Antec Kühler 650 och Zalman Reserator 3 Max

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min Antec h2O 620 V4 som körs i pnp men 650 verkar inte bättre

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Nzxt Kraken G10 finns ju att köpa nu också. Själv sitter jag med ett Triptcc-bracket som funkar ypperligt.

Intressant... Lite sugen på att testa detta faktiskt. Om jag skulle montera i toppen av mitt chassi, undrar om slangarna skulle räcka ända ner till grafikkortet?
Har ett Fractal Design R3, någon som vågar sig på en gissning?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Som skriven för mig, med andra ord "Spara din ThermalRight SilverArrow, André".

Intressant test, nästa steg för mig är custom loop om jag ska uppgradera kylningen och fortfarande ha det tyst. Tyvärr har jag inte plats med H100 eller liknande i mitt Define R3, men man kan modda om den att få plats med både det ena och det andra, något jag funderar på att göra inom en framtid. Då blir det custom loop i den.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Anledningen till att det inte finns så många lösningar är för att det är väldigt väldigt mycket krångligare att lösa det rent tekniskt till ett grafikkort. Dels har du betydligt fler olika modeller det ska passa på. Extra krångligt blir det med alla specialdesignade PCBer från alla tillverkare. Sen är det mer än bara själva GPUn som måste kylas. VRM och VRAM behöver också kylning vilket måste lösas på något vis och det ställer till med ännu mer problem eftersom de är olika placerade på olika grafikkort. Tittar man på traditionell vattenkylning så är det ju i princip ett block per modell vilket gör att det bara tas fram till de allra dyraste modellerna. Då gäller dessutom att det måste vara referensdesign. Tittar man istället på CPU så kan exakt samma kylare användas till nästan alla processorer, det enda man ändrar är ramen som det fästs med. Det är där vi har problemet. Att hitta en smidig lösning som kan sätta vattenkylning på själva GPUn men som samtidigt går att montera på alla grafikkort plus att man fortfarande ger kylning på VRM och VRAM.

Håller med dig helt. Om det funnits tillverkare som satsade mer på grafikkort med färdigmonterade slutna vattensystem hade jag varit glad. I dagsläget finns det ett par, men det behövs fler modeller och inte bara monstermodeller! Kan lätt tänka mig att lägga 500 extra för att få ett vattensystem på nästa grafikkort (och mer behöver det faktiskt inte kosta).

Kan inte grafikkortstillverkarna satsa på vatten? Och då menar jag för kort i hela prestandasegmentet. Det hade i alla fall AMD tjänat på med tanke på deras referenskylare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

lite halvkasst. Känns som Corsair håller högre kvalitet på sina grejer iaf. Monteringen var ju pinsamt dålig på båda dessa. Är dock rätt kass på min H50 också, men nyare versioner ska vara bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vattenkylning verkar inte vara något bra alternativ. Jag skulle efterlysa tester på luftkylare.

Som sagt kan du inte jämföra färdiga system med specialbyggen som alltid är bättre än luftkylare och behöver inte kosta skjortan.

Skrivet av hasseb64:

Vattenkylning för CPU förstår jag inte riktigt, med undantag för överclockare som skall "spränga" gränserna.
Ser ett mycket större behov på GPU sidan men där verkar det knappt finnas lösningar alls.
Dels är ju effekterna FLERA gånger större, placeringen i lådan gör att värmen är svårare att evakuera än hos CPU alternativet. (i normal lådan alltså)

Du kan aldrig få samma kyleffekt med luftkylare som med riktig vattenkylning baserad på lösa delar valda efter behovet.
Kan tex helt stänga av mina 140mm fläktar på CPU-raden utan att maxklock med lätt belastning stiger över 55 grader, kan köra allt helt passivt vid behov utan att det händer mycket vid vanligt skrivbordsarbete och allt som snurrar är tre 18w DDC pumpar som inte låter speciellt mycket och det har jag gjort nattetid flertalet gånger.
Har du radiator/erna externt så har du löst värmeproblemet när många envisas ned att köra för få och för slöa fläktar och ibland även i fel riktning.
Leksakerna som säljs som färdigbyggda system är rena skämt när som sagt en riktig lyftkylare gör jobbet bättre och rätt val av kylare från välkända fabrikat parat med stor och kvalitativ fläkt även är betydligt tystare.
Att köpa lösa delar är inte SÅ mycket dyrare och man behöver INTE köra separata loopar/kretsar för CPU, GPU och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Intressant... Lite sugen på att testa detta faktiskt. Om jag skulle montera i toppen av mitt chassi, undrar om slangarna skulle räcka ända ner till grafikkortet?
Har ett Fractal Design R3, någon som vågar sig på en gissning?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/cable1.JPG

Det kan nog bli i tajtaste laget om inte nån tillverkare har en version med lite längre slang. Har inte FD R3, som FD Core 3000, att man kan plocka bort halva hd-racket? Det är där jag iaf lagt min radiator från h50.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Det kan nog bli i tajtaste laget om inte nån tillverkare har en version med lite längre slang. Har inte FD R3, som FD Core 3000, att man kan plocka bort halva hd-racket? Det är där jag iaf lagt min radiator från h50.

Får radiatorn plats där menar du? Man kan givetvis ta bort racketsen, men trodde det skulle vara för trångt ändå?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Får radiatorn plats där menar du? Man kan givetvis ta bort racketsen, men trodde det skulle vara för trångt ändå?

Jajjebox iaf i ett Core 3000, och jag vill minnas att R3 är rätt mycket rymligare.
Dont mind the ormbo orkade inte routa kablarna igen när jag bytte ut nätagget.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Jajjebox iaf i ett Core 3000, och jag vill minnas att R3 är rätt mycket rymligare.
Dont mind the ormbo orkade inte routa kablarna igen när jag bytte ut nätagget.

http://i.imgur.com/RlHZhe6.jpg

http://i.imgur.com/AansGtx.jpg

Haha, oj vilken röra Men okey, då gäller det bara att slita ut hdd-racketsen då, tack för bilderna!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är faktiskt riktigt besviken på min 650, med min i3-530 klara den att hålla tempsen på 1.5Vore och den varva aldrig upp och tempsen höll sig ändå okej, bytte CPU och kör med en i5-750 nu med 1,425Vcore (4.2GHz går upp till 1.44Vcore i Load) och tempsen rullar iväg till ca 90C i Prime, Dock runt 70 i Games.

Kontentan av det hela: Min väldigt gamla H50 som jag använde för många år sedan tillsammans med en 750 hade mkt bättre temps.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.