GTX 770 micro stuttering
Har sedan i somras haft problem med att få till bra och jämnt flyt i alla spel. Till en början misstänkte jag att mitt gamla GTX 550 TI började bli för gammalt så jag uppgraderade till GTX 770. Dessvärre blev det inte till någon förbättring.
Jag upplever det som micro stuttering, det är när jag panorerar med musen horisontellt som det småhackar med små jämna intervaller i millisekunder. Om jag rör på mig i spelen med tangetbordet i sidled flyter det på precis som det ska vara.
Jag har försökt med alla grafikinställningar så som vsync on/off, pre-rendered frames 1-4, fps cap osv. Det gör ingen skillnad om jag kör på Low settings eller High i spelen.
Det som ger bäst resultat i en del spel är att köra med vsync on samt fps limiter på 59 fps och se till att fpsen aldrig dyker under 60 fps. Har testat att sätta fps limit på exempelvis 50 fps (vsync off) och det är ospelbart.
De spel jag har haft problem med är:
Splinter Cell: Blacklist
Tomb Raider 2013
Farcry 3 och Blood Dragon
Sleeping Dogs
Dishonored
Borderlands 2
I vissa spel så som Splinter Cell och Tomb Raider försvann all typ av micro stuttering bara av att koppla in och köra med en xbox 360 kontroller på datorn.
Det senaste spelet jag brottas med är Saint Row 4, tyvärr fungerar det inte med vsync on och fps limit på 59fps. Misstänker att det är pågrund av dåligt optimerat spel då jag ser att fps hoppar runt en hel del.
Jag har testat att formatera om Windows 7, alla nvidia drivrutiner som finns ute för GTX 770, testat med annan mus, kollat med DPC Latency som var ok. Testat HPET on/off i BIOS och i Windows.
Är det något jag missat eller vad kan det vara som orsakar detta?
Förslag på bra pc-optimerat spel jag kan testa för att jämföra med och se ifall det helt enkelt beror på dåligt portarade konsollspel?
Specs:
i5 3570K (stock speed)
Asus P8Z77-V LK
Samsung 840 250GB SSD
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600MHz CL9 2x4GB
Gigabyte GeForce GTX 770 2GB
Fractal Design Newton R3 600w
SteelSeries Kana
Eizo Foris FS2332