780Ti överklockning, några frågor

Permalänk
Medlem

780Ti överklockning, några frågor

Nu när jag kan överklocka en CPU måste jag lära mig överklocka en GPU men det var lättare sagt än gjort.

Har ett program som heter "Thundermaster" av Palit men förstår inte riktigt vilka värden jag skall pilla på.

Överklockningen nedan misslyckas tyvärr eftersom Unigine Valley krashar efter ett tag så jag gör något fel, frågan är vad. Kan tillägga att kortet inte blir det minsta varmt när jag kör nedan inställningar (runt 66 grader).

Det ser ut som att jag t ex kan Voltmodda kortet. Hur mycket? Och vilka av båda sliders?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så du köpte palit, blev det två stycken?
Det är bra mycket simplare att OC i MSI Afterburner, ladda ner det! Den kraschar eftersom du inte har ökat volten något. Utan den får du inte stabil OC och den kommer krascha vig hög belastning. Öka volten stegvis tills dess att den inte kraschar.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Så du köpte palit, blev det två stycken?
Det är bra mycket simplare att OC i MSI Afterburner, ladda ner det! Den kraschar eftersom du inte har ökat volten något. Utan den får du inte stabil OC och den kommer krascha vig hög belastning. Öka volten stegvis tills dess att den inte kraschar.

Japp Var tvungen. Ska se om det var ett dumt val eller inte beroende på hur det går med överklockningen Blev dock bara ett (så rik är jag inte). Vill bara slå mina 680SLI sen är jag nöjd

Alltså, volt slidern är låst i MSI AB dock inte i EVGA Precision X. Man får upp en läskig ruta som säger att "kortet brinner upp snart dock" :s Men det är väl lika säkert som att pilla med volten på en CPU?

Störande dock att om en klock failar och drivrutinen krashar så måste jag starta om datorn varje gång.

Sen märker jag att den Boostar en bra bit över det som står i GPU-Z. Ska testa att hålla den stabilt över 1200MHz utan att voltmodda.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9