Permalänk
Medlem

Quadro va GeForce i spel

Hej sweclockers! Är så att jag hjälper en kompis att bygga en egen dator, och han får en stor del av pengarna från sina föräldrar, så nu till saken:

Hans pappa jobbar på ett stort företag, IT ansvarig, och skulle kunna skaffa han ett quadro fx 4000. Jag säger då att det är inte alls lika bra för spel, och det har jag väl rätt i?
Alternativet är att han skaffar ett gtx 760, men då måste han övertala sin pappa att GeForce är bättre än quadro för gaming.
Det är ju bättre, men han måste övertyga sin pappa om att det är värt det. Kan ni ge mig konkret fakta eller tester på det? Har googlat lite snabbt men hittar ingenting (sitter i en sporthall just nu och skriver från telefonen)

MVH Garreet

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Quadro

"The cards' designers aimed to accelerate CAD (Computer-Aided Design) and DCC (digital content creation), and the cards are usually featured in workstations (compared to the Nvidia GeForce product line, which specifically targets computer gaming)"

Tl;dr
Quadro är gjort för CAD/3DS Max Adobe etc medans GTX kort är gjorda för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av garreet:

Hej sweclockers! Är så att jag hjälper en kompis att bygga en egen dator, och han får en stor del av pengarna från sina föräldrar, så nu till saken:

Hans pappa jobbar på ett stort företag, IT ansvarig, och skulle kunna skaffa han ett quadro fx 4000. Jag säger då att det är inte alls lika bra för spel, och det har jag väl rätt i?
Alternativet är att han skaffar ett gtx 760, men då måste han övertala sin pappa att GeForce är bättre än quadro för gaming.
Det är ju bättre, men han måste övertyga sin pappa om att det är värt det. Kan ni ge mig konkret fakta eller tester på det? Har googlat lite snabbt men hittar ingenting (sitter i en sporthall just nu och skriver från telefonen)

MVH Garreet

Quadro FX 4000 är svin gammalt, samma prestanda som Geforce 6800GT som kom ut 2004 så ja GTX760 är många hundra gånger snabbare

Skrivet av Like a Box:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Quadro

"The cards' designers aimed to accelerate CAD (Computer-Aided Design) and DCC (digital content creation), and the cards are usually featured in workstations (compared to the Nvidia GeForce product line, which specifically targets computer gaming)"

Tl;dr
Quadro är gjort för CAD/3DS Max Adobe etc medans GTX kort är gjorda för spel.

Man kan fortfarande använda Quadro kort till spel, man kan tvinga GTX drivrutinen till kortet och går då spela med, då Quadro och Geforce är till största del identiska.

Men det är rätt meningslöst med det Quadro kortet TS har.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta så har ett quadro 4000 256 cuda cores medan ett GTX 760 har 1152. Quadro kort är heller ej gjorda för att spela på.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad jag kan hitta så har ett quadro 4000 256 cuda cores medan ett GTX 760 har 1152. Quadro kort är heller ej gjorda för att spela på.

Quadro 4000 och Quadro FX 4000 som TS har är helt olika, FX är från 2004 medans 4000 kom ut för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på ett nyare spel kort istället.

Ta emot quadro fx 4000 om det är gratis sen säljer du det och köper ett gaming kort

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Hans pappa är IT-ansvarig och vet inte vad Quadro-korten är anpassade till? Rofl.

Du lär inte hitta många speltester på Quadro-kort, då det inte ens är värt besväret.

Permalänk
Medlem

detta är lite lättare och även tyngre direct x grejer som utförs här i testerna (kikade på programmet och de nämner det i beskrivningen iallafall)
(sitter på mobilt bredband så man har inte obegränsat (60 gb (tror det tar en vecka sen är det slut lol) och kan då inte testa lite allt möjligt längre heh.)
5000 poäng vilket är ganska högt.
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+760...

vs quadro fx 4800 som är CAD och 3d design kort alltså inget han behöver eller ? dessutom ett par generationer gammalt...
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Quadro+FX+4800&...
988 poäng

lite skillnad är det heh.

eller menade du quadro K4000 då är det ungefär halva prestandan i spel mot gtx 760. men kostar då ca 30 tusen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Entusiast

Quadro-korten är i princip densamma som sina GeForce-motsvarigheter.
Man betalar dock en mycket saftigare prislapp för att få en lite speciell och personlig support direkt från nVidia, samt specialanpassade mjukvaror och drivrutiner med tillhörande garantier och funktioner.

Hårdvarumässigt sett är det ingen nämndvärd skillnad.

Jag minns själv att jag en gång i tiden "moddade" om ett gäng GeForce-kort till att identifieras som Quadro-kort, genom att bara löda om ett par ytmonterade resistorer som skötte identifieringen av GPUn.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ta quadro-kortet och sen kan du spela något trevligt brobyggar-spel

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Hans pappa är IT-ansvarig och vet inte vad Quadro-korten är anpassade till? Rofl.

Du lär inte hitta många speltester på Quadro-kort, då det inte ens är värt besväret.

Jo det visste han, tror han trodde att eftersom det kostar så mycket också skulle kunna vara dugligt till gaming, men där hade han visst grovt fel 😄