vattenkylning: måste/bör man ha reservoar?

Permalänk
Medlem

vattenkylning: måste/bör man ha reservoar?

Som topic kanske ger hint av så undrar jag ifall man verkligen måste eller bör ha en reservoar? Radiatorn och slangarna verkar ju kunna innehålla en del vätska bara dom, klarar man sig på bara den volymen?
Sen så verkar dom färdigbyggda kiten inte innehålla någon reservoar.

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

du ska ha en reservoar! men visst kan du fylla hela loopen utan luft så klarar du dig utan. men då är inte värt besväret. så fixa kör på reservoar!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Hur ska du fylla systemet utan res? Och hur ska du får ut all luft ur loopen?

Ja du ska ha en reservoar

Permalänk
Medlem

Du måste inte ha en reservoar, men det är enklare att fylla ett system med en än utan. Det ger även en extra buffert, då du har mer vatten i systemet vilket tar längre tid att värma upp, om fläktarna skulle stanna eller om du, av någon anledning, får en enorm spik i värmeutvecklingen i systemet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Du kan även göra en T-koppling.

Permalänk
Skrivet av flancen:

Som topic kanske ger hint av så undrar jag ifall man verkligen måste eller bör ha en reservoar? Radiatorn och slangarna verkar ju kunna innehålla en del vätska bara dom, klarar man sig på bara den volymen?
Sen så verkar dom färdigbyggda kiten inte innehålla någon reservoar.

Frågan är väl varför du vill slippa en? Är väl inte direkt jobbigt att ha?

Permalänk
Medlem

någon reservoar och lämplig pump ni kan rekommendera?
helst bör den finnas på Inet:)
är den kylarvätskan dom har på Inet något att ha förresten?(http://www.inet.se/produkt/5321943/vatska-ek-ekoolant-blood-r...) eller påverkas prestandan av vattenkylningen mycket av vilken vätska man har i?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

någon reservoar och lämplig pump ni kan rekommendera?
helst bör den finnas på Inet:)
är den kylarvätskan dom har på Inet något att ha förresten?(http://www.inet.se/produkt/5321943/vatska-ek-ekoolant-blood-r...) eller påverkas prestandan av vattenkylningen mycket av vilken vätska man har i?

Någon av EKs reservoarer och Alphacool VPP665 (D5) pump. Med den pumpen behöver du även en topp. Dessa prylar kostar en del, men det är väl värt kostnaden för kvalitén man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Någon av EKs reservoarer och Alphacool VPP665 (D5) pump. Med den pumpen behöver du även en topp. Dessa prylar kostar en del, men det är väl värt kostnaden för kvalitén man får.

http://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-acetal
Typ denna då?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det är bra, då behöver du bara pumpmotorn till det:

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Irdeto:

Du kan även göra en T-koppling.

Det funkar inte speciellt bra dock... Väldigt svårt att få ur all luft ur systemet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bör man provköra en pump med variabel hastighet på max, min eller mellan läget?:-)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Bör man provköra en pump med variabel hastighet på max, min eller mellan läget?:-)

Du provkör inte en pump utan vatten, risken finns att den går sönder.
Även pumpen behöver kylas.

Hastighet 2 räcker långt, 1an fungerar bra om du är kräsen på ljud och inte har block som är allt för restriktiva.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flancen:

Bör man provköra en pump med variabel hastighet på max, min eller mellan läget?:-)

Det beror på hur kallt du vill ha det jämfört med hur tyst du vill ha det. Troligtvis duger det alldeles utmärkt på lägsta läget.

Permalänk
Medlem

givetvis inser jag att man ska ha vatten i, tänkte mest på att om man kör med högsta effekt blir ju trycket lite högre och därmed chanserna för läck, men kanske behöver slangarna "sätta" sig under ett lägre tryck?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av flancen:

Bör man provköra en pump med variabel hastighet på max, min eller mellan läget?:-)

Kollade på LinuxTechTips på youtube. Han höjde och sänkte pumpen för att få ut bubblor i systemet. Men annars gissar jag på att många ligger runt 1-2 som kompisen över säger...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flancen:

givetvis inser jag att man ska ha vatten i, tänkte mest på att om man kör med högsta effekt blir ju trycket lite högre och därmed chanserna för läck, men kanske behöver slangarna "sätta" sig under ett lägre tryck?:)

Måste du ta hänsyn till något som detta har du gjort fel. Pumpen har extremt lågt tryck i förhållande till vad vattenblocken och slagarna klarar av.

Permalänk
Skrivet av flancen:

givetvis inser jag att man ska ha vatten i, tänkte mest på att om man kör med högsta effekt blir ju trycket lite högre och därmed chanserna för läck, men kanske behöver slangarna "sätta" sig under ett lägre tryck?:)

När jag luftar systemet kör jag på fullt ös just för att luftbubblorna ska följa med vattnet till res.

En D5 som sitter med dämpande material hörs inte ut ur chassiet knappt på fullt ös. Vilken hastighet du behöver att köra på beror helt på hur mkt värme ditt system producerar och hur mkt kyl effekt du har i loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

När jag luftar systemet kör jag på fullt ös just för att luftbubblorna ska följa med vattnet till res.

En D5 som sitter med dämpande material hörs inte ut ur chassiet knappt på fullt ös. Vilken hastighet du behöver att köra på beror helt på hur mkt värme ditt system producerar och hur mkt kyl effekt du har i loopen.

Vad för dämpande material? Typ ljuddämpningsmatta att limma fast under?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av flancen:

Vad för dämpande material? Typ ljuddämpningsmatta att limma fast under?

Det finns att köpa, som en kudde som du ställer pumpen på. Ett måste om du vill att pumpen ska vara helt tyst.

Tex:

http://www.coolingstuff.se/p/346/phobya-noise-destructor-v-1

Permalänk
Medlem

Vanliga slangar "läcker" lite vatten, vi pratar om väldigt små mängder som tränger ut genom materialet, så man bör ha någon möjlighet att fylla på enkelt.
I mitt fall så har jag extern radiator och ganska mycket slang, så jag brukar fylla på var 3dje månad eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

är den kylarvätskan dom har på Inet något att ha förresten?(http://www.inet.se/produkt/5321943/vatska-ek-ekoolant-blood-r...) eller påverkas prestandan av vattenkylningen mycket av vilken vätska man har i?

Finns egentligen i min mening ingen anledning att köpa dyrt färdigblandat vatten, det påverkar inte prestandan på något sätt. Jag kör på rent kranvatten i mitt system nu. Vill du nödvändigtvis ha tillsatser kan du alltid köpa koncentrat. Frågar du mig gäller samma sak med batterivatten (destillerat), det går så snabbt för vattnet att bli kontaminerat av metalljoner så det börjar leda ström nästan direkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Finns egentligen i min mening ingen anledning att köpa dyrt färdigblandat vatten, det påverkar inte prestandan på något sätt. Jag kör på rent kranvatten i mitt system nu. Vill du nödvändigtvis ha tillsatser kan du alltid köpa koncentrat. Frågar du mig gäller samma sak med batterivatten (destillerat), det går så snabbt för vattnet att bli kontaminerat av metalljoner så det börjar leda ström nästan direkt ändå.

Hur funkar det med korrosionsskydd och att motverka algpåväxt med vanligt kranvatten?

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarrgoth:

Någon av EKs reservoarer och Alphacool VPP665 (D5) pump. Med den pumpen behöver du även en topp. Dessa prylar kostar en del, men det är väl värt kostnaden för kvalitén man får.

Fördelen är att man oftast kan använda sig av systemet i kommande byggen. De brukar hålla ett bra tag.

Skrivet av cheben:

Finns egentligen i min mening ingen anledning att köpa dyrt färdigblandat vatten, det påverkar inte prestandan på något sätt. Jag kör på rent kranvatten i mitt system nu. Vill du nödvändigtvis ha tillsatser kan du alltid köpa koncentrat. Frågar du mig gäller samma sak med batterivatten (destillerat), det går så snabbt för vattnet att bli kontaminerat av metalljoner så det börjar leda ström nästan direkt ändå.

Det går däremot så ökar det chansen för algbildning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera http://www.coolerkit.se/shop/xspc-x2o-750-2888p.html, både pump och res för en billig peng och jävligt effektiv. Hör inte ett skit från min

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban_M:

Hur funkar det med korrosionsskydd och att motverka algpåväxt med vanligt kranvatten?

För mig är det för tidigt att säga, har bara kört ett par dagar. Kompisen är inne på sin 8:e månad, fortfarande inte en tillstymmelse till alger där. Är du orolig för korrosion kan du alltid beställa korrosionskydd i koncentrat, samma med anti-alg medel. Hittar flera på forumet som säger att vanlig bilglykol skyddar mot korrosion samt algtillväxt. Med tanke på att bilar har flera metaller i systemet och kör i 10 tals år borde glykol fungera, bra mycket billigare är det med.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av cheben:

Finns egentligen i min mening ingen anledning att köpa dyrt färdigblandat vatten, det påverkar inte prestandan på något sätt. Jag kör på rent kranvatten i mitt system nu. Vill du nödvändigtvis ha tillsatser kan du alltid köpa koncentrat. Frågar du mig gäller samma sak med batterivatten (destillerat), det går så snabbt för vattnet att bli kontaminerat av metalljoner så det börjar leda ström nästan direkt ändå.

Det är en extremt jättedålig idé att använda kranvatten. Det är inte att destillerat vatten inte leder ström som är grejen, det är att det saknar mineraler och annat som inte är vatten. Korrosionsskydd är extremt nödvändigt. Likaså algdödande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är en extremt jättedålig idé att använda kranvatten. Det är inte att destillerat vatten inte leder ström som är grejen, det är att det saknar mineraler och annat som inte är vatten. Korrosionsskydd är extremt nödvändigt. Likaså algdödande.

Ja är man orolig att det skall vara massa skit i vattnet (Om man har väldigt hårt vatten) så är det ju bara att köpa batterivatten på macken, kostar typ 20-30 kr litern och sen glykol på det. Poängen är i alla fall att det är onödigt att köpa dyrt färdigblandat vatten eftersom det inte gör ett skit för prestandan. Vill man ha färg och grejer i kan det vara en hyffsad ide så man slipper eventuella problem med fällningar

Permalänk
Discokungen
Skrivet av cheben:

Ja är man orolig att det skall vara massa skit i vattnet (Om man har väldigt hårt vatten) så är det ju bara att köpa batterivatten på macken, kostar typ 20-30 kr litern och sen glykol på det. Poängen är i alla fall att det är onödigt att köpa dyrt färdigblandat vatten eftersom det inte gör ett skit för prestandan. Vill man ha färg och grejer i kan det vara en hyffsad ide så man slipper eventuella problem med fällningar

Glykol är också en dålig idé. Det om något fastnar i slang och block. Det finns en anledning till att det finns så många olika sorters vätska till vattenkylning. Köp batterivatten och sen tillsätt antikorrosion och algdödande. Det är det billigaste man bör köra på.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Vanliga slangar "läcker" lite vatten, vi pratar om väldigt små mängder som tränger ut genom materialet, så man bör ha någon möjlighet att fylla på enkelt.
I mitt fall så har jag extern radiator och ganska mycket slang, så jag brukar fylla på var 3dje månad eller så.

Gäller det både pvc och silikon slangar?

Skrivet av wipen96:

Jag kan rekommendera http://www.coolerkit.se/shop/xspc-x2o-750-2888p.html, både pump och res för en billig peng och jävligt effektiv. Hör inte ett skit från min

Går den in i 5, 25"platserna? Ser ut som en sådan form på den:-)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP