Betala någon för att delidda min CPU. Rimligt pris?

Permalänk
Medlem

Betala någon för att delidda min CPU. Rimligt pris?

Är lite sugena tt delidda min CPU men har inga saker för att göra det själv. Vad skulle vara ett rimligt pris för att någon ska göra det åt mig förutsatt att personen ersätter mig vid misslyckande?

Tempsen just nu är ca. 80*C efter ett tag med Prime95 och vcore på 1.280v.

Edit: Glömde nämna att det är en 4770K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Är lite sugena tt delidda min CPU men har inga saker för att göra det själv. Vad skulle vara ett rimligt pris för att någon ska göra det åt mig förutsatt att personen ersätter mig vid misslyckande?

Tempsen just nu är ca. 80*C efter ett tag med Prime95 och vcore på 1.280v.

om du vill att personen ska ersätta dig om det går fel borde priset rimligen sättas till mer än vad en ny processor kostar.
Det är ju ändå en relativt riskabel modifiering av cpu:n och tror inte någon vill riskera förlora en tusenlapp på grund av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här blir ju själva kostnaden att göra det troligen ganska liten.

Att beräkna försäkringspremien åandrasidan blir lite knivigare men troligen den största kostnaden.

Om en processor kostar låt säga 2000:- för enkelhetens skull och det vid en så kallad delliddning går sönder en processor var 10'e gång man gör denna procedur så blir det en kostnad per 200 kronor per gång.

Om samma processor går sönder var 4'e gång man gör denna procedur blir det istället en kostnad på 500:-

För att det ska vara rimligt att någon skulle vilja agera "försäkringsombud" åt dig krävs att personen har flera kunder så att han kan ta upp försäkringspremier nog att täcka de gånger processorn går sönder. Tror det är tveksamt om det finns någon sådan person? Dessutom får du lägga på en extra summa då det naturligtvis inte finns någon ide att göra detta om man inte tjänar på det.

Utan att vara alltför mattematisk skulle jag nog själv vilja ha i alla fall några hundra för att det skulle vara värt risken. Detta givet att jag gjort det själv några gånger och vet va jag håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

om du vill att personen ska ersätta dig om det går fel borde priset rimligen sättas till mer än vad en ny processor kostar.
Det är ju ändå en relativt riskabel modifiering av cpu:n och tror inte någon vill riskera förlora en tusenlapp på grund av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kommer det inte bli mer än en ny CPU kostar. Om 10% går sönder så är ju också 10% av nypriset rimligt, med ett litet påslag för risken personen tar så klart.

Skrivet av guos89:

Här blir ju själva kostnaden att göra det troligen ganska liten.

Att beräkna försäkringspremien åandrasidan blir lite knivigare men troligen den största kostnaden.

Om en processor kostar låt säga 2000:- för enkelhetens skull och det vid en så kallad delliddning går sönder en processor var 10'e gång man gör denna procedur så blir det en kostnad per 200 kronor per gång.

Om samma processor går sönder var 4'e gång man gör denna procedur blir det istället en kostnad på 500:-

För att det ska vara rimligt att någon skulle vilja agera "försäkringsombud" åt dig krävs för att personen har flera kunder så att han kan ta upp försäkringspremier nog att täcka de gånger processorn går sönder. Tror det är tveksamt om det finns någon sådan person?

Utan att vara alltför mattematisk skulle jag nog själv vilja ha i alla fall några hundra för att det skulle vara värt risken. Detta givet att jag gjort det själv några gånger och vet va jag håller på med.

Självklart måste jag ge skälig erästtning för risken personen tar. Säg att en på 10 går sönder, det ger typ 250kr i snitt och betalar jag då 400kr för jobb+"försäkring" så kanske någon är sugen. Ville mest få igång en diskussion och se vad folk själva tycker är rimligt. Självklart måste det vara någon som själv har gjort det förut och som går att lita på (kommer ju ändå skicka en CPU för 2500kr till någon utan att veta vad de gör med den).

Permalänk

...men köp en modellkniv för en hundring och fixa själv! Ingen kommer göra det åt dig om du vill ha försäkring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Är lite sugena tt delidda min CPU men har inga saker för att göra det själv. Vad skulle vara ett rimligt pris för att någon ska göra det åt mig förutsatt att personen ersätter mig vid misslyckande?

Tempsen just nu är ca. 80*C efter ett tag med Prime95 och vcore på 1.280v.

Edit: Glömde nämna att det är en 4770K.

Tvivlar starkt på att någon kommer göra det om du vill att de ersätter dig om den går sönder. Skulle själv aldrig riskera att bli av med 2500kr för att någon betalar mig 200kr för det, skulle inte vara värt risken.

Om du däremot skulle ge sig 200kr för det, och inte kräva att personen ersätter dig om nåt går åt helvete så finns det nog fler som skulle nappa.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10