Fråga gällande överklockning, onödigt eller inte?

Permalänk

Fråga gällande överklockning, onödigt eller inte?

Hej,

Har alltid varit intresserad i överklockning, inte entusiastisk men intresserad.

Fick höra för jätte länge sedan att det finns två sätt att gå till väga vid CPU överklockning, antingen så höjer man coreclock/fsb eller multipliern, eventuellt båda två.

Vid överklockning via fsb så ökade prestandan på flera delar av systemet, då denna hanterar minnen etc.
Vid överklockning via multipliern så ökar endast CPU prestandan.

(rätta mig om jag har fel)

Men jag har även hört att det är onödigt att överklocka CPU över en viss gräns när det gäller via multiplier, då FSB och NB inte kan hantera hastigheten som CPUn jobbar i.

Detta har jag hört från diverse youtube kanaler och hårdvaru forum.

t.ex:

Citat:

Overlooking this fact is what causes the dumbfounded nature of individuals who buy a lightning fast processor and end up with a slow machine and don't understand why?

The speed of a PC is determined by the speed of its slowest component. That component is considered your 'bottleneck'

The Front Side Bus [FSB] is the main connecting point to the CPU for Data to pass between the CPU and the Northbridge [1] its speed is measured in Hz. The average speed of a FSB is in MHz and on average the speed of the CPU is capped at 8x the FSB rate.

So if you had a 100 MHz FSB and a 3.2GHz processor your maximum speed would be 800 MHz. Making the bulk of the processing capacity of the CPU useless. A 3.2 GHz processor would need at least a 400 Mhz FSB in order to use its full processing capacity.

Read the section of the article linked [2] on the relation of the FSB rate to the speed of other components.

Memory in the Form of RAM also has a Hz rate. Again the average rate is in MHz and the speed of the RAM is linked to the speed of the FSB, they are interdependent.

The higher the Hz the faster each component will be but if you don't pair components off with rates that cooperate you will end up with a slow machine.

Någon som kan försöka förklara detta för en mer intresserad än entusiastisk?

Tack på förhand, Nicklas.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

ingen har svarat än så jag säger det jag tror , är inte nån entusiastisk men försökt lära upp mig själv så mycket som möjligt , när du ökar multi så är det bara cpu så det är rätt , vid ökning av fsb så ökas som jag sätt , cpu/nb/ram , finns kanske fler också.men jag har överklockat med bara multi på min cpu från 20x till 24x , gjorde jag fsb så blir det ingen volt ökning på dom andra delarna vilket gör för mig att man får exempel blue screen. jag märker skillnad i fps på spelen då orginal är 4ghz och nu 4,8ghz amd , men till en viss gräns så kommer nånting annat att bottle neck som det heter för du gjort cpu snabbare ( om den nu var slakaren i systemet ) så har inget 100% svar men min egna tänke sätt så stämmer det du säger , den kommer inte klara av hastigheten , dock om du vill överklocka andra delar så skulle jag nog ta en del i taget och öka volten per del och per mhz steg man gör , exempel ram ställer du in 1333/1600/1866 så överklockar du den och ställer volt tills du hittar ett stabilt läge på alla delar så kan du ställa in volten på alla olika och därefter höga allt genom fsb . om nån annan vet mer så rätta mig gärna!

redigerat: om det är onödigt? du får mer % av dina komponenter som ökning sen om det är värt det , upp till var och en

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

redigerat: om det är onödigt? du får mer % av dina komponenter som ökning sen om det är värt det , upp till var och en

Tack för svaret, uppskattas!

Jag var lite otydlig med 'onödigt' det jag menade var om man överklockar endast CPU så den räknar snabbare än NB hinner med att skicka information till resten av systemet så bör det väl vara rätt onödigt att klocka över den gränsen som NB sitter på.

T.ex CPU beräknar i 4GHz, och skickar allt eftersom till NB, NB hinner bara skicka ut information i 2GHz, om man då överklockar CPU till 5GHz, bör det väl inte spela någon roll?

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Tack för svaret, uppskattas!

Jag var lite otydlig med 'onödigt' det jag menade var om man överklockar endast CPU så den räknar snabbare än NB hinner med att skicka information till resten av systemet så bör det väl vara rätt onödigt att klocka över den gränsen som NB sitter på.

T.ex CPU beräknar i 4GHz, och skickar allt eftersom till NB, NB hinner bara skicka ut information i 2GHz, om man då överklockar CPU till 5GHz, bör det väl inte spela någon roll?

kan hålla med om att det ser konstigt ut när en nb bara skickar 2.2ghz medan cpu skickar 4,8ghz , men eftersom cpu orginal är 4.0ghz och nb orginal är 2.2 på min sabertooth 990fx så antar jag att man inte riktigt kan räkna på det sättet , isåfall behöver man inte snabbare än 2.2ghz cpu .för tillfället tror jag det är överkurs för mig att gå på den vetenskapen direkt nu men skulle vara intressant i det hela

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Avstängd

När det gäller AMD t.ex så sköter CPU_NB forsling av minnesdata mellan processor och RAM. Snabbare är bättre, men inte extremt märkbart. T.ex kör jag 3GHz CPU_NB med min 8350@5.6 - det syns mer prestanda i syntetiska tester än vad det känns.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

När det gäller AMD t.ex så sköter CPU_NB forsling av minnesdata mellan processor och RAM. Snabbare är bättre, men inte extremt märkbart. T.ex kör jag 3GHz CPU_NB med min 8350@5.6 - det syns mer prestanda i syntetiska tester än vad det känns.

Okej Men en överklock på enbart CPU kan hjälpa även om det är högre än NB klock?

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EnNickeMan:

Okej Men en överklock på enbart CPU kan hjälpa även om det är högre än NB klock?

Yes.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP