Ljusstyrkan i windows 8.1 hjälp!

Permalänk

Ljusstyrkan i windows 8.1 hjälp!

Jag uppdaterade till windows 8.1 för en vecka sedan och nu så ändras inte ljusstyrkan även om jag försöker ändra den!
Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Flytta muspekaren längst ned till höger för att få fram menyn, gå till inställningar och där ska du kunna ställa in ljusstyrkan. har dock inte 8.1 men antar att det fungerar likadant

Permalänk

Det har jag redan provat men ljusstyrkan ändras ändå inte :/

Permalänk
Medlem

kolla om du har installerat några drivers för att ljustera strömsparfunktioner ifrån tillverkaren, om du har det är det nog dem som spökar...Laptop antar jag?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cherrywhisper:

Det har jag redan provat men ljusstyrkan ändras ändå inte :/

Jag var tvungen att uppdatera bios för min bärbara Asux UX31E. I ändringsloggen stod det bland annat "fix for brightness in Windows 8".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Oneone:

kolla om du har installerat några drivers för att ljustera strömsparfunktioner ifrån tillverkaren, om du har det är det nog dem som spökar...Laptop antar jag?

Hur kollar man upp det?

Permalänk

Det med ljusstyrkan funkade perfekt tills jag uppdaterade till 8.1 och det var DÅ det inte funkade längre utan skärmen är fast i det sista läget det var i och det är väldigt ljust och därför rätt jobbigt på kvällen när det är mörkt.

Tacksam för mer hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Ominstallerat windows eller dina grafikdrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Samma problem

Fick min nya pc idag med 8.1 installerat - och ljusstyrkan går inte att ändra! Man kan dra i reglagen hur mycket man vill men inget händer. Hur löste du det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inriggare:

Fick min nya pc idag med 8.1 installerat - och ljusstyrkan går inte att ändra! Man kan dra i reglagen hur mycket man vill men inget händer. Hur löste du det?

Vilka reglage är det du pratar om?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har löst det än men annars hjälper jag väl någon annan. Hade samma problem nyss och läste massa tips om att uppdatera/återställa drivers vilket inte fungerade. Det som löste mitt problem var att uppdatera BIOS.

Jag har en Asus-dator och på supportsiten med drivers etc (http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=K53SM&p=...) fanns det en bios-uppdatering: "BIOS 214, Support Windows8 brightness control." Installerade med WinFlash och sedan fungerade det med fn-knapparna.

Som någon skrev innan så går det att ändra ljusstyrkan i settings -> brightness/ljusstyrka i menyn om man tar musen i övre högra hörnet. Det fungerade för mig även innan, dock inte fn-knapparna vilket fungerar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cherrywhisper:

Jag uppdaterade till windows 8.1 för en vecka sedan och nu så ändras inte ljusstyrkan även om jag försöker ändra den!
Vad ska jag göra?

Gissar på att du har en laptop? isåfall brukar det vara strömsparfunktionerna som gör att man inte kan ändra det i Windows. Vilken dator är det du har?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200