Avstängd TV inkopplad till GPU, påverkar prestandan?

Permalänk
Medlem

Avstängd TV inkopplad till GPU, påverkar prestandan?

Sitter och väntar på en ny maskin med detta grafikkortet och började fundera på hur det fungerar att ha både skärmen och en avstängd tv-skärm inkopplat till grafikkorten. Har länge haft det så på min tidigare dator men nu läste jag att även en avstängd tv belastar GPUn och att man egentligen bör koppla ur kabeln när man spelar. Hur ligger det till egentligen? Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wopwop:

Sitter och väntar på en ny maskin med detta grafikkortet och började fundera på hur det fungerar att ha både skärmen och en avstängd tv-skärm inkopplat till grafikkorten. Har länge haft det så på min tidigare dator men nu läste jag att även en avstängd tv belastar GPUn och att man egentligen bör koppla ur kabeln när man spelar. Hur ligger det till egentligen? Tack på förhand

Detta är något som jag har undrat också faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Och jag undrar också hur mycket det påverkar om man har en stor tv ansluten och påslagen? Alltså bara skrivbordsbakgrunden och inget pågång i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wopwop:

Och jag undrar också hur mycket det påverkar om man har en stor tv ansluten och påslagen? Alltså bara skrivbordsbakgrunden och inget pågång i övrigt.

Undrar detta också, någon som vet?

Permalänk

Oavsett hur det ligger till, så borde det vara smidigare att stänga av signalen till tven från Nvidias kontrollpanel än att dra ut kabeln varje gång man spelar

Display -> Set up multiple displays

Visa signatur

Fractal Design R6 | Corsair RM750x | MSI X570-A PRO | AMD Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 42GB 3200MHz VENGEANCE| Radeon RX Vega 56 | Intel NVMe SSD 1TB | AOC CQ32G1| ROG Strix Flare | ROG SHEATH | Audio Pro Addon T14 | HyperX QuadCast

Permalänk
Medlem

Wut? Detta kände jag inte till. Hoppas någon kan svara på frågan

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kör Heaven eller Valley två gånger i rad, en gång med TVn inkopplad, andra gången urkopplad, med samma inställningar. Jämför resultaten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av King Grub:

Kör Heaven eller Valley två gånger i rad, en gång med TVn inkopplad, andra gången urkopplad, med samma inställningar. Jämför resultaten.

- This.

Alting är inte rymdforskning gott folk, tänk logiskt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Intressant, detta måste bevakas.

Off Topic:

Hur kan man bevaka en tråd utan att behöva skriva i den?

Permalänk
Medlem

Såvida inte tv'n automatiskt kopplar ifrån sig från datorn när man stänger av den (min gör inte det), bör den ligga kvar och ta prestanda precis som att spela med en andra skärm igång bredvid huvudskärmen.

Jag fick rätt mycket jämnare och högre fps när jag kopplade ur min andraskärm.

Skrivet av 010721:

Intressant, detta måste bevakas.

Off Topic:

Hur kan man bevaka en tråd utan att behöva skriva i den?

Högst upp i tråden i den svarta listen, verktyg och sedan ska där finnas bevaka.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

10721a;14169704]Intressant, detta måste bevakas.

Off Topic:

Hur kan man bevaka en tråd utan att behöva skriva i den?[/QUOTE]

Välj verktyg i toppen av tråden och sedan "Bevaka denna tråd"

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

- This.

Alting är inte rymdforskning gott folk, tänk logiskt

För rymdforskning bygger inte på logik.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Har du bara skrivbordet på tv:n, borde de inte göra nån större skillnad alls.
Specielt inte på det kortet.

Kör eyefinity + extra skärm (4 totalt) på ett 290x. Vilket är i samma prestanda klass.
Då borde du kunna köra 1 spel skärm + tv*. utan att de skiljer mer än nån enstaka fps.

*Inga tester gjorda, endast logikt tänkande använt.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Conditioned:

För rymdforskning bygger inte på logik.

Lite irrelevant till vad jag menade… men jag förutsätter att du ändå förstod vad jag menade och bara skrev sådär för att vara lite rolig på min bekostnad

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan inte ge nagra siffror pa exempel men nar jag kopplar in min laptop till TVn, och har installningnen att det bara ska visas pa TV sa slocknar skarmen pa laptopen aven nar TVn ar avstangd. Alltsa fattar datorn att den skarm ar inkopplad, men det spelar ingen roll ifall skarmen ar pa slagen eller inte.

Sa man kan ju gissa pa att lite prestanda forsvinner, men hur mycket later jag nagon annan mer kunnig svara pa.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |