köpte 8 stycken platinum ram 32 gb fick bara 4

Permalänk
Avstängd

köpte 8 stycken platinum ram 32 gb fick bara 4

nu har jag börjat bygga min dator och för utseendets skull så valde jag att köpa så att det blev 8 stycken moduler så jag kan fylla upp modertet köpte 2 av detta

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-platin...

på bilden visar den 4 and texten 4x4

nu har jag fått veta att jag bara fick 4 stycken allt som allt samma minnes storlek

när jag tittar på cdon igen så står det

Density: 16GB (2x8GB)

har jag missat något?

visst är det bara för utseendets skull men jag valde 8 stycken just för att fylla upp moderkortet jag förstår inte alls när jag går till cdon vad betyder 4x4? trodde det betydde 4 stycken 4 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

nu har jag börjat bygga min dator och för utseendets skull så valde jag att köpa så att det blev 8 stycken moduler så jag kan fylla upp modertet köpte 2 av detta

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-platin...

på bilden visar den 4 and texten 4x4

nu har jag fått veta att jag bara fick 4 stycken allt som allt samma minnes storlek

när jag tittar på cdon igen så står det

Density: 16GB (2x8GB)

har jag missat något?

visst är det bara för utseendets skull men jag valde 8 stycken just för att fylla upp moderkortet jag förstår inte alls när jag går till cdon vad betyder 4x4? trodde det betydde 4 stycken 4 gb

Verkar som Cdon rört ihop det. Står (4pcs) i specifikationen.. 2x8 i produktbeskrivningen och 4x4 i rubriken... Ser lite rörigt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxaxix:

Verkar som Cdon rört ihop det. Står (4pcs) i specifikationen.. 2x8 i produktbeskrivningen och 4x4 i rubriken... Ser lite rörigt ut.

undrar vad jag ska göra åt detta nu när dem redan är inne i moderkortet

faktiskt lite besviken undrar om ens priset är fel satt också då eftersom priset varierar på antalat moduler som jag har sett

Permalänk
Entusiast

Du skulle ju inte ha börjat använda dem om du tyckte något var fel. Det är ju uppenbart att något är fel på informationen så att byta in dem mot det du trodde du beställde hade ju inte varit ett problem

Permalänk

Du kan ju hoppas att det är fel pris, 6000kr för ram. Hoppas du jobbar med redigering av något slag

Permalänk
Skrivet av zzcool:

undrar vad jag ska göra åt detta nu när dem redan är inne i moderkortet

faktiskt lite besviken undrar om ens priset är fel satt också då eftersom priset varierar på antalat moduler som jag har sett

Det kanske inte ser lika "häftigt" ut med bara 4 moduler. Men det är bättre att köra med 4st 8GB stickor än 8st 4GB stickor. Oftast är 2x8 kitten även lite dyrare än 4x4GB kitten men det verkar inte spela någon roll för dig då du valt otroligt överprisade minnen ändå

EDIT. Vad är det för minnen du har hittat där. Hittar själv dessa 2 paket när jag kollar på CDON där det understa verkar ha samma specifikationer som det du trodde du köpte men för 2/3 av priset?
http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-platin...

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/ddr3-dimm2133-corsair-21...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

nu har jag börjat bygga min dator och för utseendets skull så valde jag att köpa så att det blev 8 stycken moduler så jag kan fylla upp modertet köpte 2 av detta

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-platin...

på bilden visar den 4 and texten 4x4

nu har jag fått veta att jag bara fick 4 stycken allt som allt samma minnes storlek

när jag tittar på cdon igen så står det

Density: 16GB (2x8GB)

har jag missat något?

visst är det bara för utseendets skull men jag valde 8 stycken just för att fylla upp moderkortet jag förstår inte alls när jag går till cdon vad betyder 4x4? trodde det betydde 4 stycken 4 gb

Är det bara jag eller betalade du 3k för dessa?
http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-platinum-16gb-2x8gb-ddr3-2133mhz-p23663562?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Corsair+Dominator+Platinum+16GB+(2x8GB)+DDR3+2133MHz&utm_content=23663562&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_RAM+Memory

