båda skärmarna har samma storlek, men en har fler pixlar, så kommer de dra nästan lika mycket ström om man enbart räknar på ljusstyrkan. Om varje "lampa" skulle lysa lika starkt på båda skärmarna skulle den med fler pixlar lysa fyra gånger så starkt, vilket den inte gör.

Däremot, om skärmen med 4 gånger fler pixlar även var 4 gånger så stor med avseende på yt area så skulle den dra mer ström så klart.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!