Permalänk
Medlem

Fläktdilemma till H80i

Hej Sweclockers

Nyligen investerat i en H80i som jag installerade utan större problem, monterades i taket på min Obsidian 800D. Problemet uppstod snarare något senare när de fläktar som medföljde förde ett väldigt oväsen, dessutom tyckte jag inte att de kylde så bra i den konfigurationen de satt i "default" (kring 90 grader på min stackars oklockade i4770K under stresstest och maxade fläktar). Istället slog jag på stort och köpte 4 st Corsair SP120 Quiet Edition fläktar; två till H80i:n och två till jag satte bredvid i taket på chassit bredvid radiatorn till H80i:n (hade inga fläktar där sedan tidigare).

Man kan väl säga som så att ljudet har nu gått ifrån "ett mindre jetplan" till "en bisvärm", temperaturerna nu däremot ej över 60 grader. Jag fixade även så att fläkten blåser in utifrån och sedan igenom radiatorn genom att vända på den andra fläkten som satt på radiatorn (inte längre push-pull med andra ord), vet ej om det var det som hade den stora kylande effekten.

Problemet är nu att jag inte kan reglera varvtalet på mina fläktar på CPUn, och dessa "silent" fläktar är inte särskilt tysta när de snurrar som max. Allting annat går att reglera via BIOS och Asus AI Suite men via Corsair Link kan jag bara reglera orginalfläktarna som kom med H80i:n. Kommer ej att få plats med alla fläktarna på moderkortet nu.

Någon som har liknande problem? Funderar på att sätta tillbaka de gamla fläktarna och dra ned dem till quiet-mode då de faktiskt var ganska tysta.

/ E

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem

Låter som om något är felmonterat om din processor låg på 90grader stock.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Låter som om något är felmonterat om din processor låg på 90grader stock.

Den var vid stresstest med Prime95 efter 15 min som den låg på 90 grader med H80i:n. Nu är det som sagt kring 60 med nya fläktarna och nya monteringen.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem

Om man läser ditt första inlägg låter det som att du monterat fläktarna att blåsa åt olika håll?? Har du nu monterat båda fläktarna på ena sidan av radiatorn eller vad menar du med att det ej längre är push/pull? För sitter fläktarna på var sin sida av radiatorn så är det ju push/pull. Och dom ska ju självklart blåsa å samma håll båda två

Permalänk
Medlem

Och här har du några Link kompatibla kompatibla fläktar:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...