Dålig FPS - kan det bero på något fel med grafikkortet EVGA GTX 780 ti?

Permalänk

Dålig FPS - kan det bero på något fel med grafikkortet EVGA GTX 780 ti?

Tjenare clockers!

Igår fick jag min nya dator levererad.
Den kostade 20 tusen och har i7, 780 ti och Windows 8.1

Men när jag testade BF4 och satte på deras preformence test eller vad det heter
Så fick jag 48 FPS, jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att det är
Ganska kasst...

Har ni något tips på hur jag kan lösa detta eller vad jag har gjort fel?

Och skriv gärna om ni har något tips på program vara där man kan se FPS uppe i hörnet.

Permalänk

Du kan använda fraps för att se fps, Klicka på "FPS" tabben i Fraps och bocka i "Min Max Avg" Sedan trycker du på F11 i börjqn av en runda och sedan F11 igen i slutet av rundan, Då får du ett textdokument med din fps, Återkom med resultat

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarageSale:

Tjenare clockers!

Igår fick jag min nya dator levererad.
Den kostade 20 tusen och har i7, 780 ti och Windows 8.1

Men när jag testade BF4 och satte på deras preformence test eller vad det heter
Så fick jag 48 FPS, jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att det är
Ganska kasst...

Har ni något tips på hur jag kan lösa detta eller vad jag har gjort fel?

Och skriv gärna om ni har något tips på program vara där man kan se FPS uppe i hörnet.

Testa och ominstallera drivrutinerna, kör du kortet i fabrikshastigheterna eller är det överklockat?
Sen testa och kör kortet i ett krävande program och se vad för FPS du får (Unigine Valley eller 3DMARK.)

Fraps.
(P.S Hur mycket pengar du har lagt ned på datorn är irrelevant för frågan, så det bör du inte nämna för att inte låta skrytig.)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

kolla i sweclockers test och se ifall prestandan ligger där den ska, spelet är väl ganska krävande, iaf om man maxar kantutjämningen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Vad gör kantutgämning och motion blurr?

Permalänk

Är mitt 780 ti sönder??

Hej clockers

Nu, efter ca 1års väntan, har jag fått min nya dator. Men trots mina (enligt mig) bra specs så känns alla spel jag testat konstiga, speciellt BF4. Samtidigt som det ser mycket sämre ut än på youtube trailers och gameplay videos så får jag låga FPS på 60-40. Jag blir så jäkla besviken och undrar vad som är fel... Hjälp?

Specs:

EVGA GTX 780 ti

i7 4770k

16 minne

SSD och HDD på 240GB OCH 2TB

MSI gaming motherboard

Det är ännu värre på campaignen då FPS:en SUGER

Permalänk
Skrivet av GarageSale:

Hej clockers

Nu, efter ca 1års väntan, har jag fått min nya dator. Men trots mina (enligt mig) bra specs så känns alla spel jag testat konstiga, speciellt BF4. Samtidigt som det ser mycket sämre ut än på youtube trailers och gameplay videos så får jag låga FPS på 60-40. Jag blir så jäkla besviken och undrar vad som är fel... Hjälp?

Specs:

EVGA GTX 780 ti

i7 4770k

16 minne

SSD och HDD på 240GB OCH 2TB

MSI gaming motherboard

Det är ännu värre på campaignen då FPS:en SUGER

Som vanligt uteslutning av felkällor:

Senaste drivrutinerna?

Skärm?

OS?

och så vidare

Permalänk
Avstängd

Har du råkat koppla skärmen till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Låter ju intressant att du säger att det ser sämre un än på yt-videos. Har du ens ställt upp grafiken själv?

Absolut vanligaste problemet är drivrutiner som spökar, antingen att man inte blåste rent från början eller att något gick galet vid installationerna av grafikdrivrutinerna eller dylikt. Testa installera om dessa och lämna lite mer tydlig info om vad du gjort, inte gjort osv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Har du råkat koppla skärmen till moderkortet?

Om han lyckas få ut ~60 fps med sin skärm (antar 1080p men vad vet jag) så är det antagligen inte kopplat till MB.

Skrivet av GarageSale:

Hej clockers

Nu, efter ca 1års väntan, har jag fått min nya dator. Men trots mina (enligt mig) bra specs så känns alla spel jag testat konstiga, speciellt BF4. Samtidigt som det ser mycket sämre ut än på youtube trailers och gameplay videos så får jag låga FPS på 60-40. Jag blir så jäkla besviken och undrar vad som är fel... Hjälp?

Specs:

EVGA GTX 780 ti

i7 4770k

16 minne

SSD och HDD på 240GB OCH 2TB

MSI gaming motherboard

Det är ännu värre på campaignen då FPS:en SUGER

Lättare om du är mer specifik, t.ex. vilka spel i vilken upplösning och vilka inställningar. Har du uppdaterat drivrutinerna?

Permalänk
Hedersmedlem

*** trådar sammanfogade och rubrik justerad ***

Jag har sammanfogat två trådar som egentligen handlar om samma sak. Dessutom har justerat rubriken för att den ska vara mer beskrivande. Se forumreglerna § 3.1 och 3.3.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

nåt skumt är det i BF4 sen patchen idag, kör 2x670, får bara ~50fps mot 90-130 igår. Ominstallerat det mesta....

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem

2013-12-03 17:19:10 - bf4
Frames: 23250 - Time: 264828ms - Avg: 87.793 - Min: 28 - Max: 143

Detta med allt på Ultra specs i min sign.

Så ditt grafikkort ska kunna trycka ut fler FPS, om det inte är någon REJÄL flaskhals någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Om han lyckas få ut ~60 fps med sin skärm (antar 1080p men vad vet jag) så är det antagligen inte kopplat till MB.

Lättare om du är mer specifik, t.ex. vilka spel i vilken upplösning och vilka inställningar. Har du uppdaterat drivrutinerna?

Eftersom TS tycker spelet ser så mycket sämre ut än i youtubeklipp (som inte alltid är så bra) med låg fps och vi inte vet vilka inställningar som används, så det kan det vara värt att fråga.

Permalänk
Medlem

testa skriva in renderdevice.renderaheadlimit 2 i konsolen i bf4 och se om det gör någon skillnad, jag tjänade 15fps på mitt gamla 560ti med det

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning