Windows 8.1, mus problem vid start!

Permalänk

Windows 8.1, mus problem vid start!

Sen uppdateringen till 8.1 från 8 så har min mus betett sig konstigt vid start utav datorn.

När windows startar så läser den in alla usb enheter osv vilket får tangentbord mus osv att slockna i en halv sekund eller så för att sen starta igen, men musen hänger inte med och förblir mörk. får då fiska bak i datorn för att koppla ur och in usb kabeln till musen vid varje start för att få min mus att fungera.

Spontant tänkte jag att detta berodde på chipset drivrutiner till windows 8.1 men efter att provat nya så blev det ingen skillnad. Inspekterade sedan musen vid uppstart och såg att musen lyser en sekund längre medans tangentbordet slocknar för att slockna när tangentbordet börjar lysa igen.

Musen i fråga är Steelseries sensei mlg edition

p67 sabertooth

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt steelseries apex tangentbord.

Så jag misstänker att problemet ligger i deras mjukvara

Måste dra ur och koppla in för att få det att hoppa igång..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Har samma problem med mitt steelseries apex tangentbord.

Så jag misstänker att problemet ligger i deras mjukvara

Måste dra ur och koppla in för att få det att hoppa igång..

Skönt att höra så att man inte är den enda som har problem så dom kanske är medveten och jobbar på det, fast dom är inte dom snabbaste på att fixa uppdateringar vilket jag märkte vid släppet av W8.1

Drog iväg ett "request" till steelseries så man får se vad dom har att säga.

Permalänk
Medlem

Sitter också med detta problemet min Corsair M60 och mitt MSI Z77 mPower mobo.

De får gånger det händer är det bara att rycka musen och koppla in den igen

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Skrivet av Grahl:

Sitter också med detta problemet min Corsair M60 och mitt MSI Z77 mPower mobo.

De får gånger det händer är det bara att rycka musen och koppla in den igen

Hur ofta händer det för dig? Har du provat med de nya drivrutinerna för moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

Hur ofta händer det för dig? Har du provat med de nya drivrutinerna för moderkortet?

Var ett tag sen jag kollade drivisarna, men det händer ungefär en gång i veckan.

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem

Detta händer mig också efter uppdateringen till 8.1, mycket störigt. Intellimouse Explorer 3.

Visa signatur

__________________
Corsair Carbide 400R | Corsair AX 850W PSU | ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3 | Intel® Core i7-2700K @ 3.5Ghz | Corsair H100 Hydro | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5 | Corsair SSD Force Series GT 120GB | Samsung S27A850T

Permalänk
Medlem

Har samma problem sen Windows 8, mitt tangentbord går inte igång men problemet uppstår enbart om jag har min mobil ansluten via usb dock uppstår felet inte vid varje omstart. Logitech g15v2 och en mx 518 är det jag använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD