Permalänk
Medlem

h110 nya fläktar inte hjälper?

tjena allihopa , köpte 2 nya fläktar till min h110 , hade p&p med 2 orginal 60cfm/1,12mmh20 cirka, akasa viper 110cfm , 3,12mmh20 , och köpte bitfenix med 2,8mmh20 120cfm , bytte utt dom orginal till bitfenix , men denna gången ändrades inte temperaturen, är ny när det gäller denna typ men min ända tanke är att pumpen är försvag då den inte trycker tillräcklig starkt för den volymen av vatten som behöver transporteras , men är ny som sagt så skulle uppskata alla svar som hjälper

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Pumpen är för svag.
Den ligger på ca 2 liter i minuten i flöde vilket är väldigt lågt.

http://www.youtube.com/watch?v=DZJoqj-N3Js

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

okey finns det nått sätt att få den bli starkare typ byta ut den eller är det custom loop som gäller?

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Hur är pumpen inkopplad? Sitter den på en fläktkontroller, så kanske den inte går på max fart?

Och vad har du för temps?
Specar på fläktar kan ljuga ganska mycket... De du bytte till kanske inte är bättre än så...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur är pumpen inkopplad? Sitter den på en fläktkontroller, så kanske den inte går på max fart?

Och vad har du för temps?
Specar på fläktar kan ljuga ganska mycket... De du bytte till kanske inte är bättre än så...

pumpen är inkopplad direkt till moderkortet och man känner skillnad när dom är på max med handen över att det är mera tryck . temps på cpu 1,488 v 60-61c på 4 min prime95 , socket 70c , 4,8ghz med 240fsb , 20multi

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

pumpen är inkopplad direkt till moderkortet och man känner skillnad när dom är på max med handen över att det är mera tryck . temps på cpu 1,488 v 60-61c på 4 min prime95 , socket 70c , 4,8ghz med 240fsb , 20multi

Ok, kolla fläktprofilen på den fläktkontakt som du har pumpen på. Om du har fokus på prestanda, så bör noga pumpen gå på max hela tiden..
Du kanske kan prova stänga av Q-fan control. Då bör den köra pumpen på max. Men dubbelkolla att den går!
Alternativ är väl kanske profilen "turbo" den som maxar ur den mest.

...

Är inte 60 grader ganska OK annars? (jag har dålig koll på AMD..)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, kolla fläktprofilen på den fläktkontakt som du har pumpen på. Om du har fokus på prestanda, så bör noga pumpen gå på max hela tiden..
Du kanske kan prova stänga av Q-fan control. Då bör den köra pumpen på max. Men dubbelkolla att den går!
Alternativ är väl kanske profilen "turbo" den som maxar ur den mest.

...

Är inte 60 grader ganska OK annars? (jag har dålig koll på AMD..)

60c är väldigt bra om den hade stått där i 2 timmar , på 3 min så tycker jag det är lite dåligt , allt är disable och går i 100% när jag testar och q-fan control har alltid varit disable , pump i rpm står hela tiden på 1500 å kan ej ändras , av det jag försökt

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

okey finns det nått sätt att få den bli starkare typ byta ut den eller är det custom loop som gäller?

Pumpen i sig själv är egentligen inte för svag.
Dåligt designad pump som är väldigt restriktiv är vad det handlar om.

Annan design, typ Swiftec's lösning är bättre.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

allt är disable och går i 100% när jag testar och q-fan control har alltid varit disable , pump i rpm står hela tiden på 1500 å kan ej ändras , av det jag försökt

Ok, det låter ju som den går fullt (ursäkta, men man vet aldrig vad folk provat förrän man frågar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, det låter ju som den går fullt (ursäkta, men man vet aldrig vad folk provat förrän man frågar)

haha det är lungt tack för hjälpen iallfall

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

pumpen är inkopplad direkt till moderkortet och man känner skillnad när dom är på max med handen över att det är mera tryck . temps på cpu 1,488 v 60-61c på 4 min prime95 , socket 70c , 4,8ghz med 240fsb , 20multi

Läste fel på kylare först, h110 gör 1500rpm på pumpen så det stämmer, om fläktarna ska hjälpa så måste ju radiatorn gå för varm, gör den inte det så hjälper det ju inte med mer flås.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning