GeForce Maxwell kommer mars 2014!

Permalänk
Medlem

GeForce Maxwell kommer mars 2014!

http://www.fudzilla.com/home/item/33362-maxwell-geforce-cards...

Trevligt, trevligt. Man satt ju i funderingarna på 780ti kanske till skatteåterbäringen, men kan ju hopas att det finns ett classified från evga på maxwell-chipset vid det laget

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast

Jag gillar verkligen inte det återkommande "Maxwell erbjuder mycket bättre prestanda per watt än Kepler" i artikeln...
Hoppas att Nvidia inte har prioriterat strömförbrukningen för mycket till kostnaden av låg prestanda... Strömförbrukningen för grafikkort är ju ändå så låg just nu.

Undrar hur det blir med ett eventuell GTX 750/750 Ti förresten, var ju en hel del rykten om det för någon månad sen eller så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

http://www.fudzilla.com/home/item/33362-maxwell-geforce-cards...

Trevligt, trevligt. Man satt ju i funderingarna på 780ti kanske till skatteåterbäringen, men kan ju hopas att det finns ett classified från evga på maxwell-chipset vid det laget

Hehe, mars var det för över ett halvår sedan Be en mod ändra rubriken till 2014

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag gillar verkligen inte det återkommande "Maxwell erbjuder mycket bättre prestanda per watt än Kepler" i artikeln...
Hoppas att Nvidia inte har prioriterat strömförbrukningen för mycket till kostnaden av låg prestanda... Strömförbrukningen för grafikkort är ju ändå så låg just nu.

Undrar hur det blir med ett eventuell GTX 750/750 Ti förresten, var ju en hel del rykten om det för någon månad sen eller så.

Utvecklingen går ju framåt så att de lyckats få ut mer saft i från kretsarna med mindre strömförbrukning låter ju inte helt orimligt utan att behöva tumma på kraften, snarare tvärtom? Känns som om det borde ge utrymme för att kunna smeta på mer sås på mindre kretskort så du kan ha ändå blaffigare monster som Titan och sen också erbjuda lågbudgetkort för HTPC med kanske uteslutande passiv kylning? Vem vet, vi får väl se!

Skrivet av frizzy10:

Hehe, mars var det för över ett halvår sedan Be en mod ändra rubriken till 2014

Oj, haha! Ändrat nu, tack

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen

Kan detta i kombination med Haswell-E bli något nice kanske? Har redan börjat planera för en sådan rigg. Varenda dag sitter jag och funderar på chassi, minnen, processor, grafikkort osv. Nörd? Ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

http://www.fudzilla.com/home/item/33362-maxwell-geforce-cards...

Trevligt, trevligt. Man satt ju i funderingarna på 780ti kanske till skatteåterbäringen, men kan ju hopas att det finns ett classified från evga på maxwell-chipset vid det laget

Skrivet av Uzanar:

Jag gillar verkligen inte det återkommande "Maxwell erbjuder mycket bättre prestanda per watt än Kepler" i artikeln...
Hoppas att Nvidia inte har prioriterat strömförbrukningen för mycket till kostnaden av låg prestanda... Strömförbrukningen för grafikkort är ju ändå så låg just nu.

Undrar hur det blir med ett eventuell GTX 750/750 Ti förresten, var ju en hel del rykten om det för någon månad sen eller så.

Behöver inte vara orolig om att det kommer en ersättare till 780ti i q1 2014. TSMC som producerar kretsarna håller på att dra igång produktionen av 20nm för "lowpower" segmentet nu, alltså mobila enheter. De är verkligen inte redo att börja producera stora tunga GPUer och än mindre redan göra det vilket en lansering q1 2014 hade krävt.
Om vi får se Maxwell q1 2014 så är det i laptops och kanske någon instegs modell inte som en ersättare till GTX 780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Behöver inte vara orolig om att det kommer en ersättare till 780ti i q1 2014. TSMC som producerar kretsarna håller på att dra igång produktionen av 20nm för "lowpower" segmentet nu, alltså mobila enheter. De är verkligen inte redo att börja producera stora tunga GPUer och än mindre redan göra det vilket en lansering q1 2014 hade krävt.
Om vi får se Maxwell q1 2014 så är det i laptops och kanske någon instegs modell inte som en ersättare till GTX 780.

Säg inte det, korten sägs komma till konsument i slutet av mars, skatteåterbäringen i slutet av juni. Tre månader, för tre månader sen var mitt 780 Classified ganska rykande färskt på marknaden

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Låter som att maxwell kommer piska 780 ti .

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

http://www.fudzilla.com/home/item/33362-maxwell-geforce-cards...

Trevligt, trevligt. Man satt ju i funderingarna på 780ti kanske till skatteåterbäringen, men kan ju hopas att det finns ett classified från evga på maxwell-chipset vid det laget

Skrivet av Uzanar:

Jag gillar verkligen inte det återkommande "Maxwell erbjuder mycket bättre prestanda per watt än Kepler" i artikeln...
Hoppas att Nvidia inte har prioriterat strömförbrukningen för mycket till kostnaden av låg prestanda... Strömförbrukningen för grafikkort är ju ändå så låg just nu.

Undrar hur det blir med ett eventuell GTX 750/750 Ti förresten, var ju en hel del rykten om det för någon månad sen eller så.

Jag tror dock att det fortfarande är 28 nm då TSMC inte är redo för produktion av grafikkretsar i 20 nm Q1, snarare Q3. Antingen blir detta bara någon form av "refresh" som AMD gjorde med förfinad arkitektur, eller så är det endast små maxwellkretsar som kommer släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag tror dock att det fortfarande är 28 nm då TSMC inte är redo för produktion av grafikkretsar i 20 nm Q1, snarare Q3. Antingen blir detta bara någon form av "refresh" som AMD gjorde med förfinad arkitektur, eller så är det endast små maxwellkretsar som kommer släppas.

Detta diskuteras också i artikeln och dom också lutar mot att det från början är mer strömsnåla i början av året till Laptops.

Ska dom komma till Entusiasterna med 20 nm och Maxwell så tror jag på Q3 alt Q4 2014 för att maximera vinsten från 780TI.

Annars blir det för tät mellan lanseringarna och företagen vill tjäna pengar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Clevo, en laptop OEM som har fått sin roadmap läckt, menar att M-serien kommer i februari.
M-serien är alltså "mobile" eller för laptops.

För 700-serien så släpptes M-korten i April och desktop-class korten kom nästa månad. Alltså bör vi se Maxwell komma till desktops i Mars, antagligen slutet av Mars.

Ursprungskälla:
http://www.computerbase.de/news/2013-12/roadmap-zeigt-nvidias...

Engelsk översättning:
http://videocardz.com/48478/new-roadmap-confirms-mobile-gefor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

http://www.fudzilla.com/home/item/33362-maxwell-geforce-cards...

Trevligt, trevligt. Man satt ju i funderingarna på 780ti kanske till skatteåterbäringen, men kan ju hopas att det finns ett classified från evga på maxwell-chipset vid det laget

Om du får restskatt då?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om du får restskatt då?

Jantelagen får inte dö ut!

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Kan detta i kombination med Haswell-E bli något nice kanske? Har redan börjat planera för en sådan rigg. Varenda dag sitter jag och funderar på chassi, minnen, processor, grafikkort osv. Nörd? Ja.

Samma här

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om du får restskatt då?

Det får jag inte

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Låter som att maxwell kommer piska 780 ti .

Vore väl ganska "fail" om den inte skulle det eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vet inte, har svårt o tro att de kommer i mars..
780Ti kunde släppas när Titan släpptes, men Nvidia behövde inte de, då AMD inte hade något o komma med, när AMD knäckte Titan släppte Nvidia ett fullborad 780 med allt upplåst och tog tronen igen.. Alltså har Nvidia inget o stressa över.. Så jag tror inte de släpper Maxwell så snabbt efter 780Ti .. Tror fortfarande att de är rykten, Jag väntar nog fortfarande på officiella nyheter från Nvidia direkt..

Permalänk
Medlem

Finns inte på kartan att något kommer i mars som slår 780.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Finns inte på kartan att något kommer i mars som slår 780.

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Finns inte på kartan att något kommer i mars som slår 780.

Men det är det väll ingen som tror heller med tanke på att företagen vill maximera sin vinst.

Det ska vara om det kommer en ersättare till Titan men då är det att 20 nm kretsen lär inte hinna ut
till dess och att 10K grafikkort inte är till gemene person.

Jag hoppas på Q3 för en ersättare till 780 kortet men ska bli spännande att se hur det blir.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men det är det väll ingen som tror heller med tanke på att företagen vill maximera sin vinst.

Det ska vara om det kommer en ersättare till Titan men då är det att 20 nm kretsen lär inte hinna ut
till dess och att 10K grafikkort inte är till gemene person.

Jag hoppas på Q3 för en ersättare till 780 kortet men ska bli spännande att se hur det blir.

Folk tror på alldeles för mycket strunt. Man blir ju mörkrädd när man läser ryktesspridning från vissa siter. Frågan är hur bra den processen kommer att fungera med såpass stora kretsar som GK110. AMD nämnde tex även att de inte kunnat ha så höga frekvenser på Hawaii om den var gjord på TSMC's 20nm process.

Det behöver inte vara så att nästa generation fullständigt krossar den nuvarande, utan det kan röra sig mer om energieffektivitet vilket ju iofs också är bra, men knappast något gamers jublar över.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Finns inte på kartan att något kommer i mars som slår 780.

lol wut

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hysteriskt roligt trams

Varje gång jag blir på dåligt humör framöver så ska jag läsa vad du skriver, omedelbart så börjar man gapskratta och blir direkt på bättre humör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Varje gång jag blir på dåligt humör framöver så ska jag läsa vad du skriver, omedelbart så börjar man gapskratta och blir direkt på bättre humör.

Kul att man kan underhålla Du måste dock vara ganska lättroad (vilket ju iofs inte är fel).

Hur som helst, om det inte framgick så menade jag naturligtvis att det inte kommer någon monstervariant av Maxwell inom kort. Som så många tidigare skrivit blir det förmodligen inte nån monsterkrets på 20nm förrän tidigast 3:e kvartalet 2014. Det kan givetvis ändra sig, men det har hintats om det på så pass många sidor att det inte känns speciellt trovärdigt. Mer info:

http://www.pcper.com/reviews/Editorial/Next-Gen-Graphics-and-...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Finns inte på kartan att något kommer i mars som slår 780.

Skrivet av elajt_1:

Hur som helst, om det inte framgick så menade jag naturligtvis att det inte kommer någon monstervariant av Maxwell inom kort. Som så många tidigare skrivit blir det förmodligen inte nån monsterkrets på 20nm förrän tidigast 3:e kvartalet 2014. Det kan givetvis ändra sig, men det har hintats om det på så pass många sidor att det inte känns speciellt trovärdigt. Mer info:

Oavsett om Maxwell släpps som 28nm eller 20nm så kommer *topp varianten GTX880?* vara snabbare än ett 780/780Ti då det är en helt ny arkitektur.

Kan ju gissa på att det släpps Q1 med 28nm, men senare under året släppas samma krets med 20nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Oavsett om Maxwell släpps som 28nm eller 20nm så kommer *topp varianten GTX880?* vara snabbare än ett 780/780Ti då det är en helt ny arkitektur.

Att Maxwell i 28nm slår Kepler skulle förmodligen vara ytterst marginellt. Det finns bara så mycket man kan göra på en viss processnod. Nvidia har redan tänjt gränserna för vad som är möjligt på 28nm. Det är inte så att bara för man ändrar i arktitekturen lite så får man helt plötsligt fantastiskt mycket högre prestanda. Den stora vinsten är givetvis processnoden som gör det möjligt att prova arktitekturer som kräver fler transistorer än vad som tidigare varit möjligt. Återigen, jag tvivlar inte på att det bästa av Maxwell kommer slå det som finns nu, utan det jag försökte få fram var att det inte blir så tidigt som i mars. För laptops och mindre krävande enheter Ja, men med största sannolikhet inte någon större krets som kan konkurrera ut GK110.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Onödig hype. Är det inte 20nm med fokus på prestanda så är det inget att ha. Vi har ju en fulländad GK110 just nu. Hur ska dem tillverka ännu en 28nm krets som presterar bättre?

Fanns ju rykten om en dedikerad ARM-core på Maxwell som skulle offload CPU tasks eller liknande till GPU. Detta skulle enligt rykten ge Mantle prestanda fast inte behöva några optimeringar från speltillverkare. Den som lever får se.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Onödig hype. Är det inte 20nm med fokus på prestanda så är det inget att ha. Vi har ju en fulländad GK110 just nu. Hur ska dem tillverka ännu en 28nm krets som presterar bättre?

Fanns ju rykten om en dedikerad ARM-core på Maxwell som skulle offload CPU tasks eller liknande till GPU. Detta skulle enligt rykten ge Mantle prestanda fast inte behöva några optimeringar från speltillverkare. Den som lever får se.

Det sistnämnda låter riktigt intressant. Orka vänta?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det sistnämnda låter riktigt intressant. Orka vänta?

Ifall det är värt att vänta på är upp till dig. Finns det spel som du vill spela idag som du inte har möjlighet till att spela på grund av din dator så kanske det är bra att uppgradera nu. Ett 780 Ti räcker långt i 1080p. BF4 multiplayer flyter på i 60 FPS. Singleplayer får man lite drops här o där när hela banan exploderar, och när det händer så mår man illa av all stutter. Men det ska G-Sync fixa

Vi vet förövrigt inte ifall det är mobila Maxwell eller desktop Maxwell. Lite tråkigt att vänta till mars för att sedan få veta att det endast är den mobila versionen.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Intressant med ARM som ska avbelasta CPU. Kan ju betyda att man inte behöver uppgradera CPU på väldigt länge.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p