vad för grafikkort skall man köpa?

Permalänk

vad för grafikkort skall man köpa?

Tjenare i stugorna!
Som titeln säger, men behöver hjälp vad man ska välja. Det är som en stor godisaffär, för mycket godis så det går inte att välja!

Min burk:
-Corsair Obsidian 900D
-Cooler Master Silent Pro M II 1000W
-Asus Sabertooth 990FX R2.0
-AMD FX-9590
-Gainward GeForce GTX 580 Phantom Version 3Gb minne
-Swiftech H320 CPU Vattenkylning
-10 Gb minne 1300MHz, ska dock inom snar framtid uppgradera till 2x8Gb 1600MHz.

Är ute efter ett grafikkort för spel.
Min budget är ganska hög, men hittar jag ett bra kort till en billigare peng så säger man inte nej.
Vill så småningom köpa ny skärm o kunna lira i högre upplösning 25xx X 14xx?
Självklart vill jag få ut så mycket prestanda/kr som möjligt. Är ingen fanboy så det går bra att skicka in AMD/Nvidia tips bäst ni vill

Skriv gärna För/nackdelar med korten om ni har erfarenhet av dem.
Vad man borde tänka på med korten, om man senare ska överväga SLI/CF på det hela.
Har du något tänkvärt, dela gärna med dig av dina åsikter o funderingar så jag kan förstå era värderingar kring ett grafikkort!

Tack på förhand!
Olof

Permalänk
Medlem

GTX 700 Serien är rätt bra och billig, Finns tex http://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-2048mb... eller GTX 770 för några hundralappar mer. Du kan alltid köpa någon av dessa och köra SLI, du kan maxa varenda spel som är ute just nu. Själv har jag 2xGTX670 kan maxa varje spel som finns ute utan att det hackar så ser ingen mening med att uppgradera det.

Kan inget så mkt om AMD GPU's, så kan tyvärr inte rekommendera något ifrån det.

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk

Har ju hört att Nvidia ska släppa MAXWELL kärnan första kvartalet 2014, men det lär ju bli uppskjutet, men kan det vara värt att vänta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohnsack90:

Har ju hört att Nvidia ska släppa MAXWELL kärnan första kvartalet 2014, men det lär ju bli uppskjutet, men kan det vara värt att vänta på?

Gör dom nog säkert, kommer ju nytt nästan varje månad.. man hinner inte med, sen beror det på dig vill du ha det senaste så kan det vara värt att vänta på det

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem

1. Bestäm hur hög prestanda du vill ha.
2. Bestäm budget.
3. Hitta ett lämpligt kort som stämmer in på prestanda och budget.
4. Kolla upp vilken tillverkare som har bästa kylaren till just det kortet. Kan vara vilken som kyler bäst, eller vilken som låter minst etc. Beror åter igen på vad just DU är ute efter.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skrivet av Unor92:

Gör dom nog säkert, kommer ju nytt nästan varje månad.. man hinner inte med, sen beror det på dig vill du ha det senaste så kan det vara värt att vänta på det

mitt OC GTX580 funkar ju fint som det är just nu, drar medium på BF4 utan problem, inga fps drops fast att jag har haft hyfsat stora explosioner å strider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohnsack90:

mitt OC GTX580 funkar ju fint som det är just nu, drar medium på BF4 utan problem, inga fps drops fast att jag har haft hyfsat stora explosioner å strider

Hade själv väntat på Mantle och eftermarknadskylare till 290X och sedan även förmodligen plockat det ifall det inte var så att Nvidia ShadowPlay lockade.

Men ska du köpa grafikkort dom närmsta månaderna så ska du göra det innan nyår, sen kommer det nog vara tillräckligt kort tid tills nästa grafikkorts släpp att du ångrar dig.

Som det redan har sagts så är det bara att hitta det kortet som presterar som du vill att det ska göra oavsett upplösning.

Själv hittade jag inget så jag plockade 2st 680 här på marknaden förra veckan då dom presterar helt okej men samtidigt så är det ingen förlust då det kan komma ett grafikkort imorgon som är bättre men som fortfarande inte fyller alla mina krav:)

Nu kollade jag inte hela ditt system men ifall du nu tycker om ditt 580 så hade jag utan tvekan plockat ett till 580 för ~900kr här på marknaden och sedan väntat på kortet som du bara "måste" ha!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Nu kollade jag inte hela ditt system men ifall du nu tycker om ditt 580 så hade jag utan tvekan plockat ett till 580 för ~900kr här på marknaden och sedan väntat på kortet som du bara "måste" ha!

Tror inte man kan köpa 580 jag har nå mer, har för mig det var något av limited edt. Har nämligen Gainward GTX 580 Phantom Version, dom gjorde dom i 2 versioner 1,5 GB o 3Gb och jag har 3Gb versionen.
Men har inte heller letat med större ansträngning efter ett till 580.

Edit: Jo tänkte kolla närmare på grafikkorten efter jul om något företag kom med nå bra erbjudande. Kanske hittar ett trevligt erbjudande på ett vanligt 290x o senare fixa ett vattenblock för att dra till mitt swiftech H320. Då det inte ska vara något problem att utöka loopen. Eller ett lite dyrare 290/x som kommer från ett eftermarknads företag med bra kylning o klockning.
Men vill ju fortfarande att folk kommer med förslag, idéer och åsikter då jag tycker att det kan innehålla bra och viktig information som hjälper mig välja kort.