Hjälp att överklocka min core i7-920 (Nybörjare)

Permalänk

Hjälp att överklocka min core i7-920 (Nybörjare)

Har en core i7-920 som sitter på ett Asus Sabretooth-moderkort. Har en Noctua-kylare. Har en massa bekymmer med min dator med RAM-minnen som saknas (har testat det vanliga, plocka in-och-ut processor, inspekterat sockel & pins, testat DIM-platser, kört memtest m.m.)

Nu är min hypotes att det är något fel med spänning över minnena, och jag vill därför klocka datorn för att se om det kan hjälpa.

Har läst denna tråd (bland flera); http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/6#...

Klockfrekvens CPU 3 200 MHz
QPI 2 880 MHz
Uncore 2 560 MHz

Testade att ändra i BIOS till dessa värden, enligt artikeln;

DRAM frequency 1 280 MHz
CPU ratio setting (multipel) 20
BCLK 160 MHz
CPU voltage 1,2 V (standard)
CPU PLL voltage 1,80 V (standard)
QPI/DRAM voltage 1,2 V (standard)
DRAM bus voltage 1,5 V (standard)

Det som hände var att lysdioden lyser röd över minnena, vilket indikerar fel. Datorn laddar inte BIOS och jag körde memOK vilket återställde samtliga inställningar. Åter har jag endast 2 GB av 6 GB.

Skulle vara oerhört tacksam om någon vill vägleda mig lite i att hitta felen och närma mig någon sorts lösning. Åtminstone hjälpa mig förstå var det felar....

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

vad är ram minnets volt? exempel 1600mhz ram minne brukar vara 1,5v på , tänkte mest på det när du säger att nått är fel på ram minnet , du säger att du har testat olika dim platset och testat alla dom oilka ram minnena en för en å se om dom funkar. svårt å säga vad ett fel är. är datorn ny? kan vara fabrikat fel , gammal? kan ha gått sönder , sätt allt i orginal/stock igen och se minnets volt
, svårt å säga vad det ska vara för volt i dina då inte specifikation syns

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

vad är ram minnets volt? exempel 1600mhz ram minne brukar vara 1,5v på , tänkte mest på det när du säger att nått är fel på ram minnet , du säger att du har testat olika dim platset och testat alla dom oilka ram minnena en för en å se om dom funkar. svårt å säga vad ett fel är. är datorn ny? kan vara fabrikat fel , gammal? kan ha gått sönder , sätt allt i orginal/stock igen och se minnets volt
, svårt å säga vad det ska vara för volt i dina då inte specifikation syns

Tack för svar!

Minnet är detta; http://www.corsair.com/cmx6gx3m3a1333c9.html

6GB XMS Memory kit for triple channel systems, 1333MHz, 9-9-9-24, 1,5 v

Är ganska säker på att bekymren hänger samman med minnescontrollern på processorn. Har provat samtliga vanliga lösningsförslag/rekommendationer som finns på nätet förutom att manuellt klocka datorn. Där av denna tråd.

Går det att dra några som helst slutsatser av den svarta skärmen efter mitt inledande klockförsök?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min gamla X58-rigg.

Jag klockade dock ner min i7 930, utan att lösa problemen.

Vid 1866MHz (som minnena är speccade för) så hittades bara 2 av 3st minnesstickor, vid 1066MHz så hittades alla stickor. Dem var inställda med XMP och 1.65V (som används på LGA1366).

Hade också Asus moderkort, dock P6X58D-E.

Permalänk

Ibland ser jag bara 4 av 6GB i uppstarten om jag satt minnena manuellt i bios, till ex slappare 9-9-9-24 än 8-8-8-24, speciellt när jag testat med 2T. Kör Memtest 86+ från CD i flera timmar, en runda är inte tillförlitligt. Ofta upptäcks fel i två av testerna, 5 och var det 7 eller 8 (Modulo 20, Ones and zeros), har haft 8 tim OK i loop, men test 5 kan ge error i 1 tim loop.

Jag skulle reklamera minnena om du inte får det att funka i original 1333MHz !

Vet inte om 920 är som de nyare modellerna där jämna multipliers är svåra att få stabila, kräver mer volt eller nåt. Har ALDRIG fått någotsånär stabil oc med multi 20 eller 22 ex... jag kör utan Hypertreading HT, kräver mindre volts och blir inte lika varm

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Hade samma problem med min gamla X58-rigg.

Jag klockade dock ner min i7 930, utan att lösa problemen.

Vid 1866MHz (som minnena är speccade för) så hittades bara 2 av 3st minnesstickor, vid 1066MHz så hittades alla stickor. Dem var inställda med XMP och 1.65V (som används på LGA1366).

Hade också Asus moderkort, dock P6X58D-E.

Intressant! Så att ställa ner hastigheten kan vara en lösning? Jag vill bara få ordning på datorn. Struntar egentligen i om minnena körs lite långsammare.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Intressant! Så att ställa ner hastigheten kan vara en lösning? Jag vill bara få ordning på datorn. Struntar egentligen i om minnena körs lite långsammare.

Ställa ner hastigheten var det enda som fungerade för mig i alla fall.

Hade ett par Dominator GT 1866MHz CL7-7-7-20. Så man tycker ju att dem i alla fall borde ha klarat 1600MHz eller 1333MHz med CL9, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Tack för svar!

Minnet är detta; http://www.corsair.com/cmx6gx3m3a1333c9.html

6GB XMS Memory kit for triple channel systems, 1333MHz, 9-9-9-24, 1,5 v

Är ganska säker på att bekymren hänger samman med minnescontrollern på processorn. Har provat samtliga vanliga lösningsförslag/rekommendationer som finns på nätet förutom att manuellt klocka datorn. Där av denna tråd.

Går det att dra några som helst slutsatser av den svarta skärmen efter mitt inledande klockförsök?

Vet inte så mycket om intels cpu och inte mycket om ram heller igentligen men det är en triple channel ram . Klarar moderkortet/cpu av en triple för jag har bara hört dual och quad channel om det skulle vara något som spökar . Annars är jag tom på idéer . Låter konstigt att man måste klocka och annat för få det att funka.

Redigerat: kollade din cpu spec å den klarar av 3 xhsnnel men ram minnets hastighet är 800/1066mhz så skulle kanske stämma det som dom sa innan med att klocka ner dom funkar?

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Hej!

Läste nyss din andra tråd om köpråd plus alla trådar du länkat till i den. I alla tre trådar verkar det bara vara en som hade koll. Du har testat det mesta vad jag kunnat läsa mig till. Om du vill ge detta ett sista försök innan du köper nytt så kan jag stå till hjälp.

Jag hade själv samma problem som dig när jag försökte överklocka, ibland hade jag 4GB, ibland 2GB av 6GB installerat. Efter mycket testande kom jag fram till att DRAM Voltage vid 1.7V+ började ge stabilitet, men detta va inget jag ville använda i längre utsträckning.
För min del så va allt som krävdes en justering av tRFC timingen, som ingen har nämnt än vad jag kan se.

Det första jag vill veta är:

QPI/VTT Voltage (1.2?)
DRAM Voltage (1.5?)
Timings: (CL, tRCD, tRP, tRAS, tRFC och CR) - Timings kan du se i CPU-Z

Vill också veta vad du har försökt hittills:

Justerat DRAM Volt?
Justerat QPI/VTT volt? (Ser att du gjort detta men bara genom att hoppa upp mycket högt, du kan få instabilitet även vid för hög QPI/VTT Volt)
Satt alla timings manuellt?
Såg även att du citerat en som skriver att du ska sätta tRFC på 110 och tFAW 31-39, har du testa detta?