uppgradera från GeForce GT 640

Permalänk
Medlem

uppgradera från GeForce GT 640

Hej, Köpte min dator på mediamarkt, är en Asus cm6730 tror jag den heter, är ingen värsting dator direkt, men klarar det jag gör, Se på film lira lite cs & lol.

Men tycker det är sjukt störande att det låter som datorn försöker lyfta från marken, hela tiden, inte bara när man gör krävande saker, och har kommit på att de är grafikkortet, så skulle vilja byta till ett tystare.

Prestandamässigt måste det alltså inte vara mycket bättre, (fast när man ändå köper nytt kan de ju vara kul med lite förbättring)

Men som sagt prio 1 är att de inte ska låta så sjukt mycket.

Nu har jag ett GeForce GT 640 sitter i datorn. Hur vet jag vilka kort som passar i min dator? så jag inte behöver byta massa andra delar, och har ni något kort ni rekommenderar?

Kan inte säga att jag inte har något speciell budget för vet verkligen inte vad sånt här ska kosta för de ska vara okej.

här under kan ni se lite mer om datorn

Processor # 1
-------------
Model : Intel Processor
Codename : -
Technology : -1000 nm
Package : -
Version : -
Revision : - 14857
Instructions : MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE41, SSE42, EM64T
Core : 4
Thread : 4
L1 Code Cache : 4 x 32 KB
L1 Data Cache : 4 x 32 KB
L2 Cache : 4 x 256 KB
L3 Cache : 6 MB
Standard Speed : -
Current Speed : 3093,15 MHz
Speed (O/C) Rate : 309415,34 % (-)
CPU Usage : -
Multiplier : -
Bus Speed : -
FSB : -
Voltage : -
TDP : -
Fan Speed : -
Temperature : -

Processor # 1 / Core # 0
------------------------
Speed : 3093,15 MHz
Usage : -
Temp : -
Thread : 1

Processor # 1 / Core # 1
------------------------
Speed : 3093,53 MHz
Usage : -
Temp : -
Thread : 1

Processor # 1 / Core # 2
------------------------
Speed : 3093,11 MHz
Usage : -
Temp : -
Thread : 1

Processor # 1 / Core # 3
------------------------
Speed : 3093,43 MHz
Usage : -
Temp : -
Thread : 1

Memory
------
Total Size : 8160 MB
Memory Type : -
Channels : -
Frequency : -
FSB:DRAM : 1 : 1
Speed (O/C) Rate : INF % (-)
Memory Usage : -
Voltage : -
Bandwidth : -
Modules : -
Slots : 2
CAS Latency (CL) : -
RAS to CAS Delay (tRCD) : -
RAS Precharge (tRP) : -
Row Active Time : -
Bank Cycle Time (tRC) : -
Command Rate : -

Graphics # 1
------------
Manufacturer : NVIDIA
Series : -
Model : GeForce GT 640
Interface : PCI Express x16
Memory : 3072 MB -
Memory Bus : -
GPU : -
Process : -1000 nm
Transistors : -
Temp (GPU) : 67 °C
DDR Speed : -
Memory Bandwidth : -
Core (GPU) Max Speed : 720,00 MHz
Core (GPU) Current Speed : 720,00 MHz
Core (GPU) Speed (O/C) Rate : -
Shader Max Speed : 1440,00 MHz
Shader Current Speed : 1440,00 MHz
Shader Speed (O/C) Rate : -
Memory Max Speed : 800,00 MHz
Memory Current Speed : 800,00 MHz
Memory Speed (O/C) Rate : -
Current Profile : 3D Applications
Max Power Draw : -
DirectX Compliance : 9.0
OpenGL Compliance : -
Pixel Shader : -
Vertex Shader : -
Shader Processor : -
Texture Units : -
Raster Operators : -
GFLOPS : -
Pixel Fill Rate : -
Texture Fill Rate : -
Shader Operations : -
Vertex Operations : -
Vertex Pipeline : -
Fragment Pipeline : -
Pipeline Layout : -
Fan Speed : -

Manufacturer : ASUSTeK COMPUTER INC.
Model : CM6330_CM6630_CM6730_CM6830 Rev x.0x
BIOS Version : 4101 - 09/04/2012
North Bridge : Intel ID0150 09
South Bridge : Intel ID1C5C 05
Slots : 1 x (x16), 2 x (x1)
ATX +12V : -
ATX +3.3V : -
ATX +5V : -
+5V StandBy : -
Chassis Temp : -
Chassis Fan : -

Disc Drivers # 1
----------------
Manufacturer : -
Model : ST31000524AS ATA Device
Media Type : Fixed hard disk media
Firmware : JC45
Size : 931,51 GB
Build : -
Performance : -
Temperature : 39 °C

Disc Drivers # 2
----------------
Manufacturer : -
Model : Generic- Multi-Card USB Device
Media Type : -
Firmware : 1.00
Size : -
Build : -
Performance : -
Temperature : -

Optical Drives # 1
------------------
Model : ATAPI DVD A DH24ABS ATA Device
Type / Version : DVD Writer / AAA1

Optical Drives # 2
------------------
Model : DTSOFT Virtual CdRom Device
Type / Version : DVD-ROM / 1.05

Network Adapters # 1
--------------------
Model : Realtek PCIe GBE Family Controller
Card Type : Ethernet
Speed : 1000 MBit/s
MAC Address : 10:BF:48:D4:8D:87

Windows : Windows 7 Home Premium 6.1.7601.65536 64-bit / Service Pack 1
Processor Compression Type 1 : -
Processor Compression Type 2 : -
Processor Encryption Type 1 : -
Processor Encryption Type 2 : -
Processor DirectShow Encoding : -
Memory Bandwidth : -
Graphics Desktop Performance : -
Graphics Memory Bandwidth : -
Graphics Video Decoding : -
DirectX 9 Batch FSP : -
DirectX 9 Alpha FSP : -
DirectX 9 Texture FPS : -
DirectX 9 ALU FPS : -
DirectX 10 Batch FSP : -
DirectX 10 Alpha FSP : -
DirectX 10 Texture FPS : -
DirectX 10 ALU FPS : -
DirectX 10 Geometry F4 : -
DirectX 10 Geometry V8 : -
DirectX 10 CBuffer : -
Decoding 1920x1080 (300) : -
Decoding 1920x1080 (150) : -
Decoding 720x480 (300) : -
Decoding 720x480 (150) : -
Hard Disc Sequential Throughput : -
Hard Disc Random Throughput : -
Hard Disc I/O Rate : -
Hard Disc Grouped I/O : -
Hard Disc Long I/O : -
Hard Disc Overall Responsive : -

Dold text
Permalänk
Medlem

Istället för att byta grafikkort, så kan du ladda ner programmet MSI afterburner och sänka fläkthastigheten på kortet

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TerraSwe:

Istället för att byta grafikkort, så kan du ladda ner programmet MSI afterburner och sänka fläkthastigheten på kortet

Ska absolut testas, Har ett program nu GpuTweak, men verkar inte fungera för man hör ingen skillnad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

Ska absolut testas, Har ett program nu GpuTweak, men verkar inte fungera för man hör ingen skillnad alls

Om det inte fungerar med MSI afterburner heller, så är det troligtvis din processorkylare, jag tvivlar på att dem skulle använda en annan kylare än den som kommer med processorn i en färdigbyggd dator. Denna är lite svårare att byta, och är oftast komponenten som låter mest.

EDIT: Kan du ta en bild på insidan av din dator? Då kan vi se om du har en standardkylare och om den behöver bytas!

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TerraSwe:

Om det inte fungerar med MSI afterburner heller, så är det troligtvis din processorkylare, jag tvivlar på att dem skulle använda en annan kylare än den som kommer med processorn i en färdigbyggd dator. Denna är lite svårare att byta, och är oftast komponenten som låter mest.

Det fungerade inte med detta program heller,

Men varför jag tror de är grafikkortet är för att när datorn var på så var jag nyfiken vad de var som lät så mycket, så jag tog bort chassit å tog fingret lät mot fläkten som sitter på grafikkortet å då lät datorn betydligt mindre. Men det kanske går på automatik att nån annan fläkt också går saktare då?

Japp jag kan fixa bild, Dock inte idag men ska fixa det, tack för du försöker hjälpa till, de uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

Det fungerade inte med detta program heller,

Men varför jag tror de är grafikkortet är för att när datorn var på så var jag nyfiken vad de var som lät så mycket, så jag tog bort chassit å tog fingret lät mot fläkten som sitter på grafikkortet å då lät datorn betydligt mindre. Men det kanske går på automatik att nån annan fläkt också går saktare då?

Japp jag kan fixa bild, Dock inte idag men ska fixa det, tack för du försöker hjälpa till, de uppskattas

Hmm, det var konstigt. Har ditt moderkort någon skärmanslutning? Isåfall, testa att plugga ur grafikkortet och använda den inbyggda grafiken istället. Då kan man HELT utesluta grafikkortet om det fortsätter låta

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Medlem

Har du mycket damm på dina kylare, testa att göra rent dessa med tryckluft, obs ! dammsug ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TerraSwe:

Hmm, det var konstigt. Har ditt moderkort någon skärmanslutning? Isåfall, testa att plugga ur grafikkortet och använda den inbyggda grafiken istället. Då kan man HELT utesluta grafikkortet om det fortsätter låta

Ja asså jag har ju ett blått litet skärmuttag som inte sitter vid grafikkortet, Vga heter det det?
Jag testade att stoppa i skärmen där men fick ingen bild, fast kanske måste koppla bort grafikkortet för att det ska funka?

Här kommer lite bilder iaf.

De är ett album så ger dig en länk http://imageshack.us/g/1/10437374/

Visst nu är det lite dammigt vid fläkten, men har testat tidigare å gjort rent med örontops, men hjälpte inte,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

Ja asså jag har ju ett blått litet skärmuttag som inte sitter vid grafikkortet, Vga heter det det?
Jag testade att stoppa i skärmen där men fick ingen bild, fast kanske måste koppla bort grafikkortet för att det ska funka?

Här kommer lite bilder iaf.

De är ett album så ger dig en länk http://imageshack.us/g/1/10437374/

Visst nu är det lite dammigt vid fläkten, men har testat tidigare å gjort rent med örontops, men hjälpte inte,

Du måste antingen koppla bort GPU'n och dra ur strömsladden & trycka på startknappen några gånger, eller ändra i Bios för att det inbyggda ska funka.
Men det behöver du nog inte för den där GPU-kylarn slår nog något slags rekord. Limma fast en kaffekopp på GPU'n så blir det nog svalare och tystare.

Har svårt & tro att det grafikkortet lever speciellt länge (~4-6 månader) om man sänker hastigheten på fläkten.

7770/7790 är mellan 100-175% bättre än det du har nu, köp ett med två fläktar på.

Eftersom du verkar sitta på någon slags i5 så lär grafikkortet ligga på 100% _hela_ tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

Du måste antingen koppla bort GPU'n och dra ur strömsladden & trycka på startknappen några gånger, eller ändra i Bios för att det inbyggda ska funka.
Men det behöver du nog inte för den där GPU-kylarn slår nog något slags rekord. Limma fast en kaffekopp på GPU'n så blir det nog svalare och tystare.

Har svårt & tro att det grafikkortet lever speciellt länge (~4-6 månader) om man sänker hastigheten på fläkten.

7770/7790 är mellan 100-175% bättre än det du har nu, köp ett med två fläktar på.

Eftersom du verkar sitta på någon slags i5 så lär grafikkortet ligga på 100% _hela_ tiden.

Jo någonslags I5 har jag, Hur menar du, Ska jag typ ta kaffemugg i typ plast å sätta för fläkten? borde den inte bli varmare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

Jo någonslags I5 har jag, Hur menar du, Ska jag typ ta kaffemugg i typ plast å sätta för fläkten? borde den inte bli varmare då?

Nej där skojade jag bara. Menade bara att en hemmabyggd fasttejpad kylare inte hade varit omöjlig att fixa med diverse husgeråd. Inte en kaffekopp då kanske, men t.ex. locket till en kaffetermos fasttejpad direkt mot grafikkortsprocessorn. Men det är absolut inget jag råder dig att försöka med.

Köp nytt för 1000:-. 7770 t.ex.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en ~120 mm fläkt och fästa på något skojjigt vis på grafikkortets kylfläns efter att du tagit bort den gamla fläkten och kåpan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej, men vad ska jag tänka på när jag börjar leta efter ett nytt grafikkort? Hur vet jag vad som passar till min dator?
känns som de kan vara värt å vänta någon månad å spara ihop lite pengar å köpa ett bra på engång,

Permalänk
Medlem

Noterar att det står 350 stort på ditt nätagg, om det står för watten hade jag inte rekommenderat något direkt värstingkort för då lär du överbelasta nätdelen.

Jag körde en e1400 + dvd + hdd + HD5770 på 250W i en gammal avdankad burk så ett kort i stil med 7790 eller GTX650 borde nog funka utan större problem. Borde vara en jädra skillnad mot vad du har för tillfället också beroende på vilket GT640 du har då det ju finns ett antal olika.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Noterar att det står 350 stort på ditt nätagg, om det står för watten hade jag inte rekommenderat något direkt värstingkort för då lär du överbelasta nätdelen.

Jag körde en e1400 + dvd + hdd + HD5770 på 250W i en gammal avdankad burk så ett kort i stil med 7790 eller GTX650 borde nog funka utan större problem. Borde vara en jädra skillnad mot vad du har för tillfället också beroende på vilket GT640 du har då det ju finns ett antal olika.

Typ det här? http://www.inet.se/produkt/5409816/gigabyte-radeon-hd7790-2048mb-oc

Men kommer det låta mindre ? är ju som sagt helst det jag vill, inte ha ett prestandamässigt bättre , eller såklart jag vill ha det med men huvudsyftet liksom

Permalänk
Medlem

Om du kan nöja dig med samma prestanda, så har du ju detta helt ljudlösa kort: http://www.inet.se/produkt/5405169/asus-geforce-gt-640-2048mb...
Samma kort som du har idag men med en större passiv fläkt. Har du utrymmet för det, så kommer det fungera.

Ett ennat ljudlöst alternativ som bör vara lite bättre prestandamässigt är annars: http://www.inet.se/produkt/5405116/asus-radeon-hd7750-1024mb-...

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan jag köpa det här http://www.inet.se/produkt/5409399/xfx-radeon-hd7770-1024mb-d... fast de står att man borde ha 450w, och på mitt nätagg står de väl 350?