Permalänk

Fråga angående turbo boost.

Tja, har nyligen dragit upp min 3570k till 4,3 ghz. Det funkar fint fint. Men grejen är det att den kör 4,3 klocken hela tiden och klockar aldrig ner sig när jag inte spelar eller gör något avancerande, vilket är onödigt i min mening då det ej behövs. Om jag fixar turbo boost på on, kommer den då klocka ner sig automatiskt när jag ej spelar som vanligt då eller ?. Eller borde jag köra full rulle på prollen hela tiden?

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du när du klockade din processor, vilket värde i Bios har du ändrat?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Hur gjorde du när du klockade din processor, vilket värde i Bios har du ändrat?

Cpu ratio och cpu core voltage då, MSI Moderkort. Stängde av turbo,enhanced turbo, C18E support och overspeed protection på on om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Cpu ratio och cpu core voltage då, MSI Moderkort.

Har du inaktiverat turbo läget?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Har du inaktiverat turbo läget?

Ja det har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Ja det har jag

Aktivera det då och testa.

Permalänk
Medlem

Är villig att sätta pengar på att du har Prestanda läge eller annat dylikt på energi inställningarna i Windows.

Välj balanserat läge istället så kommer det (troligtvis) lösa sig och den går ner till x16 istället för x43 eller vad man nu än har för clock. (x43= 4.3 GHz)

Du kan även gå in och ställa in detta manuellt.
Välj profilen du använder (om du inte vill köra balanserat av någon anledning) och välj:
Ändra avancerade inställningar > Energisparfunktioner för Processorn > Minsta Processortillstånd > 5%

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Skrivet av KennethL:

Är villig att sätta pengar på att du har Prestanda läge eller annat dylikt på energi inställningarna i Windows.

Välj balanserat läge istället så kommer det (troligtvis) lösa sig och den går ner till x16 istället för x43 eller vad man nu än har för clock. (x43= 4.3 GHz)

Du kan även gå in och ställa in detta manuellt.
Välj profilen du använder (om du inte vill köra balanserat av någon anledning) och välj:
Ändra avancerade inställningar > Energisparfunktioner för Processorn > Minsta Processortillstånd > 5%

Profilen jag använder mig av ligger på 5 procent minsta clock, men funkar inte. Prövade även att starta turbo boost men prollen ligger fortfarande på 3,78ghz idle

Permalänk

Har hittat felet nu, Det är EIST som kontrollerar det där. Men kan jag köra utan att den klockar ner sig?. Är det mera slitage på prollen då eller ?

Permalänk
Medlem

Överklockning kommer att förkorta livslängden men sålänge som du har gjort det rätt så är det endast en marginell skillnad.
Du har troligtvis bytt ut den långt före den ger upp.

Det handlar nog mer om strömförbrukning, iaf från min sida.
Min dator står och går 24/7 och det är dumt om den ska behöva dra mera ström än nödvändigt bara för att seeda torrents i min mening.

Om du bara har datorn igång medans du aktivt använder den så spelar det ingen roll alls.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

testat klocka min 1100t och tycker likadant som några här. datorn står på nästan jämt och det är onödigt att cpun ligger vid 4,5GHz hela tiden. slår jag på turbo funktionen så matas cpun med +0.10V hela tiden vilket gör att spänningen ligger farligt högt. köper hellre en mer kraftfull cpu då som kan funka normalt med energisparfunktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ändrar voltage på MSI-mobos så fungerar inte EIST (iallafall inte på Z77). Lösningen är att ha vcore på auto och klocka så gott det går eller nöja sig med att CPUn går i max 24/7

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold