Varför har vi inte bättre vattenkylning 2013?

Permalänk
Medlem

Varför har vi inte bättre vattenkylning 2013?

Hallå.

Så här ser en standard vattenkylning ut.

Är det något jag missat som gör att detta ska vara bra?

Varför är inte den del som ligger mot cpu inbakad på ett smart sätt i ett torn som detta tex:

Eller detta:

Givetvis i botten på dom då. För att förtydliga.

Det borde ge mycket bättre kylning att ha kylflänsar och en fläkt även på delen som ligger mot cpu vid vattenkylning, tycker jag.

Är jag ute och cyklar här?
Är det kunderna/marknaden som inte vill ha det?

Alla svar mottages nyfiket och tacksamt.
Veteskapliga svar om det finnes mottages extra tacksamt.

Mvh

( Som en parentes vill jag säga att jag tycker inget färdigbyggt vattenkylningspaket håller måttet. Går rent för varmt och fläkten till radiatorn låter mycket för att göra det minsta effektivt och därmed negerar fördelen mot en tornkylare )

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Antar att du kört med stockkylare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Antar att du kört med stockkylare..

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nä. Hur så?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag menade fläktar.. Lite trött och dags att sova tror jag.

Stockfläktarna är betydligt mer högljudda och har oftast sämre luftflöde.
Så beroende på vad man har för fläktar, så skiljer sig temp och ljudnivå ganska markant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är sant. Men jag är ändå inte nöjd med resultat mot vanlig tornkylare pris mot pris.

Samt att min frågeställning är obesvarad

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hallå.

Så här ser en standard vattenkylning ut.
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/12/06/IMG_7275.jpg?...

Är det något jag missat som gör att detta ska vara bra?

Varför är inte den del som ligger mot cpu inbakad på ett smart sätt i ett torn som detta tex:
http://pcper.com/images/reviews/125/StarIce-1.jpg

Eller detta:
http://rwlabs.com/images/articles/nexus/flc_3000/flc3000b.jpg

Givetvis i botten på dom då. För att förtydliga.

Det borde ge mycket bättre kylning att ha kylflänsar och en fläkt även på delen som ligger mot cpu vid vattenkylning, tycker jag.

Är jag ute och cyklar här?
Är det kunderna/marknaden som inte vill ha det?

Alla svar mottages nyfiket och tacksamt.
Veteskapliga svar om det finnes mottages extra tacksamt.

Mvh

( Som en parentes vill jag säga att jag tycker inget färdigbyggt vattenkylningspaket håller måttet. Går rent för varmt och fläkten till radiatorn låter mycket för att göra det minsta effektivt och därmed negerar fördelen mot en tornkylare )

Svaret på din fråga är... JA, du är ute och cyklar =).

För att inte vara lite hjälpsam och inte bara skoja på din bekostnad tänkte jag kort bara beskriva varför.

Grundläggande förutsättningar: Du har en processor (eller GPU) eller liknande du vill kyla... eller avleda värme från. Värme är energi... som kommer från elen komponenten använder.

Värmen är tänkt att avledas genom komponentens ovansida. Här ansluts då en som regel en metallplatta, och för bättre anslutning används kylpasta. Kylpastas uppgift är till stor del att hålla borta luft, eftersom luft leder värme väldigt dåligt jämför med metall eller kylpasta.

När värmen är väl inne i metallen i kylaren ovanför så sprids sen genom värmespridning. Värmespridningen i metall är relativ god men inte blixtsnabb på något sätt. Tänk bara på en kastrull... finns kastruller med metallhandtag och dom går att använda även när kastrullen står på spisen. Just för de är ganska långt ut till handtaget och därför kommer inte så mycket värme ditt.

Istället för att bara leda värmen genom metallen kan man använda metoder för att snabba upp värmeledningen. Vanliga metoder för detta är heatpipes eller vattenkylning. (Du får googla heatpipes om du är nyfiken på hur de funkar, blir för långt att ta de nu).

Vatten har högt värmeledningsförmåga (per volym) och används för att kyla betydligt mer svårkylda saker än processorer (typ kärnkraftverk). Så kort och gott har man ett "hyfsat" flöde med genom metallbiten ovanför processorn så räcker de gott och väl för att transportera bort den värme som genereras. De är "svåra" biten är att få värmen i vattnet att överföras till luften runt om kring... de är därför radiatorerna är betydligt mycket större än den del som ansluts mot processorn. Luft har nämligen betydligt mycket svårare att transportera bort värme än vatten har.

Så därför är inte själva vattenblocket mot processorn så stor... radiatorerna finns däremot i väldigt stora storlekar däremot som du märker om du kollar runt lite. Men även där så gäller ju de faktum att en processor faktiskt inte generera så stor mängd värme sett på de stora hela.

För att även svara på frågan om ljudnivån och så vidare när de gäller färdiga vattenkylnings system... De är helt enkelt av den anledningen jag nämnde... den svåra biten är att avleda värme från radiatorn till luften. I regel är radiatorerna inte större än ytan på en större processorkylare... dessutom kanske man väljer en fläkt av sämre kvalitet för att spara pengar eller kanske för högt varvtal för att få bättre prestanda. De finns även förbättringsutrymme på vattenblock och vattenflöde... även om skillnaderna är relativ små skulle jag säga.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för bra svar.

Det var ifs inte mycket nytt där (för mig) Nu är ifs klockan 04:20 så jag läser det igen imorgon efter sömn

För om vi ser det så här, om vattenblocket mot processorn är i tex koppar och har kylflänsar så borde det väl ge bättre kylning än bara denna platta vi har nu?
Samt om vi har metallrör ist för slangar så bör det väl hjälpa?

Som sagt är det väldigt sen och jag är trööött.. men säger du att mina ovanstående frågor inte skulle hjälpa alls, men en radiator från en bil tex (för att överdriva) skulle göra stor skillnad på den kylninsplattan på min första bild?

Ps, Det går bra att skoja på min bekostnad efter mina funderingar fått svar. Ds.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej och tack för bra svar.

Det var ifs inte mycket nytt där (för mig) Nu är ifs klockan 04:20 så jag läser det igen imorgon efter sömn

För om vi ser det så här, om vattenblocket mot processorn är i tex koppar och har kylflänsar så borde det väl ge bättre kylning än bara denna platta vi har nu?
Samt om vi har metallrör ist för slangar så bör det väl hjälpa?

Som sagt är det väldigt sen och jag är trööött.. men säger du att mina ovanstående svar inte skulle hjälpa alls, men en radiator från en bil tex (för att överdriva) skulle göra stor skillnad på den kylninsplattan på min första bild?

"slangar" av metall hjälper inte de minsta... de är vattnet som leder värmen, inte själva röret även om de varit metall... värmeledning genom metall är helt värdelös om du börjar prata decimeter och liknande mått. När de gäller själva kylblocket så har den "kylflänsar" men inte mot luften utan mot vattnet inuti blocket. Kylflänsar mot luften är bortkastad ansträngning eftersom en kylfläns utan luftflöde ger mycket dålig värmeöverföring. Men som jag skrev tidigare... överföringen av värme till vatten går relativt lätt jämfört men överföringen till luft... så behövs inte så stor kontaktyta för att göra jobbet.

En radiator kan i princip vara hur stor som helst... tänk bara ett "element" som du har på väggen för att värma huset/rummet (som egentligen också heter radiator, element är egentligen något helt annat även om det kallas så i vardagstal) med vattenburen värme... Ett sådant kan leverera kan nog leverera säkert leverera över 1000 w utan problem, och detta är helt utan fläkt. Och en processor drar på sin höjd 200 w och då är de extremt högt. Och de är vatten i ett sådan också precis som i vattenkylning. Så kopplar du ett sådan och en pump för att dra runt vattnet behöver du ingen fläkt alls... Men då blir det förstås lite större och klumpigare... och även dyrare förstås. Rätt mycket metall i ett vanligt "element", och rätt många liter vatten också.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning kyler bättre i dom flesta fall än vad kylar torn gör , beror klart på fabrikat o antal fläktar,men om du är missnöjd så investera i riktig vattenkylning med lösa komponenter då det utklassar både fläns torn kylare och slutna vatten system.

Har man väl testat Riktig vattenkylning så tvivlar jag att man vill göra något annat, förutsatt att man har plats ,råd o behov av att kyla sin datorn mer än standarn.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Om du har hela delen där så förlorar man hela poängen med vattenkylning... Då kan du likagärna köpa en vanlig tornkylare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För om vi ser det så här, om vattenblocket mot processorn är i tex koppar och har kylflänsar så borde det väl ge bättre kylning än bara denna platta vi har nu?
Samt om vi har metallrör ist för slangar så bör det väl hjälpa?

Asså om du ska ha metallrör och flänsar där så är en luftkylare bättre än vattenkylare. Hela poängen med vattnet är att det ska föra värmen vidare till en stor radiator där man kan kyla bort värmen. Om du inte för värmen någonstans med vattnet så är vattnet poänglöst och bara ett extra onödigt steg och komponenter i processen som antagligen bara ger sämre resultat än om man kört utan vatten.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag hade bättre vattenkylning 2001.

Block på cpu/nordbrygga - radiator, pump och tank utanför chassit för att sänka chassitemp. Lågvarvig 120mm industrifläkt i metall som gick ljudlöst.

Limmade även på flänsar på de komponenter på moderkortet som alstrade mest värme, som ex vis switchdelen till cpu, detta gjorde att mindre blås krävdes i chassit.

Det är bara att bygga.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fördelen med vattenkylning är inte att den på samma yta kyler bättre mot luftkylning. Det som gör den bra är att du kan flytta radiatorn/flänsarna till ett ställe där det finns mycket mera plats, och då kunna trycka in t.ex en 360-radiator. Därav mjuka slangar med vatten, istället för heatpipes. Sedan hänger mycket också på att du kan med pumpen styra hur snabbt mediet ska röra sig genom slangarna, till skillnad från heatpipes som behöver värme för att kunna röra på sig.

Pump med snabbt utbyte av kylmedie + stor radiator med bra fläktar som kan avleda mediets värme ut till luften = Win!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

En intressant fråga då; om koppar är mer effektivt i "klassiska luft-system" och vatten mer effektivt då man kan leda bort värmen till olika radiatorer. När sker denna transition, hur lång måste avståndet vara för att det ska vara värt att använda vatten istället för koppar/aluminium?

Ang. varför vi inte har bättre vattenkylning 2013; borde vi inte ha kommit fram till en vätska med högre värmekapacitet än vatten? Har det inte varit många sådana påståenden genom tiderna?

Permalänk
Medlem

All kylning fungerar igenom att sprida värme ifrån en liten yta till en stor yta, det faktum att "färdig vattenkylning" inte presterar mycket bättre än torn kylare är för att de inte använder större radiatorer. Men man kan inte bara göra färdiga system med 360/480 radiatorer och förvänta sig att de säljer, de måste få plats i chassit också.

Kolla bara på mitt system t.ex. (finns galleri länk i signaturen) jag har moddat ett redan stort chassi för att få in en 360 radiator och jag kyler nu mitt överklockade system nästan ljudlöst.

Färdiga system lider av att man måste pressa ner storleken, så pumpen låter högre och är inte så stark, och man får inte göra radiatorn för stor för att vara kompatibla med så många chassin som möjligt. Dessutom så måste de pressa ner kostnaderna för att ens kunna säljas, så de måste använda billigare fläktar och material t.ex använder de aluminium istället för koppar i radiatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

En intressant fråga då; om koppar är mer effektivt i "klassiska luft-system" och vatten mer effektivt då man kan leda bort värmen till olika radiatorer. När sker denna transition, hur lång måste avståndet vara för att det ska vara värt att använda vatten istället för koppar/aluminium?

Ang. varför vi inte har bättre vattenkylning 2013; borde vi inte ha kommit fram till en vätska med högre värmekapacitet än vatten? Har det inte varit många sådana påståenden genom tiderna?

det är inte kopparen i sig som är bättre i luftkylare, det är en vätska som har låg kokpunkt som leder bort värmen från cpun till kylflänsar.

Vatten i sig är väldigt universellt; det är bra lämpat till att pumpa, det har bra vämeöverföringsförmåga och det är billigt. Det finns garanterat vätskor med högre vämeöverföringsförmåga, men om kostnaden är t.ex 10 gånger så mycket som för avjoniserat vatten så måste de i princip vara 10 gånger bättre.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

En intressant fråga då; om koppar är mer effektivt i "klassiska luft-system" och vatten mer effektivt då man kan leda bort värmen till olika radiatorer. När sker denna transition, hur lång måste avståndet vara för att det ska vara värt att använda vatten istället för koppar/aluminium?

Ang. varför vi inte har bättre vattenkylning 2013; borde vi inte ha kommit fram till en vätska med högre värmekapacitet än vatten? Har det inte varit många sådana påståenden genom tiderna?

1. Jag tror inte jag förstår din fråga riktigt... Vatten är bättre för att man kan flytta större mängder värme från ett ställe (CPUn) till ett annat ställe där du får plats med större kylflänsar/fläktar som flyttar värmen från vattnet till luften.

2. Det finns! Dock har de otrevliga bieffekter som att de antingen är fruktansvärt giftiga, frätande, brandfarliga eller helt enkelt snordyra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spel565:

borde vi inte ha kommit fram till en vätska med högre värmekapacitet än vatten? Har det inte varit många sådana påståenden genom tiderna?

Man kan lätt tro att vatten bara är en billig lösning. Men så är inte fallet. Vatten är faktiskt ett av de bästa köldmedier vi har för specifika temperaturintervall.

Vätskor med högre värmekapacitet finns. Men det är bara en liten del av egenskaperna man vill ha i ett köldmedium. Värmeöverföringsförmåga är en annan aspekt som är mycket viktigare. Det blir ju ingen bra lösning om köldmediet kan bära en stor mängd värmeenergi om detta köldmedium inte effektivt kan plocka upp värmen. Snabb värmeöverföring är alltså prio.
Just när det kommer till överföringsförmågan av värmeenergin så är vatten väldigt bra.
En annan aspekt är att man vill ha ett kylmedium med rätt frys/kokpunkt. Processorkylarna är inte trycksatta som kompressorer är och därför får inte köldmediet nå kokpunkt. Vatten råkar ligga väldigt lämpligt till med sina egenskaper även här.
Vattens viskositet är också lämplig för pumplösningar. Och så är det inte så flyktigt.

