Permalänk

CPU mycket svalare när dator ligger ned?

Har under 2 dagar monterat om min nyinköpta CM Hyper 212 EVO snart oräkneligt många gånger. Nu verkade jag dock ha fått på den som den skulle. Så innan jag börjar använda datorn som vanligt tänkte jag stresstesta med processorn i stock medan den fortfarande ligger ned. Inga problem! Under 40C i full load (IBT) är ju ett lysande resultat!

Men sen ställer jag datorn upp igen och gör om samma tester. Helt plötsligt fortsätter processortemperaturen stiga till över 65C i load (där jag stoppar testet), och jag blir fullständigt förvirrad.

Efter alla dessa ommonteringar av kylaren är den i praktiken perfekt mountad den här gången, så där ligger inte problemet.
Kan heatpipsen vara defekta på något sätt så kylaren måste vara i "stående" position för att de ska fungera som de ska?

EDIT: Nu blir den ännu ett par grader varmare i load även i liggande position (~45C). Vad i hela helvete? Defekt mount-anordning?

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem

sitter den riktigt fast ? föratt när den ligger så får kylaren mer kontakt med processorn och de blir mer kylning

Permalänk
Skrivet av Poola_6:

sitter den riktigt fast ? föratt när den ligger så får kylaren mer kontakt med processorn och de blir mer kylning

Den sitter så fast och så rakt det bara går. Kan själva monteringsanordningen vara defekt vilket leder till lågt tryck mot processorn? Efter otaliga remounts sitter inte kylaren bättre än så här i alla fall.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet i övrigt? Kan ju vara värme från grafikkortet som åker upp mot cpu kylaren när den står upp medan den kanske åker ut genom något hål i sidan på chassiet eller något när den ligger ned utan att passera cpu.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Hur är luftflödet i övrigt? Kan ju vara värme från grafikkortet som åker upp mot cpu kylaren när den står upp medan den kanske åker ut genom något hål i sidan på chassiet eller något när den ligger ned utan att passera cpu.

Grafikkortet är i idle och generar därför inte någon värme. Luftflödet är inte överdrivet fantastiskt (1x 140mm fram, 1x 140mm top och 1x 120mm bak), men inte heller särskilt dåligt, och samma temperaturskillnader i liggande/stående position sker vare sig sidoplåtarna är på eller ej.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Entusiast

En del kylares värmerör (Eng: Heatpipe) fungerar effektivare i ett visst läge, där den kylda ändan ligger högre än den varma ändan.
Det har med gravitation och kondensering att göra.
När värmekällan ligger högre än den kylande ändan, så fungerar värmerör sämre. Man har försökt att motverka denna effekt genom en så kallad "veke", men är fortfarande inte fullt så effektiv som att faktiskt ha värmekällan i ett lägre plan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Disclaimer:

Grafikkortet är i idle och generar därför inte någon värme.

Bara för att belastningen är låg på en GPU så betyder det inte att den inte alstrar värme, det är dock ofta en stor skillnad på hög belastning och idle, beroende på GPU självklart.

Hur länge körde du stresstestet på processorn i alternativa "ställningar"? Hur är temperaturerna inomhus?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Du har monterat om kylaren ett "oräkneligt" antal gånger.
Är det detta problem du försökt lösa med dessa ommonteringar?

Den normala orsaken till det problem du beskriver, är ju förstås att kylaren inte sitter korrekt.

Genom att försöka vrida på kylaren, brukar man kunna känna om den sitter tillräckligt stadigt.

Du har förstås redan kontrollerat att alla detaljer i fästanordningen sitter exakt som de ska, och att ingenting är krokigt.

Hoppas det löser sig!

Fo3

PS Hur mäter du temperaturerna? DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclaimer:

Den sitter så fast och så rakt det bara går. Kan själva monteringsanordningen vara defekt vilket leder till lågt tryck mot processorn? Efter otaliga remounts sitter inte kylaren bättre än så här i alla fall.

Det är möjligt, jag har installerat en hyper 412 eller fan vad den hette och den kunde man typ snurra på när den var fastmonterad har jag för mig. Har du känt med handen om den sitter?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

GPU-temperaturen ligger på 30C, vilket absolut inte bör höja CPU-temperaturerna märkvärt. Temperaturerna är mätta med diverse mjukvaror: coretemp, realtemp, hwmonitor osv.

Kan vara värt att tillägga att själva heatsinken inte blir särskilt varm när datorn står upp även om processorn och basplattan blir det, vilket är vad som fått mig att misstänka att något är lurt men själva rören.

Liggandes höll sig processorn på max ~40C efter en timme Prime 95 och 25 runs i IBT. Stående stängde jag av testen efter 2 minuter eller så när processorn gick över 60-65C.

EDIT: Heatsinken vill inte rotera utan att jag tar i med kraft.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

En del kylares värmerör (Eng: Heatpipe) fungerar effektivare i ett visst läge, där den kylda ändan ligger högre än den varma ändan.
Det har med gravitation och kondensering att göra.
När värmekällan ligger högre än den kylande ändan, så fungerar värmerör sämre. Man har försökt att motverka denna effekt genom en så kallad "veke", men är fortfarande inte fullt så effektiv som att faktiskt ha värmekällan i ett lägre plan.

Jo, så mycket är jag med. Men den skillnaden bör inte vara så pass stor som den är för mig, korrekt?

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Disclaimer:

Jo, så mycket är jag med. Men den skillnaden bör inte vara så pass stor som den är för mig, korrekt?

Det kan i vissa fall med vissa modeller vara så stora skillnader.
Jag själv har fått byta kylare på grund av detta. Men det är inte vanligt.
Testa att vrida kylaren 90 grader, så att fläkten hamnar neråt i chassit när det står. (Om monteringsanordningen tillåter det. Den borde göra det)

Men det låter som om du har problem med kylpastan. Frågan är hur mycket/lite kylpasta du kör med, vilken sort och hur du applicerar den.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det kan i vissa fall med vissa modeller vara så stora skillnader.
Jag själv har fått byta kylare på grund av detta. Men det är inte vanligt.
Testa att vrida kylaren 90 grader, så att fläkten hamnar neråt i chassit när det står. (Om monteringsanordningen tillåter det. Den borde göra det)

Men det låter som om du har problem med kylpastan. Frågan är hur mycket/lite kylpasta du kör med, vilken sort och hur du applicerar den.

Kör med "ärtmetoden" och pastans spridning har i princip sett perfekt ut varje gång jag tagit loss den. Ska dock köpa en tub MX-4 eller liknande efter jul (då jag handlar diverse andra saker) och testa montera om den med det ifall det mot all förmodan är något skumt med kylpastan.

Testade också att byta "håll" på kylaren i början utan vidare resultat. Å andra sidan kan jag ha monterat den lite halvtaskigt den gången.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclaimer:

Kör med "ärtmetoden" och pastans spridning har i princip sett perfekt ut varje gång jag tagit loss den. Ska dock köpa en tub MX-4 eller liknande efter jul (då jag handlar diverse andra saker) och testa montera om den med det ifall det mot all förmodan är något skumt med kylpastan.

Testade också att byta "håll" på kylaren i början utan vidare resultat. Å andra sidan kan jag ha monterat den lite halvtaskigt den gången.

"Ärtmetoden"?

Det låter som på tok för mycket kylpasta i mina öron. 1/2 - 1 riskorn är det väl som gäller?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

"Ärtmetoden"?

Det låter som på tok för mycket kylpasta i mina öron. 1/2 - 1 riskorn är det väl som gäller?

Beror väl på hur stor processorn är, Lite mindre än en ärta blir lagom på en FX cpu

Kan också påpeka att "ärtmetoden" är som namnet föreslår, En metod. Inte hur mkt pasta som ska användas

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Under 40c i full load och 30c på gpu? Sitter du utomhus och testar eller?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Under 40c i full load och 30c på gpu? Sitter du utomhus och testar eller?

Tänkte precis det samma!
60-65 grader i load är ju ingenting. Sen att det skiljer så mycket när du lägger den ner är ju lurigt som faan :/
Min första tanke är ju att kylaren dras från CPU i överkant när den blir "hängande" när du ställer chassit upp. Men då är det ju något konstruktionsfel isf.
Har du stockkylaren kvar och kan prova samma sak med den? Så kan du ju iaf veta helt säkert om det är evon som har nån brist eller inte....

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Under 40c i full load och 30c på gpu? Sitter du utomhus och testar eller?

Nä, men en FX-8320 på 3.5ghz @ 1.1v alstrar inte allt för mycket värme. Med datorn liggande och processorn på 4.3ghz/1.23V (snarare runt 1.2 i CPU-Z) får jag för närvarande ~48-52C efter en timme P95. Drygt 45C i BF4 (beror främst på grafikkortet)

Allvarligt talat har jag accepterat att datorn behöver ligga ned. Det är troligen kylaren som är problemet, och eftersom jag inte har lust att göra RMA på en produkt för knappt 300 struntar jag helt enkelt i det och köper en NH-D14 om ett par månader istället. Mitt chip överklockar nämligen otroligt bra i förhållande till volten jag matar det med.

Vill i alla fall tacka alla för visat intresse. God jul på er.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X