Permalänk

Behöver hjälp med kylare till datorn!

Hejsan gott folk!
Jag är i nöd av ett nytt kylar-system eftersom min CPU ligger runt 39-45c utan öppnade program och 90-97 grader när den arbetar i spel som X-rebirth, planetside 2 och Blacklight Retribution. Min GPU har ungefär lika svårt att kylas ner då den ligger runt 35 grader utan öppnade program och 70-88 grader i spel, men den är inte lika kritisk som min CPU.

Jag hade tänkte införskaffa vattenkylare till datorn, men jag vet inte vad som passar bäst för mitt system och som får plats i mitt chassi.

Hade varit väldigt tacksam ifall ni skulle kunna hjälpa mig hitta ett bra kylningssystem och hur ni skulle placera det! det får gärna kosta extra ifall det hjälper att sänka graderna! Tack på förhand!

Här är en link av mitt chassi http://www.inet.se/kundvagn/visa/4215465/2013-12-03

3 Revoltec 120mm har jag lagt till i efterhand, alla originela fläktar i chassit finns kvar.

CPU= Intel Core i7 2700K 3,5GHz (no clock, stock cooler)
GPU= EVGA GeForce GTX 580 1536MB SOC (no clock, stock cooler)

Har ett öga på den här http://www.inet.se/kundvagn/visa/4215484/2013-12-03
Men jag kan knappt någoting om vattenkylare så har ingen aning om vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Douglas920:

Hejsan gott folk!
Jag är i nöd av ett nytt kylar-system eftersom min CPU ligger runt 39-45c utan öppnade program och 90-97 grader när den arbetar i spel som X-rebirth, planetside 2 och Blacklight Retribution. Min GPU har ungefär lika svårt att kylas ner då den ligger runt 35 grader utan öppnade program och 70-88 grader i spel, men den är inte lika kritisk som min CPU.

Jag hade tänkte införskaffa vattenkylare till datorn, men jag vet inte vad som passar bäst för mitt system och som får plats i mitt chassi.

Hade varit väldigt tacksam ifall ni skulle kunna hjälpa mig hitta ett bra kylningssystem och hur ni skulle placera det! det får gärna kosta extra ifall det hjälper att sänka graderna! Tack på förhand!

Här är en link av mitt chassi http://www.inet.se/kundvagn/visa/4215465/2013-12-03

3 Revoltec 120mm har jag lagt till i efterhand, alla originela fläktar i chassit finns kvar.

CPU= Intel Core i7 2700K 3,5GHz (no clock, stock cooler)
GPU= EVGA GeForce GTX 580 1536MB SOC (no clock, stock cooler)

skaffa en Corsair H100i, det borde lösa ditt problem.. om du vill ha vattenkylning typ.. annars en stor kylfläns typ Arctic freezer i30 eller nåt..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

Hejsan gott folk!
Jag är i nöd av ett nytt kylar-system eftersom min CPU ligger runt 39-45c utan öppnade program och 90-97 grader när den arbetar i spel som X-rebirth, planetside 2 och Blacklight Retribution. Min GPU har ungefär lika svårt att kylas ner då den ligger runt 35 grader utan öppnade program och 70-88 grader i spel, men den är inte lika kritisk som min CPU.

Jag hade tänkte införskaffa vattenkylare till datorn, men jag vet inte vad som passar bäst för mitt system och som får plats i mitt chassi.

Hade varit väldigt tacksam ifall ni skulle kunna hjälpa mig hitta ett bra kylningssystem och hur ni skulle placera det! det får gärna kosta extra ifall det hjälper att sänka graderna! Tack på förhand!

Här är en link av mitt chassi http://www.inet.se/kundvagn/visa/4215465/2013-12-03

3 Revoltec 120mm har jag lagt till i efterhand, alla originela fläktar i chassit finns kvar.

CPU= Intel Core i7 2700K 3,5GHz (no clock, stock cooler)
GPU= EVGA GeForce GTX 580 1536MB SOC (no clock, stock cooler)

Din gpu-temperaturer är helt normala. När det gäller vattenkylning tänker du då på ett riktigt system eller ett "låtsas"? Om du inte är sugen på ett riktigt system skulle jag istället rekommendera dig en bra luftkylare. "Bra" och billig Cooler master 212 Evo, riktigt bra luftkylare Noctua D14 eller Phanteks TC14.

Färdiga, slutna vattenkylare presterar oftast inte bättre än bra luftkylare men låter som in i helvete. En bra luftkylare har bra och tysta fläktar, det kan man inte påstå om T.ex. Corsair H100i eller liknande. Dessutom är en 2700K inte så jättevarm så du behöver ingen värstingkylare. Ska du klocka?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Den är för CPU främst antar jag? kommer den att räcka för att stoppa min härdsmälta?
Tack för det snabba svaret!

Permalänk

jag hade tänkt clocka i framtiden ja, när cryengine 3 börjar bli mer vanligt i den stora marknaden kommer jag kanske behöva clocka, om inte annat minska tempen! svaga länken i min dator är GPU skulle jag säga. men den funkar bra för de flesta spel som finns på marknaden nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

jag hade tänkt clocka i framtiden ja, när cryengine 3 börjar bli mer vanligt i den stora marknaden kommer jag kanske behöva clocka, om inte annat minska tempen! svaga länken i min dator är GPU skulle jag säga. men den funkar bra för de flesta spel som finns på marknaden nu.

Jo cpu:n klarar av att driva betydligt mer än GTX580. Hur som helst skulle jag välja en bra luftkylare. Presterar i princip lika bra som mycket dyrare vattenkylare (slutna), är tystare, ingen krångel med pump osv. och ingen risk för vattenläckage. Phanteks eller Noctuan kommer klara ganska rejäl överklockning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Phanteks, Noctuan? är dom ännu starkare? går det att minska CPu med kanske 30 grader? (I spel)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

Phanteks, Noctuan? är dom ännu starkare? går det att minska CPu med kanske 30 grader? (I spel)

Din kylare verkar vara felmonterat eller full av damm. 90-97c är inte normalt för en oklockad 2700K. Du borde ha throttleproblem ifall du kör prime eller Intel burn test.
Hur som helst presterar t.ex. Noctuan eller Phanteks till 98% av en H100 men är tystare och mindre krångel. Menar du riktig vattenkylning är en luftkylare dock chanslös. Skillnaden är att det är en del jobb att bygga ett customloop och det blir betydligt dyrare.
Med rätt monterat high-end kylare kommer temperaturen gå ner ganska rejält. Exakt vad du kommer landa på är svårt att veta men runt 30c lägre är inte helt orealistiskt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

jag har det lite trångt mellan processon och ram-minnerna, så min stock kylare kan inte var så mycket större än vad den är. jag tror inte att den sitter fel, skulle vara att den kanske inte sitter nära nog till cpu, att den är lite löst fastspänd men jag kan inte skruva ner den längre. moderkortert tillåter inte det

Permalänk

jag testade nämligen en gång att trycka ner kylaren med mitt finger så den klämde hårdare på CPU:n, då gick graderna ner med typ 6-10c

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

jag har det lite trångt mellan processon och ram-minnerna, så min stock kylare kan inte var så mycket större än vad den är. jag tror inte att den sitter fel, skulle vara att den kanske inte sitter nära nog till cpu, att den är lite löst fastspänd men jag kan inte skruva ner den längre. moderkortert tillåter inte det

Skruva? Du har väl push-pins på din kylare, du ska trycka tills plastpluggarna "klickar" till.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

skruva var fel ord, men man snurrar dom åt vänster efter att man har tryckt ner dom. jo jag har tryckt ner dom så gått som det går, den sitter lite löst. Men jag har gått 100% efter manualen och ja det lilla klickande hördes

Permalänk

kylpastan byttes för 2 månader sedan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

skruva var fel ord, men man snurrar dom åt vänster efter att man har tryckt ner dom. jo jag har tryckt ner dom så gått som det går, den sitter lite löst. Men jag har gått 100% efter manualen och ja det lilla klickande hördes

Skrivet av Douglas920:

kylpastan byttes för 2 månader sedan

Röstar fortfarande på felmontering eller fel mängd kylpasta. Du har väl ingen fläktkontroller på cpu-fläkten? (bios/motstånd)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

nej det tror jag inte, hur ser man det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

nej det tror jag inte, hur ser man det?

Inne i bios på moderkortet (tryck Delete, F1 eller esc under boot). Sedan ska det finnas en flik med fan control, kan heta nåt med hardware monitor eller likn. Har du inte själv aktiverat en sådan funktion tror jag på Felmontering /kylpasta

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

ingen aning, den ser rätt ut, vet ej vad jag ska göra.

Permalänk

Låter cpu fläkten mycket när cpu:n blir varm? Isf är det troligen inte någon rpm inställning som blivit fel utan att den helt enkelt är fel monterad, skadad, dammig eller dylikt... För lite väl varm är den allt

Permalänk
Medlem

H100i kyler bra o tar lite plats runt cpu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

tar h100i mer plats än stock fläkten? och nej den låter väldigt lite mina vanliga fläktar låter mer, kan vara att den aldrig har varit riktigt stark. min garanti är för gammal nu dock

Permalänk

Okej jag gick in i bios för att övervaka fläkt speeden, den körs i 1900rpm i full mode finns även automatic mode. Det som skrämde mig dock var att i bios så gick min processor upp till 93c och när jag sedan lämnade bios och startade datorn så räknade den ner från 86c i idle till 45-48 idle. bios dödade nästan CPU med temp där ett tag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

skruva var fel ord, men man snurrar dom åt vänster efter att man har tryckt ner dom. jo jag har tryckt ner dom så gått som det går, den sitter lite löst. Men jag har gått 100% efter manualen och ja det lilla klickande hördes

Missade detta innan. Nej du ska inte snurra på dem! Du ska endast snurra på dem när du plockar av kylaren. Innan du monterar kylaren ska plastpinsen peka rätt, dvs så här och sedan trycker du ner dem. Klart.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

ska kolla om dom sitter fel imorgon, samt kolla kylpastan och rensa lite damm igen, men jag tvivlar på att det är ensamma problemet till så extremt höga temps

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

ska kolla om dom sitter fel imorgon, samt kolla kylpastan och rensa lite damm igen, men jag tvivlar på att det är ensamma problemet till så extremt höga temps

Om kylaren sitter fel ger det skyhöga temperaturer. Räcker att den sitter lite halvlöst.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag har nu fått ner "idle" temperaturen till 30-33, i spel (som X-rebirth) är den runt 60-70 beroende på hur mycket action som pågår i universumet. Den var felmonterad och behövdes ny kylpasta. Moderkortet hade ett hål till CPU fläkten felplacerad, den vita cirkeln runt hålet på kortet som symboliserar bredden för fläkt spärren var helt oval/sne och hålet inte alls parallellt med de andra det skiljde kanske 1-2.5mm. så utan att skada något annat som låg i närheten slipade jag ut hålet lite åt rätt håll. Efter det kunde jag plötsligt sätta ner alla 4 hela vägen ner till skillnad från innan när jag inte förstod att den kunde gå ännu lägre, fläkten klämde mycket hårdare på CPU och kylpastan kunde röra metallen och nu är den mycket lägre.

Här är en bild på mitt moderkort (fast inte det som jag har i datorn), du kan se CPU fläktens hål till högre med vita ringar.
https://www.inet.se/files/img/max/1902090_0.png

Dock så ligger min GPU på 75-80. Det är en EVGA och har ett eget chassi med sin egen fläkt som jag har öppnat en gång för rensning, men kan man byta chassit på den eller fläkt på något vis eller måste jag köpa en ny GPU? (kan gå ännu högre beroende på spel).

Tack för hjälpen, det var felmontering trots allt. : D

Permalänk
Skrivet av Douglas920:

Jag har nu fått ner "idle" temperaturen till 30-33, i spel (som X-rebirth) är den runt 60-70 beroende på hur mycket action som pågår i universumet. Den var felmonterad och behövdes ny kylpasta. Moderkortet hade ett hål till CPU fläkten felplacerad, den vita cirkeln runt hålet på kortet som symboliserar bredden för fläkt spärren var helt oval/sne och hålet inte alls parallellt med de andra det skiljde kanske 1-2.5mm. så utan att skada något annat som låg i närheten slipade jag ut hålet lite åt rätt håll. Efter det kunde jag plötsligt sätta ner alla 4 hela vägen ner till skillnad från innan när jag inte förstod att den kunde gå ännu lägre, fläkten klämde mycket hårdare på CPU och kylpastan kunde röra metallen och nu är den mycket lägre.

Här är en bild på mitt moderkort (fast inte det som jag har i datorn), du kan se CPU fläktens hål till högre med vita ringar.
https://www.inet.se/files/img/max/1902090_0.png

Dock så ligger min GPU på 75-80. Det är en EVGA och har ett eget chassi med sin egen fläkt som jag har öppnat en gång för rensning, men kan man byta chassit på den eller fläkt på något vis eller måste jag köpa en ny GPU? (kan gå ännu högre beroende på spel).

Tack för hjälpen, det var felmontering trots allt. : D

Nejdå, det är ingen fara om grafikkortet är 80 grader. Mitt gamla Radeon 4850 kort fick jag upp i 104 grader utan några som helst problem.

Visa signatur

8320 4.8 | TX3 EVO PNP | 650TI BOOST | M5A97 LE R2.0 | CX600M | KINGSTON 128GB SSD | 8GB MINNE | AUZENTECH X-PLOSION 7.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Douglas920:

Jag har nu fått ner "idle" temperaturen till 30-33, i spel (som X-rebirth) är den runt 60-70 beroende på hur mycket action som pågår i universumet. Den var felmonterad och behövdes ny kylpasta. Moderkortet hade ett hål till CPU fläkten felplacerad, den vita cirkeln runt hålet på kortet som symboliserar bredden för fläkt spärren var helt oval/sne och hålet inte alls parallellt med de andra det skiljde kanske 1-2.5mm. så utan att skada något annat som låg i närheten slipade jag ut hålet lite åt rätt håll. Efter det kunde jag plötsligt sätta ner alla 4 hela vägen ner till skillnad från innan när jag inte förstod att den kunde gå ännu lägre, fläkten klämde mycket hårdare på CPU och kylpastan kunde röra metallen och nu är den mycket lägre.

Här är en bild på mitt moderkort (fast inte det som jag har i datorn), du kan se CPU fläktens hål till högre med vita ringar.
https://www.inet.se/files/img/max/1902090_0.png

Dock så ligger min GPU på 75-80. Det är en EVGA och har ett eget chassi med sin egen fläkt som jag har öppnat en gång för rensning, men kan man byta chassit på den eller fläkt på något vis eller måste jag köpa en ny GPU? (kan gå ännu högre beroende på spel).

Tack för hjälpen, det var felmontering trots allt. : D

Bra att det löste sig, jag hade dock krävt ett nytt moderkort Hur som helst är GPU-temperaturen helt ok. Har du bra luftflöde i datorn? Hur många fläktar har du i datorchassit och var sitter dom?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

en 200mm i toppen av chassit (orginal) sedan en 200mm som klämmer mot övre baksidan av chassit, utblås tror jag. två på vänster sidan och två längst fram alla är 120mm. sedan har jag en extra 120mm som sitter fast med hjälp av lite plast grejs rakt över grafikkortet. sänkte graf med kanske 3-5c

Permalänk

hade aldrig vågat ta bort processorn och ram-minnet för ett nytt moderkort XD funkar ju bra nu. typ