Permalänk
Medlem

Max Vcore fx-6350?

Har letat med ljus och lyckta men bara hittat olika svar. Hoppas jag inte slarvat, hur som helst frågar er. Moderkort Gigabyte 970a-d3p. Har överklockat min fx-6350 med Hyper 212 evo till 4.5 ghz vcore 1,48. kör disable på turbo och alla power savers. Llc måste jag köra medium, annars sticker värmen iväg hiskeligt. Auto på Nb och dram spänning. Bara överklockat med Multipliern, har prövat med fsb men med sämre resultat. Trots följd guide. Tror jag kan öka till 4,6-4,7 ghz men då måste jag nog höja vcore en bit. Hur mycket vågar jag höja? Provade 4,6ghz på 1.5v men då slog prime blend test ifrån. Eller om någon har några andra superba tips. 😄

Tack på förhand, Eric

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilka temps får du? i 4.5ghz 1.48v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Vilka temps får du? i 4.5ghz 1.48v

Insåg att jag fick lite hög temp, och va inte 100% stabilt. Det jag gjorde va dra ner till 4,4 ghz, fsb på 210 mhz. Sänkte vcore till 1.40 och höjde Nb vcore till 1.20, samt att jag satte llc på högsta. Detta gjorde att jag fick betydligt lägre temp. Vad tror du, var det en bra lösning? Håller fortfarande på att lär mig. 😄 finns det något jag bör prova för att hamna på 4,5 stabilt. Har provat att höja både vcore och nb vcore, men då måste jag ta ner llc till medium pga temp, vilket gör att jag måste höja spänningen upp till över 1.45 om jag möjligtvis ska ha nån chans att få det stabilt, och då är tempen på gränsen.

Med vänlig hälsning, Eric

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Insåg att jag fick lite hög temp, och va inte 100% stabilt. Det jag gjorde va dra ner till 4,4 ghz, fsb på 210 mhz. Sänkte vcore till 1.40 och höjde Nb vcore till 1.20, samt att jag satte llc på högsta. Detta gjorde att jag fick betydligt lägre temp. Vad tror du, var det en bra lösning? Håller fortfarande på att lär mig. �� finns det något jag bör prova för att hamna på 4,5 stabilt. Har provat att höja både vcore och nb vcore, men då måste jag ta ner llc till medium pga temp, vilket gör att jag måste höja spänningen upp till över 1.45 om jag möjligtvis ska ha nån chans att få det stabilt, och då är tempen på gränsen.
Med vänlig hälsning, Eric

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är på gränsen för dig?

Permalänk
Medlem

jag skulle nog undvika spänning över 1.5v för 24/7 bruk, även om det borde gå lite över kanske

brukar börja kosta mer änn det smakar då, särskillt med en hyper 212

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Vad är på gränsen för dig?

Jag hamnade på 62C i blend i prime95.

Ok, 1.5 v låter klokt. .:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ericb:

Insåg att jag fick lite hög temp, och va inte 100% stabilt. Det jag gjorde va dra ner till 4,4 ghz, fsb på 210 mhz. Sänkte vcore till 1.40 och höjde Nb vcore till 1.20, samt att jag satte llc på högsta. Detta gjorde att jag fick betydligt lägre temp. Vad tror du, var det en bra lösning? Håller fortfarande på att lär mig. 😄 finns det något jag bör prova för att hamna på 4,5 stabilt. Har provat att höja både vcore och nb vcore, men då måste jag ta ner llc till medium pga temp, vilket gör att jag måste höja spänningen upp till över 1.45 om jag möjligtvis ska ha nån chans att få det stabilt, och då är tempen på gränsen.

Med vänlig hälsning, Eric

Skickades från m.sweclockers.com

Varför överklockar du med fsb? kör med vanliga multiplier istället, FX-6350 borde nå 4.5ghz lätt men din moderkort kan vara ett hinder om det är för dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Varför överklockar du med fsb? kör med vanliga multiplier istället, FX-6350 borde nå 4.5ghz lätt men din moderkort kan vara ett hinder om det är för dålig.

Varför man klockar med FSB på AMD är för att nå högre minnesfrekvenser samt NB-frekvensen, då AMD "gillar" lite högre frekvenser där

Själv kör jag dock bara på Multipeln på min FX-6300@4.5GHz vid 1.452V med en "låg" minnesfrekvens på 1600MHz och NB@stock då självklart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Varför överklockar du med fsb? kör med vanliga multiplier istället, FX-6350 borde nå 4.5ghz lätt men din moderkort kan vara ett hinder om det är för dålig.

Fick det inte att funka lika bra med bara Multipliern. Var tvungen att gå upp i spänning och då drog tempen iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Varför man klockar med FSB på AMD är för att nå högre minnesfrekvenser samt NB-frekvensen, då AMD "gillar" lite högre frekvenser där

Själv kör jag dock bara på Multipeln på min FX-6300@4.5GHz vid 1.452V med en "låg" minnesfrekvens på 1600MHz och NB@stock då självklart.

Hur påverkas minnesfrekvensen av min lilla fsb höjning? Kan det va så att jag behöver höja dram spänningen? Den ligger på 1.50v nu. Man ska väl kunna dra upp den till 1.60 åtminstone?
Vad har du LLC på? Och vad har du för temp? Vill kolla lite hur andra settings ser ut. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Hur påverkas minnesfrekvensen av min lilla fsb höjning? Kan det va så att jag behöver höja dram spänningen? Den ligger på 1.50v nu. Man ska väl kunna dra upp den till 1.60 åtminstone?
Vad har du LLC på? Och vad har du för temp? Vill kolla lite hur andra settings ser ut. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Enda jag har ändrat är Multipeln och Vcore samt stängt av Turbo, allt annat är orört. Ligger just under 60°C med en Scythe Yasya luftkylare.

Din lilla ändring gör nog inte speciellt mycket för minnesfrekvensen, det är ju lite mer bökigt å klocka med FSB men orkar man göra det så vinner man lite prestanda då som sagt AMD "gillar" högre frekvenser på minnena samt NB. Visst ingen jätteskillnad mot bara multipeln men nog kanske man kan vinna en eller ett par FPS samt kanske även lite stabilare FPS.
Nu snackar jag bara spel då jag själv inte gör mycket annat än spela, surfa å redigera någon enstaka film.

EDIT: Såg nu att du körde Blend test, läste lite för slarvigt. Drog igång Blend å nu efter 10min så ligger den på max 47°C, och då kollar jag AMD's inbyggda tempsensor inte moderkortstempen som ligger på max 51°C med en rumstemp på 19-20°C

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Varför man klockar med FSB på AMD är för att nå högre minnesfrekvenser samt NB-frekvensen, då AMD "gillar" lite högre frekvenser där

Själv kör jag dock bara på Multipeln på min FX-6300@4.5GHz vid 1.452V med en "låg" minnesfrekvens på 1600MHz och NB@stock då självklart.

Men wtf? om du vill nå högre minnesfrekvensen så kan du väl bara överklocka din minne eller nb, du behöver inte leka med FSB för att nå högre värde på minnen och nb, själv kör jag på en gammal skit phenom 965 på 3.7ghz med 1600mhz (överklockad från 1333mhz) med 2400nb (överklockad från 2000), med bara multipeln, så förstår inte vad du försöker säga med att AMD "gillar" fsb.

Permalänk
Skrivet av ericb:

Hur påverkas minnesfrekvensen av min lilla fsb höjning? Kan det va så att jag behöver höja dram spänningen? Den ligger på 1.50v nu. Man ska väl kunna dra upp den till 1.60 åtminstone?
Vad har du LLC på? Och vad har du för temp? Vill kolla lite hur andra settings ser ut. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Du, max vcore är typ 1.55v för alla AMD där ute MAX, och då måste du stoppa datorn inne i kylskåpet och hoppas på att den kyler ner processorn, försök inte gå över 1.5v, själv brukar jag inte gå mer än 1.48v, men om jag hade nån vattenkylning eller något skulle jag kunde gå över 1.5v men på luft? aldrig, kommer bara överhetta skiten ur den. Gå absolut inte till 1.6v lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Du, max vcore är typ 1.55v för alla AMD där ute MAX, och då måste du stoppa datorn inne i kylskåpet och hoppas på att den kyler ner processorn, försök inte gå över 1.5v, själv brukar jag inte gå mer än 1.48v, men om jag hade nån vattenkylning eller något skulle jag kunde gå över 1.5v men på luft? aldrig, kommer bara överhetta skiten ur den. Gå absolut inte till 1.6v lol.

Jag pratade inte om CPU vcore, utan om dram spänningen. Min dram ligger på 1.50v stock. Och pga av att jag höjt fsb funderar jag om minnena kan behöva mer krut. För att det ska bli stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com