Permalänk

GTX 770 micro stuttering

Har sedan i somras haft problem med att få till bra och jämnt flyt i alla spel. Till en början misstänkte jag att mitt gamla GTX 550 TI började bli för gammalt så jag uppgraderade till GTX 770. Dessvärre blev det inte till någon förbättring.
Jag upplever det som micro stuttering, det är när jag panorerar med musen horisontellt som det småhackar med små jämna intervaller i millisekunder. Om jag rör på mig i spelen med tangetbordet i sidled flyter det på precis som det ska vara.

Jag har försökt med alla grafikinställningar så som vsync on/off, pre-rendered frames 1-4, fps cap osv. Det gör ingen skillnad om jag kör på Low settings eller High i spelen.

Det som ger bäst resultat i en del spel är att köra med vsync on samt fps limiter på 59 fps och se till att fpsen aldrig dyker under 60 fps. Har testat att sätta fps limit på exempelvis 50 fps (vsync off) och det är ospelbart.

De spel jag har haft problem med är:

Splinter Cell: Blacklist
Tomb Raider 2013
Farcry 3 och Blood Dragon
Sleeping Dogs
Dishonored
Borderlands 2

I vissa spel så som Splinter Cell och Tomb Raider försvann all typ av micro stuttering bara av att koppla in och köra med en xbox 360 kontroller på datorn.

Det senaste spelet jag brottas med är Saint Row 4, tyvärr fungerar det inte med vsync on och fps limit på 59fps. Misstänker att det är pågrund av dåligt optimerat spel då jag ser att fps hoppar runt en hel del.

Jag har testat att formatera om Windows 7, alla nvidia drivrutiner som finns ute för GTX 770, testat med annan mus, kollat med DPC Latency som var ok. Testat HPET on/off i BIOS och i Windows.

Är det något jag missat eller vad kan det vara som orsakar detta?

Förslag på bra pc-optimerat spel jag kan testa för att jämföra med och se ifall det helt enkelt beror på dåligt portarade konsollspel?

Specs:
i5 3570K (stock speed)
Asus P8Z77-V LK
Samsung 840 250GB SSD
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600MHz CL9 2x4GB
Gigabyte GeForce GTX 770 2GB
Fractal Design Newton R3 600w
SteelSeries Kana
Eizo Foris FS2332

Permalänk

Har varit inne på om det skulle bli bättre med en 120hz/144hz skärm men min nuvarande skärm borde inte vara problemet då vissa av spelen flyter på bra när jag exempelvis kör med gamepad.

Upplever ni andra att de spel som kommit ut senaste året lider mer av frame latency eller är det så att nvidia drivrutinerna är dåliga?

Permalänk

Kan det inte va så enkelt att det beror på musen?
Minns bara att jag provade min gamla 3.0a då hackade det som du beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av R0cksteady:

Kan det inte va så enkelt att det beror på musen?
Minns bara att jag provade min gamla 3.0a då hackade det som du beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Han skrev att han testat med en annan mus. (Har också Steelseries Kana, och känner inte av de problem han beskriver.)

Låter som ett riktigt störande problem i övrigt. Dessvärre har jag ingen aning om vad lösningen kan vara. Kör Tomb Raider och har inte dessa problem.

Kanske testa graffet i en annan port?
Annan USB-port?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som du beskriver. Hittade du någon lösning?

Citat:

Jag upplever det som micro stuttering, det är när jag panorerar med musen horisontellt som det småhackar med små jämna intervaller i millisekunder. Om jag rör på mig i spelen med tangetbordet i sidled flyter det på precis som det ska vara.

Exakt så är det för mig. Kör jag runt med en fyrhjuling med piltangenterna känns det smooth sedan när jag dismountar och siktar med musen känns det laggy som fan.