Dessutom är vatten varken reaktivt eller giftigt för människor. Alltså väldigt lätthanterligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av spel565:

En intressant fråga då; om koppar är mer effektivt i "klassiska luft-system" och vatten mer effektivt då man kan leda bort värmen till olika radiatorer. När sker denna transition, hur lång måste avståndet vara för att det ska vara värt att använda vatten istället för koppar/aluminium?

Ang. varför vi inte har bättre vattenkylning 2013; borde vi inte ha kommit fram till en vätska med högre värmekapacitet än vatten? Har det inte varit många sådana påståenden genom tiderna?

Anledningen till att vattnet är bättre än kopparn på att leda värme är att vattnet rör på sig, framför allt i fallen då vi pumpar runt det men även naturligt då varmt vatten väger mindre än kallt.

Det finns vätskor med högre värmekapacitet, fördelen med vatten är dock många.

Det är inte giftigt, inte ledande (om avjoniserat), har ett vettigt arbetsintervall (0-100 grader C), är billigt samt att det är förhållandevis svårflyktigt vid temperaturerna som används vid vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

En intressant fråga då; om koppar är mer effektivt i "klassiska luft-system" och vatten mer effektivt då man kan leda bort värmen till olika radiatorer. När sker denna transition, hur lång måste avståndet vara för att det ska vara värt att använda vatten istället för koppar/aluminium?

Ang. varför vi inte har bättre vattenkylning 2013; borde vi inte ha kommit fram till en vätska med högre värmekapacitet än vatten? Har det inte varit många sådana påståenden genom tiderna?

Det finns ingen transition, du missar poängen lite, vilket är väldigt vanligt i frågor kring "vatten"-kylning.
Problemet är i grunden att folk tror att vattnet i sig kyler elektroniken, vilket vore en sanning med stor modifikation. Vatten är en energibärare som, så som många ovan nämner, endast flyttar värmen från punkt A till punkt B. Då i princip alla vattenkylningar för datorer är slutna system, men inte låsta (ja, det är skillnad, slutet innebär att samma medium cirkulerar i systemet istället för att nytt tillförs), så kan vattnet omöjligt kyla någonting med tiden, endast i ögonblicket (dvs en begränsad mängd vatten i systemet skulle bara bli varmare och varmare om det inte i sin tur kyldes av, just det, luft).

Så hela syftet är att flytta värmeavledningen till en plats där man kan producera en större yta mot luften, alltså en större kylfläns, eller radiator. Det är alltid vinst om radiatorn är tillräckligt mycket större för att överbrygga de interna förluster i ett vattensystem (pump etc genererar extra effekt, om radiatorn var identisk med luftkylaralternativet så hade vattenkylningen kylt sämre).

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Vatten är ojämförligt mest använt inom industri för att transportera värme / kyla när det rör sig i lämpliga temperaturintervall.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hallå.

Så här ser en standard vattenkylning ut.
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/12/06/IMG_7275.jpg?...

Är det något jag missat som gör att detta ska vara bra?

Alla svar mottages nyfiket och tacksamt.
Veteskapliga svar om det finnes mottages extra tacksamt.

Se mitt svar ovan tillsammans med det här. Det handlar om systematik, dvs att du måste se hela systemet för att förstå funktionen.
Exempel: En dålig systemlösning är att släcka lamporna i en villa på vintern som har värmebehov, då du ändå måste kompensera med ökad uppvärmning (grovt förenklat och baserat mest på gamla sortens glödlampor och om du har eluppvärmd villa, men principen kvarstår). Det är likaledes meningslöst att kyla processorn med mer flänsar etc, om du lika gärna kan lägga det materialet på radiatorn som har mer plats och förhoppningsvis är placerad utanför chassit där värmen kan avledas till ett separat system.

Jag kan skriva mer när jag kommer hem om tråden fortfarande lever då

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Egentligen kan ditt problem beskrivas väldigt bra med den första bilden... håller i övrigt med många andra.

Vatten är det bästa för denna applikationen pga sin viskositet och värmeegenskaper. Vattnet används för att flytta värmen från den (förhållandevis) lilla CPUn till en annan plats tex. där man har mer ledig yta och kan blåsa ut värmen direkt istället för att släppa den innuti burken. Där sitter radiatorn och den består av rör med vatten och lameller mellan där lamellerna har samma uppgift som en vanlig fläns. Dvs. de ökar arean så mycket som möjligt. Det kan ha olika utformning eftersom rörelse/gång genom lamellerna också har betydelse för överföringsförmågan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB