Permalänk

Välja sensor med Asus Fan Xpert 2

Hej

Kan man ändra i Fan Xpert 2 så att det inte är CPUtemperaturen som avläses utan tex GPU eller moderkorts temperaturen, jag har inget hittat.
Eftersom jag vattenkyler CPUn vore det bättre om programmet kände av någon annan sensor för att ställa in chassifläktarna.

Tyvärr funkar inte Speedfan på mitt moderkort ännu för i Speedfan går det att ställa in på ovan nämnda sätt.

Edit: Ska väl tillägga att jag kyler CPUn passivt så CPUkylningen har ingen fläkt som behöver regleras.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hej

Kan man ändra i Fan Xpert 2 så att det inte är CPUtemperaturen som avläses utan tex GPU eller moderkorts temperaturen, jag har inget hittat.
Eftersom jag vattenkyler CPUn vore det bättre om programmet kände av någon annan sensor för att ställa in chassifläktarna.

Tyvärr funkar inte Speedfan på mitt moderkort ännu för i Speedfan går det att ställa in på ovan nämnda sätt.

Edit: Ska väl tillägga att jag kyler CPUn passivt så CPUkylningen har ingen fläkt som behöver regleras.

Den går efter vad fläktens egna tempsensor säger att tempen är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Den går efter vad fläktens egna tempsensor säger att tempen är

Du menar alltså att alla fläktar har inbyggd tempsensor, den var ny för mig?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Du menar alltså att alla fläktar har inbyggd tempsensor, den var ny för mig?

Nej det har dom inte, dock finns sådana men ganska ovanligt.

Har inget tips att ge dig i övrigt.
Kommer dock ihåg mitt gamla Abit moderkort P35 pro, där kunde man direkt i bios ställa precis så som du vill ha det, valfri fläkt kunde styras av valfri sensor + en hel del till trix med undre och övre limit på rpm, varningsnivåer för rpm eller temperatur mm, och allting kunde styras med ett separat litet men ostabilt program också om man föredrog det istället.

Sånt saknar med dagens moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300