Permalänk
Medlem

Snabb fråga om sluten vattenkylning

Jag har en i7 2600k som blir jäkligt varm hela tiden, typ 80+ grader. Stängde av sig själv en gång vid 98 grader.

Uppenbarligen är min kylning kass... det är Intels stockkylare i ett jäkligt trångt chassi (Antec Sonata III).

Jag tänkte att jag skulle köpa ett sånt där kit med sluten vattenkylning för under 1 000kr för att fixa både värmen och ljudnivån, men jag vill ogärna meckla för mycket i datorn.

1. Får jag plats med kylare, slangar och radioatorer i/på ett Antec Sonata III?

2. Måste man plocka ut moderkortet och greja på baksidan eller kan man bara klämma fast den i samma anordning som Intels stockkylare sitter i?

Tack!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har du inge hål i moderkortsplåten så måste du ta ut moderkortet.

Vad för kylning har du tittat på antec sonata 3 är nog inte så lämplig för vattenkylning tror jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har du inge hål i moderkortsplåten så måste du ta ut moderkortet.

Vad för kylning har du tittat på antec sonata 3 är nog inte så lämplig för vattenkylning tror jag.

Suck... jag anade nästan det. Jag har inte tittat på någon särskild, de är väl i princip likadana allihop, Asetek-kopiorna.

Men finns det ingen som passar i fästet för Intels stockkylare så man bara kan klicka i den? Radiatorn skulle jag kunna lägga ovanpå bara eller nåt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Suck... jag anade nästan det. Jag har inte tittat på nogon särskild, de är väl i princip likadana allihop, Asetek-kopiorna.

Men finns det ingen som passar i fästet för Intels stockkylare så man bara kan klicka i den? Radiatorn skulle jag kunna lägga ovanpå bara eller nåt.

/hulle.

Nä det finns inga som man bara klickar in vad jag sett. Sen om du ska lägga radiatorn på taket av chassit då kan du inte stänga dator lådan för då klämmer du slangarna.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Suck... jag anade nästan det.

Fördelen med att inte köpa billigaste chassit man hittar är att man slipper såna jobbigheter.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fördelen med att inte köpa billigaste chassit man hittar är att man slipper såna jobbigheter.

Jovars, men jag köpte det för lääääänge sedan. Det är alldeles för litet också, grafikkortet går precis in mot väggen.

Jag skall köpa lite nya prylar nästa år, bland annat ett big tower-chassi just för att aldrig mera behöva tränga in saker... men jag hade hoppats att jag kunde fixa något redan nu.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper TX3 EVO är väl den enda CPU kylaren som jag vet att man inte behöver någon backplate till
Den bör prestera bättre än stock kylaren ifall.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Varför tvunget ha vatten? Nästan vilken annan luftkylare som helst är bättre än stock kylaren, och de slutna vattenkylningarna är inte så mycket bättre än luft + att de fortfarande verkar ha lite sådär kvalite. Ta någon noctua kylare som går in i chassit, kommer nog att göra rätt stor skillnad..

Kolla här om du vill ha tips http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/product/5010333878/arctic-cooling-freeze... billig och helt OK har ingen backplate, kolla så den får plats bara 58 mm x 126 mm x 104 mm

Permalänk
Frida 🥐

Håller med Orisons.
Annars så spara ihop till ett billigt och bra chassi (big tower kanske inte heelt nödvändigt), och en bra luftkylare så blir det inte så dyrt om det är situationen
Slutna vattenkylningar har tendensen att gå sönder rätt ofta, av egen erfaranhet. Om du nu ska skaffa sluten så skippa H80i och H100i, riktigt kass kvalité på dom.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade en freezer 7 pro i mitt sonata III för kylning. Gick väldans tyst, fick plats, billig, gick en hel del svalare än stockkylaren och behöver inte skruva ur moderkortet för den använder push pins.
Nackdelen är väl att pushpins på den kylaren var svåra att nå. Inge vidare trevligt att faktiskt få alla pins att hamna rätt så att kylaren sitter ordentligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled