Permalänk
Medlem

Problem med RAM-minnen

Hej,

Jag har en HP 8760w som är kompatibel med RAM minne på 1600mHz.
Så jag beställde http://www.dustin.se/product/5010666293/kingston-16gb-so-dimm... som egentligen är kompatibla med datorn.
När jag fick mina minne startar datorn upp, skärmen är helt svart, dioderna på NumLock och CapsLock blinkar och efter cirka 20 sekunder börjar fläktarna i datorn gå på högvarv.
Tar man ut minnena och trycker in dom gamla så börjar datorn fungera igen.

Jag antog ju såklart att det var fel på dom moduler jag har fått. Jag provade varje modul för sig själv i datorn och samma sak hände igen.

Jag tog kontakt med Dustin och berättade vad som hade hänt men dom säger att dom minnen jag har köpt inte är kompatibla med min dator.
Detta trots att dom själva säljer http://www.dustin.se/product/5010643164/hp-4gb-so-dimm-ddr3-1... som tillbehör till en HP 8760w.
Dom menar på att även om det är samma typ av minne och det är samma mHz på både HP minnen och Kingston minnen så skiljer det sig på andra håll och att min dator inte är kompatibel med dom minne jag har köpt. Dom kan inte byta ut mina minnen och att lämna in dom för reklamation är en risk då jag kommer att få betala en hel del ifall dom upptäcker att det inte är några fel på mina minnen.

På frågan om vad det är som egentligen skiljer sig har dom inget direkt svar, utan hänvisar till Kingstons hemsida.

Här är en länk till manualen till min dator. Se sidan 8 för vad man ska använda för typ av minnen. http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/14000_div/14000...

Har jag gjort fel eller är det Dustin som väljer att inte ta sitt ansvar?

Permalänk
Medlem

Vart står det att datorn är kompatibel med 1600mhz minnen?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

Om du använde www.dustin.se/kingston konfiguratorn hade i alla fall jag förväntat mig att få byta till rätt modell om de inte passar. (Den rekommenderar tyvärr endast 1333mhz minnen till din dator) Om du däremot har plockat ner dem i kundvagnen själv utan att vara helt säker tycker jag att de gör helt rätt, framförallt med tanke på att det står 1333mhz i manualen. Passar garanterat de hp 1600mhz minnen till den datorn du har eller står det fel på deras hemsida? Du får väl diskutera om ett byte kan gå på någon form av goodwill eftersom de har hp 1600mhz minnen och du därmed tror att det är rätt, annars sälj dem på blocket?

Jag köpte en dvd brännare på dustinhome som var svart på bilden men var silverfärgad när den kom, det stod (silver) sist i produktbeskrivningen vilket jag missade och det var inte deras fel att jag beställde fel färg. Jag rekommenderade dem dock att byta bild för att inte någon annan ska beställa fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Om du använde www.dustin.se/kingston konfiguratorn hade i alla fall jag förväntat mig att få byta till rätt modell om de inte passar. (Den rekommenderar tyvärr endast 1333mhz minnen till din dator) Om du däremot har plockat ner dem i kundvagnen själv utan att vara helt säker tycker jag att de gör helt rätt, framförallt med tanke på att det står 1333mhz i manualen. Passar garanterat de hp 1600mhz minnen till den datorn du har eller står det fel på deras hemsida? Du får väl diskutera om ett byte kan gå på någon form av goodwill eftersom de har hp 1600mhz minnen och du därmed tror att det är rätt, annars sälj dem på blocket?

Jag köpte en dvd brännare på dustinhome som var svart på bilden men var silverfärgad när den kom, det stod (silver) sist i produktbeskrivningen vilket jag missade och det var inte deras fel att jag beställde fel färg. Jag rekommenderade dem dock att byta bild för att inte någon annan ska beställa fel.

Dustin säljer 1600mhz minnen som tillbehör till en HP 8760w.
Vad som är skillnaden mellan mina Kingston minnen och dom HP minnen som dom själva säljer vet jag inte, men enligt Dustin så är det väldigt stor skillnad beroende på märke. En 8GB DDR3 1600mhz från HP skiljer sig otroligt mycket mer från en 8GB DDR3 1600mhz från Kingston enligt Dustin. Vad skillnaden är kan dom dock inte berätta.
Detta är något jag ALDRIG hört talas om. Och dom vägrar ge mig svar på vad det är som skiljer sig.
Jag har försökt jämföra dom HP-minnen som säljs som tillbehör till 8760w med dom jag har köpt, men hitta ringen skillnad direkt.
Länk till HP-minnena: http://h30094.www3.hp.com/product/sku/10421631
Länk till Kingston-minnena: http://www.kingston.com/dataSheets/KVR16S11K2_16.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homan85:

Dustin säljer 1600mhz minnen som tillbehör till en HP 8760w.
Vad som är skillnaden mellan mina Kingston minnen och dom HP minnen som dom själva säljer vet jag inte, men enligt Dustin så är det väldigt stor skillnad beroende på märke. En 8GB DDR3 1600mhz från HP skiljer sig otroligt mycket mer från en 8GB DDR3 1600mhz från Kingston enligt Dustin. Vad skillnaden är kan dom dock inte berätta.
Detta är något jag ALDRIG hört talas om. Och dom vägrar ge mig svar på vad det är som skiljer sig.
Jag har försökt jämföra dom HP-minnen som säljs som tillbehör till 8760w med dom jag har köpt, men hitta ringen skillnad direkt.
Länk till HP-minnena: http://h30094.www3.hp.com/product/sku/10421631
Länk till Kingston-minnena: http://www.kingston.com/dataSheets/KVR16S11K2_16.pdf

Dem pratar i nattmössan, så är det verkligen inte. Men saken är den att du inte kan köra 1600Mhz minnen i din bärbara dator. Gå in i bios och ställ in att minnena ska köras i 1333Mhz så kanske det funkar, är inte säker om detta sätt funkar men you can give It a try.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

Dem pratar i nattmössan, så är det verkligen inte. Men saken är den att du inte kan köra 1600Mhz minnen i din bärbara dator. Gå in i bios och ställ in att minnena ska köras i 1333Mhz så kanske det funkar, är inte säker om detta sätt funkar men you can give It a try.

Men om dom själva rekommenderar en 1600mhz till datorn och jag köper en 1600mhz och det inte fungerar, är det då jag som har gjort fel eller är det Dustin som gjort fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homan85:

Hej,

Jag har en HP 8760w som är kompatibel med RAM minne på 1600mHz.
Så jag beställde http://www.dustin.se/product/5010666293/kingston-16gb-so-dimm... som egentligen är kompatibla med datorn.
När jag fick mina minne startar datorn upp, skärmen är helt svart, dioderna på NumLock och CapsLock blinkar och efter cirka 20 sekunder börjar fläktarna i datorn gå på högvarv.
Tar man ut minnena och trycker in dom gamla så börjar datorn fungera igen.

Jag antog ju såklart att det var fel på dom moduler jag har fått. Jag provade varje modul för sig själv i datorn och samma sak hände igen.

Jag tog kontakt med Dustin och berättade vad som hade hänt men dom säger att dom minnen jag har köpt inte är kompatibla med min dator.
Detta trots att dom själva säljer http://www.dustin.se/product/5010643164/hp-4gb-so-dimm-ddr3-1... som tillbehör till en HP 8760w.
Dom menar på att även om det är samma typ av minne och det är samma mHz på både HP minnen och Kingston minnen så skiljer det sig på andra håll och att min dator inte är kompatibel med dom minne jag har köpt. Dom kan inte byta ut mina minnen och att lämna in dom för reklamation är en risk då jag kommer att få betala en hel del ifall dom upptäcker att det inte är några fel på mina minnen.

På frågan om vad det är som egentligen skiljer sig har dom inget direkt svar, utan hänvisar till Kingstons hemsida.

Här är en länk till manualen till min dator. Se sidan 8 för vad man ska använda för typ av minnen. http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/14000_div/14000...

Har jag gjort fel eller är det Dustin som väljer att inte ta sitt ansvar?

Så här säger HP-manualen som du länkar:

"NOTE:
Due to the non-industry standard nature of some third-party memory modules, we recommend HP
branded memory to ensure compatibility. "

Noterar att när du länkar till minnen som Dustin rekommenderar, är det 4GB stickor.
Det du köpt är 8 GB Stickor.

Dustin kan rimligen inte stå för att du köper minnen som inte rekommenderas,
vare sig av HP, Dustin eller deras "Kingston memory configurator".

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Så här säger HP-manualen som du länkar:

"NOTE:
Due to the non-industry standard nature of some third-party memory modules, we recommend HP
branded memory to ensure compatibility. "

Noterar att när du länkar till minnen som Dustin rekommenderar, är det 4GB stickor.
Det du köpt är 8 GB Stickor.

Dustin kan rimligen inte stå för att du köper minnen som inte rekommenderas,
vare sig av HP, Dustin eller deras "Kingston memory configurator".

Fo3

Så med andra ord så ska man alltid vara osäker på att dom minnen man köper kommer att funegra med datorn man har?
För det är klart att HP rekommenderar sina egna minnen. Inget företag sitter och säger "köp inte mina minnen, dom är dyra. Köp XXXX istället för att dom är billigare för samma sak."
Jag tror t.ex. det är väldigt få medelklass människor som köper MacBooks t.ex. väljer till RAM från Apple för 1500:-när dom själva kan köpa det för 400:-.
Därför rekommenderar Apple att man köper minnen från dom.

Hur stor minnen är spelar nog inte så stor roll. Datorn klarar upp till 32GB. Det är samma specifikationer på dom jag köpt och dom Dustin rekommenderar till datorn.

Problemet är att nästa gång jag ska köpa minnen så kommer det vara samma problem. Man vet inte om dom är kompatibla med datorn fören man har öppnat och provat. Och har man gjort det, ja då gäller inte öppet köp.

Så problematiken är att man får vissa kriterier att gå efter, men trots att man följer dom så är det fortfarande rysk roulette då det kan sluta hur som helst.