Permalänk
Medlem

Koppla in fläkt (nybörjare)

Hej
Har ett Fractal Design Define R3 chassi med 1 st fläkt fram, 1 st fläkt bak och 1 st fläkt topp.
Igår köpte jag en fläkt till sidan och fattar inte var jag ska koppla en den någonstans på moderkortet, det ser ju fullt ut?
Har ett ASUS Sabertooth P67 kort.

Tack på förhand

Permalänk

Varsågod

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Tack som fan Dawidowski!

Permalänk

No problem man Ha kul med datorn! Kör hårt

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Inte den snabbaste killen på planeten...
Nu har jag kollat bilden du la upp och jämfört med mina fläktar, det är fullt!
Där det står "två här" sitter toppfläkt och processorfläkt.
Och där det står "en här" till vänster sitter framfläkten.
Och där det står "en här" upptill sitter bakfläkten.

Var ska jag koppla in sidofläkten då?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Direkt på nätagget , följde det med nån adapter till fläkten ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av petehell:

Inte den snabbaste killen på planeten...
Nu har jag kollat bilden du la upp och jämfört med mina fläktar, det är fullt!
Där det står "två här" sitter toppfläkt och processorfläkt.
Och där det står "en här" till vänster sitter framfläkten.
Och där det står "en här" upptill sitter bakfläkten.

Var ska jag koppla in sidofläkten då?

Tacksam för hjälp.

Exempel på lösning.
Kopplas in med en Molex från ditt PSU

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Du väljer hastighet för fläkt genom att välja uttag 5V eller 12V.
Har använt det första alternativet själv för sidofläkt med 5V spänning (tyst och stabil fläkthastighet)

Du kan också skaffa fläktkontroll, exempel http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/flkstyrn...
där du kan styra fläktar manuellt förutom att strömförsörja dem.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Har du inte kopplat in de andra fläktarna i den inbyggda fläktkontrollern? För de har väl inte tagit bort den på R3

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Att koppla in direkt på nätagget känns ju enklast men då måste jag köpa någon adapter som Surgubben skriver. Jag har ett Corsair HX 750W agg.
Ang fläktkontrollern så har jag den liggandes i kartongen, Komplett sket att montera den.

Tack för förslagen! Ska kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petehell:

Att koppla in direkt på nätagget känns ju enklast men då måste jag köpa någon adapter som Surgubben skriver. Jag har ett Corsair HX 750W agg.
Ang fläktkontrollern så har jag den liggandes i kartongen, Komplett sket att montera den.

Tack för förslagen! Ska kolla när jag kommer hem.

ett tips är att koppla in kontrollen, den stry upp till 3-fläktar om jag inte minns helt fel!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

ett tips är att koppla in kontrollen, den stry upp till 3-fläktar om jag inte minns helt fel!

Jopp det gör den, hade faktiskt glömt bort den.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Jag kopplade in kontrollen som följde med chassit och kunde koppla in fläkten.
Tack för supporten!

Permalänk
Medlem

När jag skulle koppla in min fläkt valde jag att skala en sladd från nätagget o lödde fast fläktkabeln istället, då mina kontakter på moderkortet var tagna. Ett tips till nästa gång