Tips och synpunkter inför inskaffande av vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tips och synpunkter inför inskaffande av vattenkylning

Som rubriken lyder så skissar jag lite på att bygga vattenkylning hemma, primärt processorn men på sikt även gpu.

Målet är att få ett tyst system när jag inte lirar på den samt ett som kyler grymt bra när det är dags att köra lite BF4

Detta är riggen jag ska montera i:

Cooler Master HAF X fulltower (kommer troligtvis att gå över till en Fractal ARC XL när det ska byggas)
MSI X79 GD65 (8D)
Intel 3960X

och på sikt då även mitt Gigabyte GTX780 TI (Referensmodellen)

Detta är vad jag kikat på att köpa men är osäker på fläktarna i alla fall om det verkligen är dessa jag ska köra på?

Laing DDC-1T Plus
EK DDC X-TOP CSQ - Acetal
EK Coolstream RAD XTX (360)
EK Bay spin reservoir - Acetal CSQ
EK Suporemacy Elite - Intel 2011
Be-Quiet Purewings2 (6st 120mm till rad för push & pull och 4st 140mm för chassi)

Tar tacksamt emot förslag och synpunkter inför mitt köp och bygge

Permalänk
Frida 🥐

Har typ samma pump(Laing DDC-1T), dock inte Plus. Inte så insatt i skillnaden mellan de två men jag tycker att min pump är alldeles för högljudd, eftersom att den går på max hela tiden. Känns lite onödigt till bara en CPU-loop som jag har.
Har inte supermycket erfarenhet men tycker att Gentle typhoon är väldigt effektiva. Sägs vara de bästa till radiatorer och inte alls för dyra. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skumt, jag hade för mig att den skulle vara tyst, har kört en EK pump i ett tidigare bygge och den lät galet mycket, ska kolla på typhoon fläktarna där, tack för tipsen

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Kakan80:

Skumt, jag hade för mig att den skulle vara tyst, har kört en EK pump i ett tidigare bygge och den lät galet mycket, ska kolla på typhoon fläktarna där, tack för tipsen

Jag får migrän av min Laing DDC-1T, och då har jag försökt bygga alla möjliga dämpningsskydd haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg nu att ett tidigare bygga jag byggt var med en swiftech MCP350 som var riktigt tyst och fin, känns som jag behöver gräva runt lite och hitta en tystare pump, Laing känns inte som vettigt alternativ om den väsnas så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan80:

Skumt, jag hade för mig att den skulle vara tyst, har kört en EK pump i ett tidigare bygge och den lät galet mycket, ska kolla på typhoon fläktarna där, tack för tipsen

En Laing D5 är inte så farligt mycket dyrare än DDC. Fixar man lite vibrationsdämpning under den och låter bli att köra den på högsta hastigheten så hörs den inte över huvud taget när chassit är igenbommat.

Permalänk
Medlem

Laing D5 har jag inte sett ens, har du tips på någon som säljer dom? helst i Sverige

Hittade ingen på prisjakt som sålde den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan80:

Laing D5 har jag inte sett ens, har du tips på någon som säljer dom? helst i Sverige

Hittade ingen på prisjakt som sålde den

Laing tillverkar den och sedan säljer andra dem vidare under andra namn. Alphacool VPP655 är ett exempel. Leta helt enkelt efter pumpar som har D5 i beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Ahh då är jag med, köper man någon topp till den också då eller? ser inga anslutningar alls på bilderna på den?

Sorry om det kommer lite dumma frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan80:

Ahh då är jag med, köper man någon topp till den också då eller? ser inga anslutningar alls på bilderna på den?

Sorry om det kommer lite dumma frågor

Japp, en topp behövs.
Personligen kör jag med EKs topp, som fungerar mycket bra. Detta efter att ha testat Phobyas top/res-kombination som var helt horribelt usel.
EK har även en top/res-combo, men med den kan det bli knepigt att få dit ordentlig vibrationsdämpning eftersom den inte kan stå direkt på chassits golv.

Permalänk
Medlem

Kanon, då är jag ett steg närmare nu :-D, vet att coolingstuff hade en shysst dämp låda till ddc pumparna men den lär väl inte passa den här så får snickra på något eget

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Hade jag byggt mitt system idag hade jag enbart kört fläktarna på pull genom radiatorn.

Varför?
Då slipper man plocka bort fläktarna för att rengöra radiatorn från damm.

Bara ett litet tips, det är jobbigt att plocka bort fläktar från en radiator för att rengöra den

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Tappar man inte väldigt mycket av kyleffekten om man bara kör pull på det? är helt med på fördelarna att slippa plocka isär för att damma iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan80:

Tappar man inte väldigt mycket av kyleffekten om man bara kör pull på det? är helt med på fördelarna att slippa plocka isär för att damma iofs

Förutsatt att du har bra fläktar som är gjorda för högt statiskt tryck, så behöver du en tjock radiator för att få någon märkbar nytta av push/pull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

låter som det kan vara värt att testa lite, se om det gör någon skillnad, gör det inte det så är ju din lösning mycket bättre

Permalänk
Frida 🥐

Kör med laing pump och EK res på:)
Håller med föregående, skönt att slippa ta bort dammet eftersom jag själv tycker det är ett helvete att ta bort radiatorn. Kör med 2 GT fläktar i pull och fungerar super för mig. Du kan kolla på mitt galleri om du vill:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fläktstyrning är bra med alla dom fläktarna.
Annars blir den inte speciellt tyst:)

Jag kör 2st 140mm o 4 st 120mm o lägsta fläktvarvtal. 800 på 120s , 600 på 140.

Låter inte mycket alls

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Zoyadog:

Kör med laing pump och EK res på:)
Håller med föregående, skönt att slippa ta bort dammet eftersom jag själv tycker det är ett helvete att ta bort radiatorn. Kör med 2 GT fläktar i pull och fungerar super för mig. Du kan kolla på mitt galleri om du vill:D

Jag kör** ggh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp, idag blir det till att plocka hem alla prylarna så blir det till att bygga i helgen

Permalänk
Medlem

Nu började bygget i helgen, stort tack för tipset om fläktarna och pumpen blev grymt nöjd med dessa, håller riktigt låg ljudnivå också det blev lite modifieringar som är på g dock, reservoaren låter en del (som porlande vatten så blir ju kissnödig så fort jag sätter mig vid datorn ) så där ska det på en fillport så att jag kan toppa upp den ordentligt med vatten (det funkade på min förra uppsättning, fyller jag helt så slutar det låta) sam att 360 radiatorn jag köpte var så stor så jag fick bara plats med 2 av de 6 fläktarna jag hade tänkt mig att köra på den och vill inte montera fläktar i toppen utanför chassit som hade vart en lösning, så det blir en 280 radiator i fronten med samt ett block till grafikkortet beställt, blir en uppdatering och ett slutligt test när alla bitar är på plats men so far so good