Corsair H100i + Asus VI Formula Hero frågor

Permalänk
Medlem

Corsair H100i + Asus VI Formula Hero frågor

Tjena, håller på att sätta ihop min dator, är ny på "bygg din egen dator" fronten, allt gick bra tills jag skulle koppla in alla CPU-kylar sladdar, H100i kommer med 3 sladdar (2 lika), vet att den ena är en Corsair Link som jag antar är en firewire?
Räknas den då som en "1394 sladd", i moderkorts manualen står det en varningstext att man absolut inte får koppla in en 1394-sladd, kollade då upp att 1394 är en firewire. Betyder det att jag inte kan använda Corsair Link?

Sedan förstår jag inte var sladdarna från dom 2 radiator-fläktarna ska sitta, är det bara att sätta in dom i moderkortets CPU-FAN 3-4pins? eller hur ska jag koppla för att styra alla fläktar med Corsair Link om det nu fungerar?
Känner lite så här i efterhand att jag skulle valt H110 istället och sluppit alla dessa sladdar..

Permalänk
Medlem

Corsair LINK ansluts med intern USB 2.0, alltså inte FireWire.

Fläktarna ansluts till denna adapter som sedan ansluts till kylblocket:

Lycka till!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Corsair LINK ansluts med intern USB 2.0, alltså inte FireWire.

Fläktarna ansluts till denna adapter som sedan ansluts till kylblocket:
http://cwsmgmt.corsair.com/media/Blogs/h100i_install/2013-02-...
http://cwsmgmt.corsair.com/media/Blogs/h100i_install/2013-02-...
Lycka till!

Hej! tack för svar!
Jag "listade" ut att dom 2 medföljande kablarna som är till fläktarna hade en skyddsgrej för "4pinsen", det var därför dom inte passade ihop med radiator-fläktarna :), är som sagt nybörjare till det här

Med intern USB 2.0, menar du?:

På mitt moderkort finns det 2 interna USB 2.0 anslutningar, den ena heter TPM, den andra heter ROG Ext tror jag, vet inte vilken jag ska koppla Corsair link till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doto:

Hej! tack för svar!
Jag "listade" ut att dom 2 medföljande kablarna som är till fläktarna hade en skyddsgrej för "4pinsen", det var därför dom inte passade ihop med radiator-fläktarna :), är som sagt nybörjare till det här

Med intern USB 2.0, menar du?:

http://techreport.com/r.x/asus-vistaedition/tpm.jpg

På mitt moderkort finns det 2 interna USB 2.0 anslutningar, den ena heter TPM, den andra heter ROG Ext tror jag, vet inte vilken jag ska koppla Corsair link till.

Hej
Jag har min i usb1112 och det funkar utmärkt. ROG Ext är för OC Panel Overclocking command center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Hej
Jag har min i usb1112 och det funkar utmärkt. ROG Ext är för OC Panel Overclocking command center.

Ok Tack!

Permalänk
Medlem

En annan fråga, jag har 3st chassi-fläktar, (fram, bak, botten) tycker ni jag ska koppla dom till h100i pumpen på samma sätt som radiator-fläktarna? bara 2 får plats då, eller ska jag koppla dom till , moderkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doto:

En annan fråga, jag har 3st chassi-fläktar, (fram, bak, botten) tycker ni jag ska koppla dom till h100i pumpen på samma sätt som radiator-fläktarna? bara 2 får plats då, eller ska jag koppla dom till , moderkortet?

Hej
Vill du styra dom med corsiar link så kör dom på pumpen. Annars kör dom på moderkortet då styr du dom med Asus AI Suite III vilket i min mening är lika bra som corsiar link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Hej
Vill du styra dom med corsiar link så kör dom på pumpen. Annars kör dom på moderkortet då styr du dom med Asus AI Suite III vilket i min mening är lika bra som corsiar link.

Ok, så egentligen är det bara onödigt med 1 extra kabel i chassit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doto:

Ok, så egentligen är det bara onödigt med 1 extra kabel i chassit?

Hej
Ja det onödigt om nu du inte har ett stort chassi som du kan gömma dom på, jag fick sätta fast dom med bunt band annars åkte dom upp till 200mm fläktarna övanför radiatorn :P. fläktuttagen på moderkortet är bättre när det gäller kabeldragning då dom sitter på kanten inte i mitten som pumpen gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Hej
Ja det onödigt om nu du inte har ett stort chassi som du kan gömma dom på, jag fick sätta fast dom med bunt band annars åkte dom upp till 200mm fläktarna övanför radiatorn :P. fläktuttagen på moderkortet är bättre när det gäller kabeldragning då dom sitter på kanten inte i mitten som pumpen gör.

Ok tack för tipsen!