Vilken temp kan jag förvänta mig med Cooler Master Hyper 212 EVO på en i5 2500k @ 4.5GHz?

Permalänk
Medlem

Vilken temp kan jag förvänta mig med Cooler Master Hyper 212 EVO på en i5 2500k @ 4.5GHz?

Tjo.

Som titeln frågar. Jag har tänkt att införskaffa Cooler Master Hyper 212 EVO för att klocka upp cpu:n till ca 4.5GHz och ändå få en resonabel temp, speciellt i spelsyfte. Det uppskattas såklart om ni har förslag om bättre kylare för ungefär samma summa.
Jag lirar mestadels Battlefield 4 i nuläget och cpu:n ligger runt 75-80 C° (stockkylare) när spelet pressar cpu:n som mest. Jag har 1st Scythe 120mm Gentle Typhoon 1450rpm monterad i chassit och en medföljande 140mm chassifläkt. Jag har dock en till likadan Scythefläkt som bara ligger, den borde jag kunna montera på 212:an också för att trycka ned temperaturen lite?

En annan fundering jag har är hur stor 212:an är och om den passar till mitt moderkort med mina Vengeance-minnen? Så det inte blir för tight.

Tack på förhand.

trådar sammanfogade
Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Runt 273,15K.

Permalänk

Allt från 40-80 C° beroende på luftgenomströmning på chassit, antalet fläktar i chassit, rumstemp, övrig utrusning i chassit vilket spel du tänkt spela osv...osv, med andra ord väldigt svårt att säga om du inte kan jämnföra med någon som har samma förutsättningar som du har.

Men gissningsvis 60 C° +/- 10 C°

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Allt från 40-80 C° beroende på luftgenomströmning på chassit, antalet fläktar i chassit, rumstemp, övrig utrusning i chassit vilket spel du tänkt spela osv...osv, med andra ord väldigt svårt att säga om du inte kan jämnföra med någon som har samma förutsättningar som du har.

Men gissningsvis 60 C° +/- 10 C°

Okey. Jag lirar mestadels Battlefield 4 i nuläget och cpu:n ligger runt 75-80 C° (stockkylare) när spelet pressar cpu:n som mest. Jag har 1st Scythe 120mm Gentle Typhoon 1450rpm monterad i chassit och en medföljande chassifläkt. Jag har dock en till likadan Scythefläkt som bara ligger, den borde jag kunna montera på 212:an också för att trycka ned temperaturen lite?

En annan fundering jag har är hur stor 212:an är och om den passar till mitt moderkort med mina Vengeance-minnen? Så det inte blir för tight.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Skrivet av Braha:

Okey. Jag lirar mestadels Battlefield 4 i nuläget och cpu:n ligger runt 75-80 C° (stockkylare) när spelet pressar cpu:n som mest. Jag har 1st Scythe 120mm Gentle Typhoon 1450rpm monterad i chassit och en medföljande chassifläkt. Jag har dock en till likadan Scythefläkt som bara ligger, den borde jag kunna montera på 212:an också för att trycka ned temperaturen lite?

En annan fundering jag har är hur stor 212:an är och om den passar till mitt moderkort med mina Vengeance-minnen? Så det inte blir för tight.

Kolla så att den får plats på höjden också! Eller djupet om man tänker på när den är fastmonterad. Tror inte det ska vara några problem med minnena då den är ganska smal? Men lite inte på mig har ingen erfarenhet av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Kolla så att den får plats på höjden också! Eller djupet om man tänker på när den är fastmonterad. Tror inte det ska vara några problem med minnena då den är ganska smal? Men lite inte på mig har ingen erfarenhet av det.

Just det ja. "Höjd över moderkort 159 mm" på 212:an, mitt chassi är 20,5cm bred - borde väl ändå inte vara några problem?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk

Hyper212an passar till alla minnen i push+pull. Jag tror du kan få 50-60 i idle med den.

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Hyper212an passar till alla minnen i push+pull. Jag tror du kan få 50-60 i idle med den.

Idle tempen är ju dock irrelevant, det är load tempen som är viktig

till ts
Kör själv cooler master 212 nu, med en be quiet fläkt som max går 1500rpm
I spel ligger jag runt 65grader och i stresstest 75-80 grader
Så med en i7 2600k i 4,5 ghz ligger du troligtvis inte långt ifrån, kanske 85 grader stresstest och 70 grader när du spelar

Väldigt svårt att säga dock, alla cpu:er är unika och kräver olika mycket volt
Så du kan få samma temps som mig vid 4,5ghz, om din cpu klarar lägre volt
Bara testa och se, men tror du klarar dig utan att cpu:n överhettar

edit: kör min i7 2700k i 4,3 ghz

Permalänk
Skrivet av Braha:

Just det ja. "Höjd över moderkort 159 mm" på 212:an, mitt chassi är 20,5cm bred - borde väl ändå inte vara några problem?

Nej det borde det inte vara då Vilket chassi har du förresten?

Permalänk
Medlem

Kan hända att du måste sätta minnena i plats 2 och 4 för att få plats med kylaren. Jag gissar bara.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med EN tråd om exakt samma fråga?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om allting finns samlat i en enda tråd.