Permalänk
Medlem

Hjälp en noob överklocka i7 2600k

Hej någon som har tid över att hjälpa mig överklocka processorn ikväll?

Permalänk
Avstängd

Nope, men det finns flera som kommer be dig använda sökfunktionen och läsa guiderna på hur man överklockar.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Nope, men det finns flera som kommer be dig använda sökfunktionen och läsa guiderna på hur man överklockar.

men är inte guider för folk med någorlunda XP i ämnet ? :/ eller är jag bara lat och försöker finna en kompis ?

Permalänk
Avstängd

Du är bara lat för tillfället

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Du är bara lat för tillfället

haha men jag kommer göra fel och datan kommer pajja, det ligger i min natur

Permalänk
Medlem

Om du hade kollat i denna delen så hade du sätt att nästan längs upp finns denna guiden
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnous:

haha men jag kommer göra fel och datan kommer pajja, det ligger i min natur

Då ska du nog inte syssla med överklockning.

För det krävs en viss översyn av volt o temp värden på burken efter överklockning så den går bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Då ska du nog inte syssla med överklockning.

För det krävs en viss översyn av volt o temp värden på burken efter överklockning så den går bra.

Heh, jag gjorde ett försök att ställa in volten manuellt på min 2500k. Det gick inte alls bra, processorn gick varm och datorn var instabil.

Efter en reset drog jag bokstavligt talat bara upp multipeln till 44 och kör nu stabilt på 4.4ghz. Ligger under 70grader men min luftkylare, så volten ligger inom rimliga värden iaf.

Till TS: Läs på i guiden och ladda hem: http://openhardwaremonitor.org/. Det är alltid bra att ha lite koll, men för att komma över 4ghz räcker det att röra multipeln och låta moderkortet sköta resten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Lajnous:

haha men jag kommer göra fel och datan kommer pajja, det ligger i min natur

Ett tips: Ge dig inte in på överklockning då

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 2600 icke K och jag har enbart ändrat turbo multiplier till 43, och CPUn tuffare på stabilt i 4.3GHz.

Jag trodde inte dessa icke k gick att klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Heh, jag gjorde ett försök att ställa in volten manuellt på min 2500k. Det gick inte alls bra, processorn gick varm och datorn var instabil.

Efter en reset drog jag bokstavligt talat bara upp multipeln till 44 och kör nu stabilt på 4.4ghz. Ligger under 70grader men min luftkylare, så volten ligger inom rimliga värden iaf.

Till TS: Läs på i guiden och ladda hem: http://openhardwaremonitor.org/. Det är alltid bra att ha lite koll, men för att komma över 4ghz räcker det att röra multipeln och låta moderkortet sköta resten.

ah har HWmonitor nu är det inte "typ" samma stuff? och har du lust att snacka lite mer into it för jag ska bara som du säger över 4 ghz som är tanken "Lajnous" på skype om du har tid

Permalänk
Skrivet av Lajnous:

Hej någon som har tid över att hjälpa mig överklocka processorn ikväll?

Googlade lite åt dig.
http://www.mediafire.com/view/ala55zrlaaloqa7/OCGUIDEREVIEW.p...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av Lajnous:

ah har HWmonitor nu är det inte "typ" samma stuff? och har du lust att snacka lite mer into it för jag ska bara som du säger över 4 ghz som är tanken "Lajnous" på skype om du har tid

Det är inga svåra saker detta. Om du inte ens försökt finns det ingen vits med att prata över skype. Och om du försöker kommer du att lyckas.

I värsta fall kan man resetta moderkortet genom att plocka ut batteriet och vänta en stund...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har en 2600 icke K och jag har enbart ändrat turbo multiplier till 43, och CPUn tuffare på stabilt i 4.3GHz.

Jag trodde inte dessa icke k gick att klocka.

Jaså, i7 2600 går att klocka till 4.3? hade ingen aning, har en likdan processor nämligen. Får kolla upp hur man går tillväga med detta

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kiim:

Jaså, i7 2600 går att klocka till 4.3? hade ingen aning, har en likdan processor nämligen. Får kolla upp hur man går tillväga med detta

Jag vart lika förvånad, höj bara multipliern och testa om det går för dig.
Kan fixa screen dump sedan.

Vet ej hur högt jag kan gå då jag har gigabyte ga-z77n moderkort och kan inte höja volten.