Ring dem och säg att något blivit fel. Och att du kan ta de nya minnena men då vill du ha tillbaka mellanskillnaden. Nästa gång ska du nog kika på prisjakt eller något så du vet vad du beställer.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

kör vidare på dina 2x8 gb x2 om allt fungerar så har du plats för fler senare

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-platin...

som du ser är cdon skyldig lite pengar eftersom det är denna produkten de skickat till dig

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

nu har jag börjat bygga min dator och för utseendets skull så valde jag att köpa så att det blev 8 stycken moduler så jag kan fylla upp modertet köpte 2 av detta

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-dominator-platin...

på bilden visar den 4 and texten 4x4

nu har jag fått veta att jag bara fick 4 stycken allt som allt samma minnes storlek

när jag tittar på cdon igen så står det

Density: 16GB (2x8GB)

har jag missat något?

visst är det bara för utseendets skull men jag valde 8 stycken just för att fylla upp moderkortet jag förstår inte alls när jag går till cdon vad betyder 4x4? trodde det betydde 4 stycken 4 gb

Lade du 6k på ram?
Allvarligt?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Lade du 6k på ram?
Allvarligt?

Det kan man göra när man har en hög med folk som kollar på ens 5 minuter youtube klipp där man visar ett mod utan att ens prata. Tar typ 10 minuter att spela in det och sen få upp det på Youtube.

Gratis cash.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

4st 8-giggare är bättre än 8st 4-giggare. Behåll såklart.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Du blev lurad på priset i vilket fall som helst.

Se för övrigt till att köra XMP på minnena, annars har du ingen vits att köra överklockningsminnen, och By SPD är nog 1333 på dem. Eller kör med manuella inställningar. Du hade för övrigt kunnat köpa mycket billigare CL9 DDR3-2133-minnen. Så det är i vilket fall som helst ganska dyrt.

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/ddr3-dimm2133-corsair-21...

Är ett annat artikelnummer som beskriver sig som 4x4.

Permalänk
Medlem

Färre moduler är givetvis bättre, så länge du har så många som du har minneskanaler, dvs dual/tripple/quad beroende på moderkort/cpu.
men antar att även om du har quad channel så är 4st moduler bättre än 8.. sedan så finns ju möjlighet att uppgradera också

På dual channel moderkort så skulle jag helst ha 2x16GB med uppgraderings möjligheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Lade du 6k på ram?
Allvarligt?

i7 460x 780ti sli så ja det är en väldigt påkostad dator

Skrivet av Math-ematics:

Du kan ju hoppas att det är fel pris, 6000kr för ram. Hoppas du jobbar med redigering av något slag

kalla mig galen men jag gjorde det för att slippa frysningar jag har 8 gb just nu och det räcker inte

Skrivet av Xelithium:

Det kan man göra när man har en hög med folk som kollar på ens 5 minuter youtube klipp där man visar ett mod utan att ens prata. Tar typ 10 minuter att spela in det och sen få upp det på Youtube.

Gratis cash.

om det ändå vore så väl du har ingen aning om hur mycket smärta och stress den kanalen har gjort på mig

den håller också på att dö brukade ha 200 000 visningar per dag nu ligger det på runt 70 började bli 70 avg denna månaden jag hoppas det går upp igen så nej det är inte så som du tror jag bor bara hemma så jag har inte direkt några utgifter

kanalen har också gjort mig extremt deprimerad där jag har tappat lusten att leva

datorn kostade väl nära 40 000.kr blandning mellan avbetalning och betalning köpte den just för kanalens skull

min situation är väldigt lik tvelanders

så ser älskligen ut än så länge

hade tyvärr ett antal problem med byggandet eftersom jag troligen inte kan bygga en dator

trycka dit moderkortet var så svårt att jag skadade mjukbiten av i/o skölden

esd armbandet råkade ramla loss medan jag höll i moderkortet med båda mina händer jag tror inte att det gjorde skada men får se

jag hade problem att stänga cpu sockeln eftersom jag använde intels instruktioner och inte asus

jag spenderade 20 minuter att försöka få cpu kylaren rak bara för att sedan få veta att skruvarna rakar till den automatiskt

Permalänk
Medlem

Min dator kostar 8k du lägger 6k på ram xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

i7 460x 780ti sli så ja det är en väldigt påkostad dator

kalla mig galen men jag gjorde det för att slippa frysningar jag har 8 gb just nu och det räcker inte

Även om det är en påkostad dator går det att göra mer eller mindre bra beslut.
Min åsikt är att när det går att få tag på samma mängd minne med samma hastighet för halva priset är beslutet mindre bra. Men alla tycker olika.

Men i alla fall:
Det du borde ha gjort är att kontaktat CDON när du upptäckte att du hade fått fel minnen, vilket du rimligtvis borde gjort innan du satte i dem i datorn.
Men du kan väl alltid returnera dem nu ändå. Speciellt eftersom du köpte dem via internet. Är väl bara att göra ett återköp/använda ångerrätten och sedan köpa rätt minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

om det ändå vore så väl du har ingen aning om hur mycket smärta och stress den kanalen har gjort på mig

den håller också på att dö brukade ha 200 000 visningar per dag nu ligger det på runt 70 började bli 70 avg denna månaden jag hoppas det går upp igen så nej det är inte så som du tror jag bor bara hemma så jag har inte direkt några utgifter

kanalen har också gjort mig extremt deprimerad där jag har tappat lusten att leva

datorn kostade väl nära 40 000.kr blandning mellan avbetalning och betalning köpte den just för kanalens skull

min situation är väldigt lik tvelanders

Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Nu blev detta rörigt. Har du öppnat förpackningen och använt minnena i datorn? Om så är fallet så har du ingen möjlighet att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foh668:

Nu blev detta rörigt. Har du öppnat förpackningen och använt minnena i datorn? Om så är fallet så har du ingen möjlighet att få pengarna tillbaka.

dem sitter i datorn jag märkte det inte förens jag försökte hitta resten av minnena och hittade dem inte sen såg jag på lådan att det var 32 gb sammanlagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Nu blev detta rörigt. Har du öppnat förpackningen och använt minnena i datorn? Om så är fallet så har du ingen möjlighet att få pengarna tillbaka.

Om TS hade köpt minnena i en fysisk butik hade detta stämt, men så är icke fallet. Handlar man online kan man nyttja distansavtalslagen om ångerrätt, du har 14 dagar på dig.

Permalänk
Medlem

Säg till CDON vad du köpt/fått levererat så har du drygt 1820:- att hämta. Hade du valt ett CL11 DDR3-2133-kit hade du sparat straxt över 3000:-. Du kan såklart häva köpet om du vill.

Kör du inte XMP eller manuella inställningar så körs dina Corsair som sagt i 1333. Verkar ju inte som du blir gladare av att spendera mer pengar än nödvändigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Säg till CDON vad du köpt/fått levererat så har du drygt 1820:- att hämta. Hade du valt ett CL11 DDR3-2133-kit hade du sparat straxt över 3000:-. Du kan såklart häva köpet om du vill.

Kör du inte XMP eller manuella inställningar så körs dina Corsair som sagt i 1333. Verkar ju inte som du blir gladare av att spendera mer pengar än nödvändigt.

vilka är då bäst för mig om jag vill ha platinum ram? (älskar utseendet på dem)

men ja jag ska kontakta cdon

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

vilka är då bäst för mig om jag vill ha platinum ram? (älskar utseendet på dem)

men ja jag ska kontakta cdon

Det borde ju varit det första du gjort.
Inte stoppa in minnena i datorn, och sedan skapa en tråd på sweclockers.

Det är ju helt klart något som är fel med den där produktsidan.
Men som folk säger så är 4x8 bättre än 8x4, det blir mindre belastning på minneskontrollern.
Du ska ju dock försöka göra något åt priset du fick betala.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

i7 460x 780ti sli så ja det är en väldigt påkostad dator

kalla mig galen men jag gjorde det för att slippa frysningar jag har 8 gb just nu och det räcker inte

om det ändå vore så väl du har ingen aning om hur mycket smärta och stress den kanalen har gjort på mig

den håller också på att dö brukade ha 200 000 visningar per dag nu ligger det på runt 70 började bli 70 avg denna månaden jag hoppas det går upp igen så nej det är inte så som du tror jag bor bara hemma så jag har inte direkt några utgifter

kanalen har också gjort mig extremt deprimerad där jag har tappat lusten att leva

datorn kostade väl nära 40 000.kr blandning mellan avbetalning och betalning köpte den just för kanalens skull

min situation är väldigt lik tvelanders

så ser älskligen ut än så länge

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1474431_1015...

