SwedenVirre's Spelplanerings hörna!

Permalänk

SwedenVirre's Spelplanerings hörna!

Tjena kära SweC medlemmar!

Kan väll inte påstå att jag känd här på forumet vad gällande att designa spel, men jag har ju en hyfsat stor tråd om ett spel jag jobbar/jobbade på!

Jag och en hel del andra personer är rätt taggade på spelet och vill att det skall bli verklighet, men iom att jag inte har pengarna det krävs för att slutföra spelet så ser det rätt mörkt ut med att spelet skall bli verklighet. Att få spelet så så som jag vill att det skall bli kommer bli väldigt dyrt ifall man inte vill ha egen synthesizade ljud och paint ritat gräs, låter ju inte så spännande kanske, så därför kände jag att det får läggas på hyllan tills vidare.

Hoppas att alla ni som följer det projektet har förstående för detta, rom byggdes ju inte på en dag? Men jag har ett nytt projekt på G vilket jag suttit och räknat på ett tag som jag och ev andra som är intresserade kommer kunna finansiera!

Jag pratade lite om det i min förra tråd och jag snackade om ett FPS spel som tar en tillbaka lite till 90 talets glada/bittra FPS dagar!

Här börjar det:

Tack för att ni läst såhär långt!

Jo, detta spelet som jag nu sitter och planerar på lyder under kodnamnet: "Jumper!!!"

Detta kommer vara ett relativt "fast paced" första persons shooter, Där grafiken inte kommer vara riktigt som det vi är vana vid med Battlefiled, Call of duty, Crysis m.fl, där grafiken skall vara realistisk. NEJ!

Utan här kommer den inte vara simpel men den skall ha ett helt annat stuk och färgtema! Banorna kommer vara av varierande storlek och kommer vara lite av det kantigare stuket! Nej detta kommer inte vara Minecraft inspirerat som de flesta indie spel verkar vara idag, utan mer åt Mirrors Edge hållet!

Men att säga att det kommer likna Mirrors Edge är felaktigt utan det är bara en fingervisning av hur jag tänkt det skall se ut!

Där kommer inte finnas någon M4 eller AK utan alla vapen kommer designas på nytt! Spelet kommer ha en ritad/animerad stil men inte åt TF2 hållet! Jag har faktiskt inte sätt ett spel som liknar detta jag har i mina tankar någonstans och Unreal/Quake börjar bli gamla!

Detta kommer att blir enbart multiplayer och det är meningen att det skall bli lite tävlings inriktat!

Som namnet antyder så kommer fysiken vara kul! Tanken är att man skall börja i sin spawn som är skild från spel planen(Yes du hörde rätt, inget mer spawn kampande!) för att sedan hoppa ner på spelplanen! Fall damage, vad är det? för att sedan springa runt och sjuta på sina motståndare! (nope ingen sprint, full fart hela tiden)

Gore är inte tanken att det skall finnas utan rosa hjärtan som bubblar upp när man är träffad! Detta skall självklart kunna ändras ifall man vill via ett DLC... e... eller nej. När jag lyckas göra något fräckt så kommer det läggas till efter hand!

Dedikerade servrar och fin nätkod skall det bli! Inget är planerat att ta betalt för i efterhand mer än vad spelet kostar! Självklart skall ju spelare själv kunna lägga in egna banor, vapen, effekter, mods av dylika slag och även musik om det vill sig! Kommer inte sätta några spärrar för att göra vad man vill med sitt eget spel! Jo förutom att fuska, det tillför inget gått om stämningen i den fina community som jag, och säkerligen alla andra, vill spelet skall ha!

System krav:

Haar absolut ingen aning om hur mycket spelet skall kräva, men det jag vet! Är att det inte skall kräva en Hexa core, 8GB ram, 40GB HDD utrymme och 3GB grafikminne och fortfarande inte flyta, IW känn er träffade!

Men grafiken skall inte se ful ut! och jag tror att med den grafiken jag planerar så kommer spelet fortfarande se fräscht ut, även om fem år iom att den inte skall vara så verklighets trogen!

Har du Nvidia, AMD eller till och med Intel skall inte spela någon roll, lika mycket fräsiga partiklar och detaljer till alla! Ingen Nvidia meant to be played eller Gaming Evolved

Nu vill jag höra vad ni tycker? Vill ni se en shoter som denna eller skall det vara så realistiskt så möjligt?

.PS De där med rosa hjärtan var lite av en överdrift ifall ni inte redan förstod det .DS

Permalänk

Uppdateringar!

Här kommer bland annat stå vad som sker i spelet. Kommer att få uppdateringar lite titt som tätt här och kommer dyka upp system krav lite senare!

Spel motor

Det har blivit beslutat att det blir Unreal! känns som den är vad som sökes till detta projektet!

Permalänk
Ljusskygg

En shooter går bra behöver inte vara jätterealistiskt, men lycka till oavsett.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SimonMattila:

En shooter går bra behöver inte vara jätterealistiskt, men lycka till oavsett.

Det tackar man väll för

Permalänk

Låter fett, ett pastelligt quake i modern tid.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

Låter fett, ett pastelligt quake i modern tid.

Låter som du fått en bild av hur spelet ser ut i mitt huvud!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte kollat in ditt förra projekt.
Men du säger att du inte har pengar att fullfölja det.

Vad är det som säger att du kan fullfölja detta?
Rent nyfiken generellt inget illa menat.

/NP^

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk

Älskar Quake med aircontrol så blir det nått sånt så kommer jag att spela det!
QW borde väl va opensorce vid det här laget! Kan du inte bygga vidare på det? =D

Permalänk

Vad ska du använda för motor, och har du några förkunskaper (Programmering, 3D-modellering)?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av NoPaiN^:

Jag har faktiskt inte kollat in ditt förra projekt.
Men du säger att du inte har pengar att fullfölja det.

Vad är det som säger att du kan fullfölja detta?
Rent nyfiken generellt inget illa menat.

/NP^

Kanon att du fråga! Jo med tanke på grafiken som skall användas och att det inte är realistik som gäller, så kan man göra textuterna själv på ett helt annat sätt.

Likaså när det gäller vapen!

Saken är den att det jag ville göra var i klass med trippel A titel.

Att åka och köpt proper inspelnings utrustning och hyrt vapen m.m är dyrt, likaså att göra ett spel i den klassen kräver många fler än vi va

Detta är ett projekt som inye alls kräver allt de

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vad ska du använda för motor, och har du några förkunskaper (Programmering, 3D-modellering)?

Skall ev göra motorn själv, men har funderat över att använda en gammal variant av Source motorn. Har programmerat en del genom åren innan och har gjort (visserligen en helt annan typ) ett spel innan

Har även modellerat en hel fel förut!

Permalänk

Kommer det här någonvart kan jag hjälpa till med texturer, ikoner och det grafiska gränssnittet.

Reserverad för idéer

Spelmotorer värda att kika på:

http://www.deltaengine.net
http://minko.io/showcase/
http://mycryengine.com
https://www.madewithmarmalade.com/index
http://unity3d.com/unity
http://www.unrealengine.com

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

Kommer det här någonvart kan jag hjälpa till med texturer, ikoner och det grafiska gränssnittet.

Reserverad för idéer

Spelmotorer värda att kika på:

http://www.deltaengine.net
http://minko.io/showcase/
http://mycryengine.com
https://www.madewithmarmalade.com/index
http://unity3d.com/unity
http://www.unrealengine.com

Har jobbat med en del av dom motorerna och den jag gilla best var unreal av dom

Permalänk
Medlem

Jag ställer åter igen upp med serverplats om det behövs, kan även hosta webbsida.

100/100, egen ip, UPS för ~90min.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Jag ställer åter igen upp med serverplats om det behövs, kan även hosta webbsida.

100/100, egen ip, UPS för ~90min.

DU bör ha en medalj!

tackar ytterligare en gång till för att du vill hjälpa!

Permalänk
Medlem

Det hade varit roligt att följa projektet.
Kommer ni/du har nån tråd här eller på andra ställen för att kunna följa etc?

Kul att se och lycka till.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Inaktiv

Låter väldigt spännande! Påminner en hel del om en idé jag hade för ett spel vid namn "Shard". Hade en hel del färdigt på det men förlorade allt i en hårddiskkrsach tyvärr (skeletal animations/models/skriptsystem/scenegraph/modern opengl pipeline med shaders osv).

Jag är definitivt intresserad av att vara delaktig, programmering är min starkaste sida, men då är det C++ & OpenGL jag känner mig tryggast vid, kan dock bli mer familiär med UDK eller liknande om det krävs. Mitt enda krav är att det ska gå att rocketjumpa och/eller bunnyhopa

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

DU bör ha en medalj!

tackar ytterligare en gång till för att du vill hjälpa!

Hehe, kul och va till hjälp!
Om ni behöver några stationära burkar för projektet så hojta till. Dock finns dem i U-V. ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Låter väldigt spännande! Påminner en hel del om en idé jag hade för ett spel vid namn "Shard". Hade en hel del färdigt på det men förlorade allt i en hårddiskkrsach tyvärr (skeletal animations/models/skriptsystem/scenegraph/modern opengl pipeline med shaders osv).

Jag är definitivt intresserad av att vara delaktig, programmering är min starkaste sida, men då är det C++ & OpenGL jag känner mig tryggast vid, kan dock bli mer familiär med UDK eller liknande om det krävs. Mitt enda krav är att det ska gå att rocketjumpa och/eller bunnyhopa

Rocketjump och B-hopp kommer vara självklart!

Kan du sätta dig in i Unreal UDKn så får du gärna vara med och jobba på det!

Permalänk

Grymt Bra initiativ

Det svåraste är nog att fortsätta kämpa då den initiala glöden utav skapandet försvunnit lite, efter någon månad eller så men det är bara att köra på!

Permalänk
Medlem

Statusuppdatering?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Statusuppdatering?

Jag håller på att sätta mig in i Unreal motorn. hade dock behövt hjälp med en del grejer. Är dock usel på att mappa tävling inriktade banor, eller banor ö.h.t.

Ljud m.m kan jag fixa själv så inga större problem där. lite musik i åtanke när jag tänker på detta spelet.

det förra jag höll på med har jag tyvärr beslutat mig att strunta i, för mycket jobb och hade inte kunnat göra det som jag vill ha det.

Detta spelet är dock mer "utförbart" med dom kunskaper jag har och så tycker jag detta verkar roligare att spela idag(var ju ett tag sedan jag började planera dom)

Allt jag påbörja är för båda spelen är ju som sagt borta men men det var inget att skryta med.

Kommer ut med mer Soon™