Dell förbereder Ultrasharp U3415W med 21:9 och 3 440 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Aaa fast 4k är ju ett 16:9 format

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, "4K" kan ha flera format och det som marknadsförs är inte helt genuint i mina ögon. 4K UHD och 4K DCI skiljer sig åt, precis som 1080p och 2K gör. UHD har en maxupplösning på 3840 x 2160, medan 4K DCI gör skäl för namnet 4K med 4096 x 2160. Personligen tycker jag att man bör fortsätta i samma spår som 1080p och 2K, dvs 2160p (3840) och 4K (4096). Men 4K låter väl häftigare i annonsen än "UHD" eller "2160p"...

Vidare tycker jag att det är lustigt att just datorskärmar är så inriktade på TV- och filmformaten. Jag har en TV för sådant långsmalt innehåll. Eller, hrm.. Nae, det har jag inte alls det, Radio-otjänst!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

21:9 är verkligen inget bra format. ni måste tro mig, jag hade LGs senaste 21:9 skärm i drygt 2 veckor.
Jag var verkligen inte nöjd med den, 21:9 är ingen bra all round skärm, är främst bra när man surfar och har många tabbar uppe men blir mkt vitt på sidorna, dock... 21:9 är värdelös för film! ytterst få filmer jag hade på datorn täckte hela skärmen... känndes mer som man hade en 4:3 skärm... trodde det inte skulle bli så..

Upplösningen på Dells är bättre.. Upplösningen var märkbart dålig på LGn...men tror dessvärrei det inte räcker på dells heller..
På LG skärmen var det dom fina färgerna som räddade den dålig upplösningen.

21:9 skulle jag främst reokmmendera till dom som spelar mkt spel..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Immersion:

21:9 är verkligen inget bra format. ni måste tro mig, jag hade LGs senaste 21:9 skärm i drygt 2 veckor.
Jag var verkligen inte nöjd med den, 21:9 är ingen bra all round skärm, är främst bra när man surfar och har många tabbar uppe men blir mkt vitt på sidorna, dock... 21:9 är värdelös för film! ytterst få filmer jag hade på datorn täckte hela skärmen... känndes mer som man hade en 4:3 skärm... trodde det inte skulle bli så..

Upplösningen på Dells är bättre.. Upplösningen var märkbart dålig på LGn...men tror dessvärrei det inte räcker på dells heller..
På LG skärmen var det dom fina färgerna som räddade den dålig upplösningen.

21:9 skulle jag främst reokmmendera till dom som spelar mkt spel..

Borde vara väldigt nice spela på ändå?
Kan själv känna att det enbart är mer bredd jag hade velat ha från min 1080p skärm, och mindre prestande krävs mot 3 skärmar jämfört med åtminstone de äldre breda skärmarna som har 1080 på höjden. Vill köra lightboost på dom dock. Kommer det en sån i framtiden skulle det nog vara intressant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Aaa fast 4k är ju ett 16:9 format

Skickades från m.sweclockers.com

4k betyder bara 4000 rader.

Denna skärm är nästan 4k, men kanske inte just den upplösning de flesta refererar till när de nämner 4k.

Lite fånigt att man måste hitta fram namn för olika upplösningar, varför inte bara kalla de för just vad de är? 1920x1080, vad kan man missförstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Först 16:9 och nu detta... Detta gick helt åt skogen.

Folk ställer ju flera skärmar bredvid varandra, så någon fördel måste de ju vara att ha skärmyta på bredden. Den här har dessutom ytterligare pixlar på höjden jämfört med den vanliga 1920x1080. Så vad är problemet?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Folk ställer ju flera skärmar bredvid varandra, så någon fördel måste de ju vara att ha skärmyta på bredden.

3 st 24" 16:10 skärmar brevid varandra är nära på perfektion. Hade inte bangat på 30" heller där.
Det blir däremot jobbigare när skärmarna blir smalare, t.ex. 16:9 och 21:9.
Sjukt jobbigt med 3st 21:9 skärmar brevid varandra. Skulle aldrig palla det.
16:10 är och förblir en perfekt standard för datorskärmar medans de andra formaten passar sig bättre till TV tittande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon56869:

4k betyder bara 4000 rader.

Ca 4000 kolumner betyder det (ex. 3840x2160 eller 4096x2160).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kul

Jag har en 21:9 29" tums och är helnöjd både för program och spel. Ska bli intressant att testa en större skärm

Hade tidigare 3st 24" 1080p skärmar som körde surround/eyefinity och dom "få" spel som stödjer det var det väll kul men det drog sjukt mycket GPU. Samt dom flesta spel som har fullständigt stöd enl ati/nvidia har ofta HUD, inventory osv ute på vänster och höger skärm. Helt omöjligt att spela. Riktigt skönt att slippa strulet med 3skärmar och ha en lite bredare skärm

Permalänk

Vad kommer nästa skärm vara? 32:9? Ge oss bara en Igzo eller en ny IPS 4:3 skärm

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd

När får vi se en 16:10 typ 4k? Längtar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon179444:

När får vi se en 16:10 typ 4k? Längtar.

Har svårt att tänka mig att det kommer. 16:10 känns rätt dött.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Har svårt att tänka mig att det kommer. 16:10 känns rätt dött.

Det är ju bara att bojkotta 16:9 så tillverkarna fattar galoppen

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Kul

Jag har en 21:9 29" tums och är helnöjd både för program och spel. Ska bli intressant att testa en större skärm

Hade tidigare 3st 24" 1080p skärmar som körde surround/eyefinity och dom "få" spel som stödjer det var det väll kul men det drog sjukt mycket GPU. Samt dom flesta spel som har fullständigt stöd enl ati/nvidia har ofta HUD, inventory osv ute på vänster och höger skärm. Helt omöjligt att spela. Riktigt skönt att slippa strulet med 3skärmar och ha en lite bredare skärm

fast denna har nästan lika många pixlar som 3*1080. 4,95 miljoner mot 6,22. Jag kör med 2*1080 24" idag och detta skulle nog vara den perfekta uppgraderingen för min del.

Ni som kör 2560x1440 hur bli uppskalningen när ni kollar på 1080p material, eller är det bättre att köra 720?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sir_Manfred:

Det är ju bara att bojkotta 16:9 så tillverkarna fattar galoppen

Det lär inte hända. 16:9 är betydligt billigare. Själv föredrar jag dessutom det, men alla gillar olika!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir_Manfred:

Det är ju bara att bojkotta 16:9 så tillverkarna fattar galoppen

Det måste ju komma någon gång....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

21:9 är verkligen inget bra format. ni måste tro mig, jag hade LGs senaste 21:9 skärm i drygt 2 veckor.
Jag var verkligen inte nöjd med den, 21:9 är ingen bra all round skärm, är främst bra när man surfar och har många tabbar uppe men blir mkt vitt på sidorna, dock... 21:9 är värdelös för film! ytterst få filmer jag hade på datorn täckte hela skärmen... känndes mer som man hade en 4:3 skärm... trodde det inte skulle bli så..

Upplösningen på Dells är bättre.. Upplösningen var märkbart dålig på LGn...men tror dessvärrei det inte räcker på dells heller..
På LG skärmen var det dom fina färgerna som räddade den dålig upplösningen.

21:9 skulle jag främst reokmmendera till dom som spelar mkt spel..

Fattar inte folk som är så trångsynta. Visst, 21:9 kanske inte passar dig, men det är många som jublar över ett bredare format. Sen så är knappast 21:9 värdelöst för film, bra mycket bättre än 16:9 då nästan alla storproduktioner är i 2.39:1 eller 2.40:1, och även mindre produktioner med största sannolikhet kommer följa efter. Men visst, ser man mest på amatörporrfilmer i 4:3 så kan jag köpa det.
Att de flesta TV-serier och TV-filmer/Direct-to-DVD görs i 16:9 är en annan sak.

Sen till alla 16:10-talibaner där ute; 1440 pixlar är alltid mer än 1200 pixlar.

Sen så kan jag inte förstå gamers som föredrar 2 eller 3 skärmar i 16:9 och störande bezels när man kan köra en ultra-wide skärm (som dessutom är bra mycket lättare att pumpa ut hög fps till).

Peace out!

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard_Larsson:

Låter 21:9 bättre än 7:3? Kanske de skulle marknadsföra med 42:18?

Och 16:10 ska va 8:5...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

jag förstår inte heller riktigt vad du menar, eftersom det tydligen inte avser skärmens fysiska karakteristika.

En bild som beskrivs som platt, är blek och kontrastlös...

Men det kan ju inte gälla generellt ?

Fo3

Ganska säker på att med "platt" så menar han förhållandet mellan bredd/höjd

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Priset var intressant på den här skärmen, men gillar inte formatet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunshine:

Fattar inte folk som är så trångsynta. Visst, 21:9 kanske inte passar dig, men det är många som jublar över ett bredare format. Sen så är knappast 21:9 värdelöst för film, bra mycket bättre än 16:9 då nästan alla storproduktioner är i 2.39:1 eller 2.40:1, och även mindre produktioner med största sannolikhet kommer följa efter. Men visst, ser man mest på amatörporrfilmer i 4:3 så kan jag köpa det.
Att de flesta TV-serier och TV-filmer/Direct-to-DVD görs i 16:9 är en annan sak.

Sen till alla 16:10-talibaner där ute; 1440 pixlar är alltid mer än 1200 pixlar.

Sen så kan jag inte förstå gamers som föredrar 2 eller 3 skärmar i 16:9 och störande bezels när man kan köra en ultra-wide skärm (som dessutom är bra mycket lättare att pumpa ut hög fps till).

Peace out!

Om man som jag använder Adobes produkter en del, där verktygsfälten är fixerade högst uppe och nere på arbetsytan så blir det nästan inget utrymme att jobba på med en sådan här skärm. Det blir ett snöre i mitten.
Orsaken till att iallafall jag gillar 16:10 beror inte på att jag tror 16:10or har mer pixlar (om du verkligen trodde det allvarligt?) utan på förhållandet mellan längden och höjden (16:10) Om man har tre skärmar så kan man vinkla de yttre skärmarna så att man liksom blir omsluten av skärmar. Då 16:9 är "bredare" än 16:10 kommer de yttre skärmarna längre ifrån och då de yttre skärmarna också är bredare så försvinner helt enkelt den bortersta biten av skärmen ur synfältet om man har samma vinklar. Man kan använda skarpare vinklar på de yttre skärmarna om man använder 16:10 och bli mer omsluten. Tre 16:9 är för långt medan tre 16:10 är helt perfekt. Det är ju 48:9 mot 48:10
Håller helt med om 21:9 och film. 2,39:1 är ju typ 21,5:9 Kalasbra! Kan tänka mig att det är sjysst med spel också som singelmonitor setup.

Permalänk
Medlem

Tänk en 30" böjd amoled 21:9 skärm, gillar 21:9 format men för desktop/spel så skulle jag vilja ha den böjd.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

21:9

Skrivet av Tempel:

Tänk en 30" böjd amoled 21:9 skärm, gillar 21:9 format men för desktop/spel så skulle jag vilja ha den böjd.

Jag gillar hur du tänker. Såklart att man vill ha datorskärmen böjd om den är tillräckligt stor och man sitter nära. Lite som när man har fler skärmar, inte ställer man upp dem på en rak linje utan vinklar dem inåt.

Önskeskärm: 50" 21:9 sfäriskt konkav med krökningsradie ~ 1m, 7980x3420 pixlar, 10bit OLED 120 Hz, ny displayportstandard eller fler ingångar, förstås.... skulle lätt lägga 30 kkr på en sån Kanske inom 10 år med lite tur?

Vad det gäller aspektkvoten... så föredrar jag lite olika beroende på skärmstorlek. När man väl nått en minsta höjdstorlek är det bättre att växa på bredden. Typ:

skärm <24": 4:3
skärm 24"-30": 16:10
skärm 27"-32": 16:9
skärm 32"-50": 21:9
skärm >50": näh..

Permalänk
Medlem

Detta format är kanon på riktigt stora skärmar. Denna skärm må se låg ut, men den är faktiskt högre än en 27" 16:9 skärm:

Upplösningen är dock för dålig. Jag vill ha samma upplösning i Y-led som 4K 16:9/16:10 skärmar dvs 2160 eller 2560pixlar.
En 21:9 skärm med 5973x2560 pixlar vore något

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en hel del inlägg i den här tråden vilka främst bröt mot forumreglerna § 1.2 och 1.3.

Ser ni onödiga eller otrevliga inlägg ska dessa anmälas enligt forumregel § 5. Det finns ingen anledning att hålla en off-topic diskussion om sådana inlägg.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

21:9 LOL.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Bredare skärmar åt folket! Dags att ta bioupplevelsen till skrivbordet.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

3 st 24" 16:10 skärmar brevid varandra är nära på perfektion. Hade inte bangat på 30" heller där.
Det blir däremot jobbigare när skärmarna blir smalare, t.ex. 16:9 och 21:9.
Sjukt jobbigt med 3st 21:9 skärmar brevid varandra. Skulle aldrig palla det.
16:10 är och förblir en perfekt standard för datorskärmar medans de andra formaten passar sig bättre till TV tittande.

Är detta ett litet tankefel från din sida? Om en skärm som är 16:10 med upp till exempel upplösningen 1920x1200 kan vara perfekt... och att man gärna kan ställa gärna ha flera på bredden för att de blir bättre. Om man räknar om 21:9 skulle man kunna säga att den är 23,333:10 . Så vill du bara använda 16 av dessa så får du precis samma resultat som en 16:10 skärm... om du dessutom tycker de är bra med flera såna skärmar på bredden... vad är då fel med att ha en halv skärm extra på bredden i en skärm? Och sen får man inte glömma att upplösningen dessutom är högre på denna skärm än många 16:10 skärmar ofta har. Jag kan förstå kritiken mot 16:9 och 21:9 skärmar när de har 1080 upplösning på höjden eftersom man tycker 1080 pixlar är för liten höjd. Men när skärmen har 1440 pixlar så kan man klaga på "för få pixlar"... samtidigt som man tycker 1200 pixlar är perfekt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

21:9 funkar inte så bra för de som kör alla program i fullscreen istället för fönster, men om man vill ha extra arbetsyta för verktyg eller köra flera fönster paralellt är det ju jättebra.

Det är rätt vanligt att folk fattar ideén med två skärmar, men har man en stor skärm med hög upplösning så utnyttjar folk ofta inte det, utan kör fotrtfarande i fullscreen eller liknande.

21:9 är ju jätteballt för spel, samt dunderbra när man har datorn som arbetsredskap, eller bara vill ha flera fönster öppna på samma gång, titta på TV medan man surfar etc etc.

Formatet är det inget fel på, däremot kanske vissa använder det fel. - En hammare med långt handtag är inte dålig bara för att man tycker om att hålla nära huvudet, det är bara för att man inte vet hur man skall använda verktyget.