hade tyvärr ett antal problem med byggandet eftersom jag troligen inte kan bygga en dator

trycka dit moderkortet var så svårt att jag skadade mjukbiten av i/o skölden

esd armbandet råkade ramla loss medan jag höll i moderkortet med båda mina händer jag tror inte att det gjorde skada men får se

jag hade problem att stänga cpu sockeln eftersom jag använde intels instruktioner och inte asus

jag spenderade 20 minuter att försöka få cpu kylaren rak bara för att sedan få veta att skruvarna rakar till den automatiskt

Är man osäker på att bygga så vill det till att läsa på innan eller ta hjälp av någon som kan?, så slipper man ev problem

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Är man osäker på att bygga så vill det till att läsa på innan eller ta hjälp av någon som kan?, så slipper man ev problem

det är lite mitt emellan

här är bygget snart färdigt

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1476694_1015...

måste bara hitta 8 pins kabeln för moderkortet

tyvärr kanb jag inte koppla in extra fkäktar på sidan eftersom jag lyckades strippa skruvarna så skyddsplåten går inte att få bort

kan också säga att 900d har dem plastigaste hårddisk burarna jag någonsin har känt på kanske den plastigaste plasten jag någonsin känt på som jag kommer ihåg

det känns som om man rör den så kommer den gå sönder

jag tog inte sweclockers recension att dem är plastiga på allvar

men herregud dem är hemska jag lyckades förstöra en av att jag löst tryckte in den tror man kan bryta sönder dem med kraften av ett enda finger

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

kan också säga att 900d har dem plastigaste hårddisk burarna jag någonsin har känt på kanske den plastigaste plasten jag någonsin känt på som jag kommer ihåg

men herregud dem är hemska jag lyckades förstöra en av att jag löst tryckte in den tror man kan bryta sönder dem med kraften av ett enda finger

Håller med! dem är värdelösa, hemska och det finns inte ord, jag sabbade min första bur första gången jag skulle sätta in en disk haha, eller sabbade och sabbade, sprinten flög ur så jag fick laga den igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbobbin:

Håller med! dem är värdelösa, hemska och det finns inte ord, jag sabbade min första bur första gången jag skulle sätta in en disk haha, eller sabbade och sabbade, sprinten flög ur så jag fick laga den igen

jag får inte in sprinten

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag får inte in sprinten

Hm :/ kolla om du håller den rätt, finns ett upp och ett ner på dem om jag inte är helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara orolig för minnena, det är riktigt bra minnen, och snygga, speciellt med LED-dioden som sitter i Heatventen
Själv skulle jag aldrig köra 4x4 över 2x8, så jag tror att du får det bra sådär. I framtiden kan du bara slänga in 4 stickor till och dubbla din kapacitet.
Glöm inte att klocka upp dem i biosen så du inte kör dem på 1333 bara.

Sen måste du ta tag i att ringa CDON och kolla med dem, för fel har det blivit utan tvekan. Du ska ha pengar tillbaka för det där. Gör det så snabbt som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxaxix:

Du behöver inte vara orolig för minnena, det är riktigt bra minnen, och snygga, speciellt med LED-dioden som sitter i Heatventen
Själv skulle jag aldrig köra 4x4 över 2x8, så jag tror att du får det bra sådär. I framtiden kan du bara slänga in 4 stickor till och dubbla din kapacitet.
Glöm inte att klocka upp dem i biosen så du inte kör dem på 1333 bara.

Sen måste du ta tag i att ringa CDON och kolla med dem, för fel har det blivit utan tvekan. Du ska ha pengar tillbaka för det där. Gör det så snabbt som möjligt.

jo jag ska göra det är lite stressad just nu bara vaknade nyss har byggt hela natten

så blev datorn är otroligt nöjd

och här är den bredvid min gamla som jag gjorde till en tv dator eller steambox

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1499443_1015...