Kommer min PSU att räcka?

Permalänk
Medlem

Kommer min PSU att räcka?

Hej Folket!

Hoppas att jag la denna tråd rätt nu.

Har precis beställt ett MSI 780 ti Gaming från komplett men blev osäker om PSU:n i burken (Se signatur) kommer att palla med.

Jag kommer senare att köpa ett starkare för att i framtiden kunna SLI:a men det ligger minst 6 månader bort.

Vad tror ni?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Skulle nog velat gå på ett nätagg med mer W om jag ska ha 2st grafikkort.

Permalänk
Medlem

1 kort = Ja
2 kort = Nej

Permalänk
Skrivet av LoMack:

Hej Folket!

Hoppas att jag la denna tråd rätt nu.

Har precis beställt ett MSI 780 ti Gaming från komplett men blev osäker om PSU:n i burken (Se signatur) kommer att palla med.

Jag kommer senare att köpa ett starkare för att i framtiden kunna SLI:a men det ligger minst 6 månader bort.

Vad tror ni?

ja teoretiskt så har du ju 650W och bara en 12V rail 780ti vill ha 600W nätagg.
lite osäker på vad din i5 behöver ? det kommer bli knappt.

kan du inte köra med 2 nätagg en för datorn & en för grafiken? går ju att lura agget att tro att den är inkopplad till moderkortet. och bara utnyttja 12V

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja teoretiskt så har du ju 650W och bara en 12V rail 780ti vill ha 600W nätagg.
lite osäker på vad din i5 behöver ? det kommer bli knappt.

kan du inte köra med 2 nätagg en för datorn & en för grafiken? går ju att lura agget att tro att den är inkopplad till moderkortet. och bara utnyttja 12V

Det var något nytt för mig, dvs. att köra 2st olika nätagg. Hur gör man det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonatan80:

ja teoretiskt så har du ju 650W och bara en 12V rail 780ti vill ha 600W nätagg.
lite osäker på vad din i5 behöver ? det kommer bli knappt.

kan du inte köra med 2 nätagg en för datorn & en för grafiken? går ju att lura agget att tro att den är inkopplad till moderkortet. och bara utnyttja 12V

Om man ska komma med råd så är det bra om man har något på fötterna.

Enligt SweC's test som jag länkat ovan så drar deras testrigg med GTX780Ti strax över 400W från väggen.
TX650v2 kan enligt spec leverera 53A på +12V linan vilket motsvarar 636W. Hur tänker du dig att det skulle kunna bli ett problem?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om man ska komma med råd så är det bra om man har något på fötterna.

Enligt SweC's test som jag länkat ovan så drar deras testrigg med GTX780Ti strax över 400W från väggen.
TX650v2 kan enligt spec leverera 53A på +12V linan vilket motsvarar 636W. Hur tänker du dig att det skulle kunna bli ett problem?

jaså jaha. men va bra då då ska det funka då då.
är inte direkt påläst exakt hur mycket alla processorer drar i överklockat läge.

TS hoppas du har bra fläktar för att få bort värmen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonatan80:

jaså jaha. men va bra då då ska det funka då då.
är inte direkt påläst exakt hur mycket alla processorer drar i överklockat läge.

TS hoppas du har bra fläktar för att få bort värmen.

Du kanske skulle läsa lite av SweC's utmärkta recensioner i så fall. Här är sidan om överklockning från testet av i5-4670K inkl effektförbrukning före och efter.
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...
Förbrukningen ökade med 50W vid överklockning, så i värsta fall lägg på det på de 400W från testet av GTX780Ti. Det är egentligen inte rätt eftersom processorn som används i grafikkortstestet är Intels hungrigaste och är dessutom överklockad. Det är ändå ca 200W överkapacitet på TS nätagg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av LoMack:

Det var något nytt för mig, dvs. att köra 2st olika nätagg. Hur gör man det?

du kan bygla 2 av kablarna på 24-pinnars kontakten. du lurar ju agget att tro att den är inkopplad,

sen kan du ta ut den ström/spänning du vill ha men detta är "överkurs" håller själv på att fixa ett nätagg för att funka med en Mobilstation (Amatö rradio).

finns ju på youtube modified atx psu. dock mycket bättre inte röra agget utan ha en omkopplare separat och sen ta ut den volt / ampere man vill

https://www.google.se/#q=modified+atx+psu

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644