Fläkt/Värme skillnad mellan msi gtx 770 4gb och 780 3gb?

Permalänk

Fläkt/Värme skillnad mellan msi gtx 770 4gb och 780 3gb?

Tjena

Jag undrar om det är nån skillnad på hur mycket värme som bildas på dessa kort?

Hade ett msi gtx 770 innan som ja hade i chassiet tillsammans med en fläkt kopplad till mb som gick upp i varv med spel såklart (lät mycket men kortet va tyst)

Kopplade in en 120mm sidokåpsfläkt o 92mm fläkt där bak sen anslöt ja alla 3 till en dosa så ja kan styra o satte alla på minimum så chassiet får lika mycket luft som från fronten på max fast svintyst. (Brukade dra upp dom när ja spela så de e svalt konstant)

Nu har ja ett 780 ist. Tempen är 29-31 i idle o e i svintyst. Men i load börjat den gå upp i varv o låter lika mycket som mina fläktar på på högre rpm. Då drar ja upp resten av fläktarna på max o kyler det sen sätter dom på 60-70%

Bildar 780 så mycket mer värme än 770? Kunde liksom köra på lägsta på mina fläktar utan att fläktrn på grafikkort börjar köra igång riktigt. E de inte nått fel?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Du borde helt enkelt köra GPU-z eller HWMonitor för att se temperaturerna på båda korten och sedan jämföra dem.. Sen går ju fläkt RPM att styra i efterhand tror jag

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Du borde helt enkelt köra GPU-z eller HWMonitor för att se temperaturerna på båda korten och sedan jämföra dem.. Sen går ju fläkt RPM att styra i efterhand tror jag

Har tyvärr inte kvar 770 eftersom ja gjorde ett återköp o uppgradera till 780
Ska kolla om GPU-Z loggen har kvar info från mitt 770 men tror de gick bort för nån dag sen.
Men de låg på upp mot 75-80 tror jag

Hur högt får ett kort ligga på i sessioner av 3-5 h utan problem? I grader då

Asså jag vet ju att 780 kortet går varmare men varför/ska de va så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Har tyvärr inte kvar 770 eftersom ja gjorde ett återköp o uppgradera till 780
Ska kolla om GPU-Z loggen har kvar info från mitt 770 men tror de gick bort för nån dag sen.
Men de låg på upp mot 75-80 tror jag

Hur högt får ett kort ligga på i sessioner av 3-5 h utan problem? I grader då

Asså jag vet ju att 780 kortet går varmare men varför/ska de va så?

Skickades från m.sweclockers.com

80grader ungefär hade min gräns gått! Plus minus några grader, inte så mycket man kan göra om kortet blir för varmt förutom att sänka inställningarna Det beror väl på loaden antar jag, nu vet jag inte ens hur varmt mitt kort blir på t.ex. 3D Mark Fire Strike (gtx 660)
Hur ser klock och boost klock ut på korten? Dom kanske har olika volt sedan stock vilket leder till den lilla värmutvecklingen?
Har du ändrat något i chassi, med fläktar, kontroller etc mellan 770 och 780 korten som kanske har ändrat luftflödet eller liknande?

Permalänk
Skrivet av qaaka:

80grader ungefär hade min gräns gått! Plus minus några grader, inte så mycket man kan göra om kortet blir för varmt förutom att sänka inställningarna Det beror väl på loaden antar jag, nu vet jag inte ens hur varmt mitt kort blir på t.ex. 3D Mark Fire Strike (gtx 660)
Hur ser klock och boost klock ut på korten? Dom kanske har olika volt sedan stock vilket leder till den lilla värmutvecklingen?
Har du ändrat något i chassi, med fläktar, kontroller etc mellan 770 och 780 korten som kanske har ändrat luftflödet eller liknande?

Kan ju bara kolla på loggen nu så vet inte riktigt va allt betyder men power consumption på 770 kortet är 59-60 procent medans på 780 ligger de på upp mot 80 (77-80 i max load)

vet inte vad VDDC står för men den har ändrats från 1.165 till 1.620

Har inte ändrat något i chassiet med fläktar eller liknande. kortet blir bara mycket varmare helt enkelt. maxar jag fläktarna och spelar bf 4 på 770t känns det nästan svalt på sidan där kortet sitter. medans på 780t är de varmt.

Undrar helt enkelt bara om det ska vara så? Svintyst och svalt i idle annars som innan. Max rpm på 770t och max rpm på 780t som ja fått upp dom i skiljer med 450 rpm på fläkten

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

Kommer denna vattenkylaren sänka värmen/få den att köra tystare ?
http://www.inet.se/produkt/5322117/arctic-cooling-accelero-hy...

tänkte då såfall sätta den där fram och låta 2 andra chassiefläktar plus en framtida processorkylare ta hand om cpun.

istället för att ha 3 chassiefläktar och 1 cpu o gpu som måste kylas med luft.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Kommer denna vattenkylaren sänka värmen/få den att köra tystare ?
http://www.inet.se/produkt/5322117/arctic-cooling-accelero-hy...

tänkte då såfall sätta den där fram och låta 2 andra chassiefläktar plus en framtida processorkylare ta hand om cpun.

istället för att ha 3 chassiefläktar och 1 cpu o gpu som måste kylas med luft.

http://www.anandtech.com/show/7492/
Scrolla ner till första jämförelsen och titta på TDP. Då ser du att mellan 780 och 770 är det 20 watt TDP skillnad. (Någon kan utrycka sig om det är mycket eller inte.)

Köp inte vattenkylarn är mitt tips. Lite för mycket krångel Köp istället: http://www.inet.se/produkt/5322089/arctic-cooling-accelero-xt...

Har lillebrorn med två fläktar. Håller mitt 670 som är klockar sig själv till 1215 MHz och samtidigt håller sig på 54 grader.

Trefläktskylarn har TDP kylningskraft på 300 watt medans 780 har 250 watt i TDP. Min kylare har 250 watt och kortet 170. KÖP!

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av Obolla:

http://www.anandtech.com/show/7492/
Scrolla ner till första jämförelsen och titta på TDP. Då ser du att mellan 780 och 770 är det 20 watt TDP skillnad. (Någon kan utrycka sig om det är mycket eller inte.)

Köp inte vattenkylarn är mitt tips. Lite för mycket krångel Köp istället: http://www.inet.se/produkt/5322089/arctic-cooling-accelero-xt...

Har lillebrorn med två fläktar. Håller mitt 670 som är klockar sig själv till 1215 MHz och samtidigt håller sig på 54 grader.

Trefläktskylarn har TDP kylningskraft på 300 watt medans 780 har 250 watt i TDP. Min kylare har 250 watt och kortet 170. KÖP!

Okej en snabb fråga då kommer det va tyst?:)
Det är det jag är ute efter,
Va har du för rpm o fan usage?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Okej en snabb fråga då kommer det va tyst?:)
Det är det jag är ute efter,
Va har du för rpm o fan usage?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha glömde säga det. När datorn idlar och jag varvar fläktarna från 30 till 80 % hörs det knappt någon skillnad.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av Obolla:

Haha glömde säga det. När datorn idlar och jag varvar fläktarna från 30 till 80 % hörs det knappt någon skillnad.

Okej, jag tar ner mina chassiefläktar på 500 rpm i idle. Så du säger på 80% kommer den inte överrösta dom megamkt?
synd fläktarna e så groteska jämfört med msi:s.. Men dom kommer ju inte synas

Det edennadu menar va?
http://www.inet.se/produkt/5322089/arctic-cooling-accelero-xt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Inaktiv

Om man tittar på Sweclockers test ser man att ett 780 gör av med ungefär 60 Watt mer effekt jämfört med ett 770. Det kommer inte påverkas av att du köper en annan fläkt, det är samma mängd värme som kommer avges i lådan.

Är det chassifläktarna som för oväsen borde du fundera på att installera fler fläktar och på så vis sänka värmen i burken. Är det grafikkortet som låter under belastningen kan du köpa en fläkt till för att hålla det kallare i lådan för ungefär 100 kronor eller en fet kylare för ungefär 500-800.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Om man tittar på Sweclockers test ser man att ett 780 gör av med ungefär 60 Watt mer effekt jämfört med ett 770. Det kommer inte påverkas av att du köper en annan fläkt, det är samma mängd värme som kommer avges i lådan.

Är det chassifläktarna som för oväsen borde du fundera på att installera fler fläktar och på så vis sänka värmen i burken. Är det grafikkortet som låter under belastningen kan du köpa en fläkt till för att hålla det kallare i lådan för ungefär 100 kronor eller en fet kylare för ungefär 500-800.

Har 2 120 mm chassiefläktar och 1 92 mm som jag kontrollerar med en "volt regulator" tror ja det var som ja monterat i framsidan av chassiet (den avger värme också opassande nog)
sen har jag inga flera platser för fler chassiefläktar (Matx låda)

Ska sen skaffa en afermarket kylare till processorn och överklocka den.. börjar min rigg bli för mycket gaming för en matx låda? i53570k processor.
Men grafikkortet låter allra mest och då undrar jag vad för kylare ska de va såfall? som i inlägg ovan?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

UPDATE:
löste problemet. min fläkt där bak var felmonterad så den blåste in istället för ut. nu blåser de in från fronten och sidan och ut genom baken. håller 75c i långa spelstunder och är satt på 55% som inte ens låter när ja drar ner alla andra fläktar.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord