AMD A-serien "Carrizo" planerad för 2015 – FX-serien Vishera består

Permalänk
Medlem

2016 alltså? Då blir det förhoppningsvis 2 saker att fira, OS och FX.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Att många här verkar tro att detta är slutet för AMD inom gamer-segmentet visar hur insnöade sweclockare är Och det säger jag inte för att vara taskig, många här är väldigt tekniskt kunniga och duktiga när det kommer till PC-byggande. Men det de flesta inte verkar inse är att de är i extrem minoritet. Att AMD slutar fokusera på FX och AM3+ är bra för AMD och därmed också bra för gamers. Varför?

1. För att marknaden för PC-hemmabyggare växer inte. Däremot växer marknaden för APUer i konsoller som PS4, Xbox One och i snart även Steam maskiner. A-serien är perfekt för den tillverkare som vill sälja en Steam maskin, eller för den delen den som vill bygga sin egen konsoll med SteamOS. Det är bättre att AMD tjänar pengar på en del av marknaden än att de kastar pengar på att jaga Intel på en marknad som inte är central för dem. Det är bra att AMD fokuserar på områden där dom kan utnyttja sina styrkor.

2. CPUn är inte lika viktig för prestanda i spel numera. Skillnaden i BF3 med Ultra settings, mellan en snabb core i3 och en snabb core i7 är några få FPS. Visst viktigt för den inbitne men för de allra flesta - nej. Såklart kommer extrema PC-spelare alltid att köpa det värsta som budgeten tillåter, men väldigt många tror jag i framtiden kommer kunna nöja sig med en APU-maskin. Med tanke på att de allra flesta sitter och spelar på laptops och enklare PC-maskiner med integrerad Intel-grafik, kan AMDs fokus på APU verkligen höja lägsta nivån bland PC-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vi får trösta oss med alla Intel fanboys äntligen verkar få som dom vill.

Högre priser?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

Högre priser?

Ja och långsammare utveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Skulle inte bli förvånad om det visade sig vara så att det är PS4 och Xbox One som har tagit över produktlinorna från FX. Tittar man på deras sida så verkar det dessutom som en del av linorna går åt till att tillverka ARM Cortex-A12. Blir det något över månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Att många här verkar tro att detta är slutet för AMD inom gamer-segmentet visar hur insnöade sweclockare är Och det säger jag inte för att vara taskig, många här är väldigt tekniskt kunniga och duktiga när det kommer till PC-byggande. Men det de flesta inte verkar inse är att de är i extrem minoritet. Att AMD slutar fokusera på FX och AM3+ är bra för AMD och därmed också bra för gamers. Varför?

1. För att marknaden för PC-hemmabyggare växer inte. Däremot växer marknaden för APUer i konsoller som PS4, Xbox One och i snart även Steam maskiner. A-serien är perfekt för den tillverkare som vill sälja en Steam maskin, eller för den delen den som vill bygga sin egen konsoll med SteamOS. Det är bättre att AMD tjänar pengar på en del av marknaden än att de kastar pengar på att jaga Intel på en marknad som inte är central för dem. Det är bra att AMD fokuserar på områden där dom kan utnyttja sina styrkor.

2. CPUn är inte lika viktig för prestanda i spel numera. Skillnaden i BF3 med Ultra settings, mellan en snabb core i3 och en snabb core i7 är några få FPS. Visst viktigt för den inbitne men för de allra flesta - nej. Såklart kommer extrema PC-spelare alltid att köpa det värsta som budgeten tillåter, men väldigt många tror jag i framtiden kommer kunna nöja sig med en APU-maskin. Med tanke på att de allra flesta sitter och spelar på laptops och enklare PC-maskiner med integrerad Intel-grafik, kan AMDs fokus på APU verkligen höja lägsta nivån bland PC-spelare.

AMD har inga nya modeller för renodlade processorer på gång varken för 2013 eller 2014, det om något visar på att de börjat ge upp processor-industrin till förmån för billigare "media center" APUs.
Sen med tanke på att de flesta pc-spelarna i faktum sitter på riktiga stationära datorer och spelar prestanda-tunga spel så tror jag då definitivt inte att folk kommer ge upp riktiga datorer i förmån för sketna APU-drivna datorer eller laptops/tablets,
inte när försäljningssiffrorna för tunga prestandakrävande titlar som "Battlefield 4", "Call of Duty Ghosts" (m.fl) tyder på att folk vill spela spelen som kräver en äkta dator.

Och Jo, CPUn är lika viktig för spel nu som den var för några år sedan, att jämföra en prestandamodell (i3) mot en prestandamodell (i7) visar absolut ingenting - alls. Processorn är lika viktig idag som den var förr, som den kommer vara i framtida datorer.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tolka artikeln på flera olika sätt,

1. Det första jag TOLKADE var att de kommer "ge upp" sina prestanda CPU:er då dem inte verkar komma ikapp Intel den senaste tiden.

2. Ett andra sätt att tolka artikeln är att dem tar en paus på obestämd tid.

3. AMD tar en paus från prestanda segmentet å jobbar på en ny Prestanda CPU under en mindre pressad situation.

OM så är fallet kommer jag nog köpa en "8-Core Bulldozer" CPU när priset sjunker enbart för att äga den sista AMD Prestanda CPUn.

Jag vill nog allt se AMD leverera en CPU som verkligen är bättre än Intels värsting (OBS jag är ej AMD fanboy, brukar köpa varannan CPU AMD, varannan Intel.) det var ett tag sedan det hände. Och jag blev VÄLDIGT besviken när dem rulla ut Bulldozer som inte alls var i närheten av mina förväntningar av AMD´s nya CPU.

Frågan är om man bara skall köpa CPUn

1. Ha som prydnad i hyllan
2. Demo-Case med moderkort, RAM, CPU utan kylning (trälåda med fönster lock)
3. Komplett fungernade dator, med fönster eller liknande.

Bara för att äga AMD´s sista Prestanda CPU och att prestanda CPU tiden för AMD är över. (Tillfälligt eller ej)
Jag har ju kvar några av mina första AMD CPU kvar liggande också, typ som AMD K5 200MHz.

Lista på mina AMD CPU:er som suttit i min speldator. Kan ha missat någon. Mellan varje AMD CPU har jag ägt en Intel CPU, dock kommer jag inte ihåg exakt vilka Intel modeller jag ägt lite bra som jag minns mina AMD CPU:er :S

AMD K5 200MHz (Sitter monterad på ett moderkort i ett gammalt AT Chassie i källaren)

AMD K5 900Mhz (Såld)

AMD Athlon XP 1800+ (Såld)

AMD Athlon 64 x2 3800+ (Ligger i källaren)

AMD Phenom II x4 925 (min far använder denna idag)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Min 8350 duger ett bra tag till. Jag har den ju som privatperson, inte i nåt jobb där kraven kanske är högre att det ska bli färdigt snabbt som möjligt. Däremot var det en skön uppgradering med mitt Sapphire R9 290 då 5870 inte klarade av så mycket längre om man ska ha höga texturer i t.ex Skyrim. När det gäller encoda lite youtubeklipp så gör det inget om det tar lite lägre tid med min FX-8350, det gäller bara att använda ett snabbt program som Handbrake för att få filmen mindre storlek

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare