Permalänk
Entusiast

Minnessettings i UEFI

Smällde in mina nya minnen igår. En uppsättning 4x4GB 2133Mhz 11-11-11-27... men om jag sätter minneshastigheten i UEFI så ändras självklart inte latency utan ligger kvar på 9-9-9-24 som det var med mina gamla 1600Mhz-minnen.

Tänkte ändra manuellt, men väl inne där det är tänkt att man ska ändra det så finns det ju tvåhundratjugoåtta saker att ändra

Då jag aldrig pillrat särskilt mycket med minnen så känner jag mig lite lost där inne och tycker samtidigt det är lite småsurt att köra minnena i 1600 när de "är" 2133. För som det är nu så kör jag de i 1600 9-9-9-24 för där spelar de, men inte högre än så.

Någon som vet om en utförlig guide så man vet vad det är man ska ändra på... som när man klockat så vill jag helst lära mig vad det är jag ändrar och inte bara sätta en siffra direkt efter en guide. Finns det ingen utförlig guide så får man väl tyvärr gå på det senare alternativet.

Är det bara primary timings man ska ändra och låta resten gå på auto eller är det mer man bör ändra?

Ser ungefär likadant ut för mig som på denna bild:

Please help a fellow out

Permalänk
Entusiast

Gahhh... fel forumdel, kan moderator snälla flytta?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inte XMP-inställning på detta i UEFI:n?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Finns det inte XMP-inställning på detta i UEFI:n?

Har sökt men hittar då inget... under vilken meny/vart borde det finnas?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Har sökt men hittar då inget... under vilken meny/vart borde det finnas?

Sorry! har tyvärr ingen aning var det ligger men att det ska finnas är jag 99.99999% säker på. Du får fortsätta ditt sökande alternativt kolla i någonting som kallas för moderkortsmanualen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Sorry! har tyvärr ingen aning var det ligger men att det ska finnas är jag 99.99999% säker på. Du får fortsätta ditt sökande alternativt kolla i någonting som kallas för moderkortsmanualen.

Hittade... satte den på XMP och minnena ska då köras i 11-12-11-nånting och 2133Mhz. Sparar och avslutar... datorn startar om, slår av sig, startar om, slår av sig o startar om osv. Jag håller in powerknappen och den slås av... startar om den och kommer in i Windows och möts av samma visa som det blivit tidigare. Minnena körs då i 1333Mhz

Är det minnena som ställer till det/är defekta... eller är det pga min överklockning och att de inte riktigt vill spela med då?

Permalänk
Entusiast

Gick in och testade default settings, så att min överklockning var nollställd... satte sen XMP och önskad hastighet på minnena. Kollade man menyn för timings så var de som det borde. Men samma visa... datorn slår av och på och jag får till slut hålla in powerknappen. Datorn startar upp, in i windows och samma visa som på bilden här ovan. Startar om och på startskärmen står det "overclock failed press F1 to continue"...

Moderkortet ska ju klara av 2133Mhz O.C så rent krasst borde det ju fungera. Kan jag ha svängt fel nånstans eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Gick in och testade default settings, så att min överklockning var nollställd... satte sen XMP och önskad hastighet på minnena. Kollade man menyn för timings så var de som det borde. Men samma visa... datorn slår av och på och jag får till slut hålla in powerknappen. Datorn startar upp, in i windows och samma visa som på bilden här ovan. Startar om och på startskärmen står det "overclock failed press F1 to continue"...

Moderkortet ska ju klara av 2133Mhz O.C så rent krasst borde det ju fungera. Kan jag ha svängt fel nånstans eller?

Klarar moderkortet 2133Mhz på alla fyra kanalerna då? Om slotsen är olikfärgade så har jag för mig att det vanligaste är att det bara är slot 2 och 4 från cpu och bortåt som är avsedda för att överklocka minnen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Klarar moderkortet 2133Mhz på alla fyra kanalerna då? Om slotsen är olikfärgade så har jag för mig att det vanligaste är att det bara är slot 2 och 4 från cpu och bortåt som är avsedda för att överklocka minnen.

Jahaja... det var nyheter för mig

Två är turkosa o två är svarta...

EDIT: Är det bara två specifika som klarar av överklockning eller två "valfria"? Eventuellt kan jag få dit stickor som inte är lågprofil, isf kan man ju byta till 2x8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jahaja... det var nyheter för mig

Två är turkosa o två är svarta...

EDIT: Är det bara två specifika som klarar av överklockning eller två "valfria"? Eventuellt kan jag få dit stickor som inte är lågprofil, isf kan man ju byta till 2x8...

som jag skrev så OM det är så att bara två är avsedda för det så är det samma slots på alla moderkort tror jag.

CPU [1][2][3][4]

Slot 2 och 4 brukar vara de som man rekommenderas sätta minnen som ska klockas i, alternativt om man bara har två stickor.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

som jag skrev så OM det är så att bara två är avsedda för det så är det samma slots på alla moderkort tror jag.

CPU [1][2][3][4]

Slot 2 och 4 brukar vara de som man rekommenderas sätta minnen som ska klockas i, alternativt om man bara har två stickor.

Jo det var så mina tidigare satt och det är bästa tänkbara om jag ska köra på minnen som inte är lågprofil... pga min megaklump till cpu-kylare

Tack för hjälpen dessutom trickysaer... är väl säkert där skon klämmer

Permalänk
Entusiast

Minns att jag läste nåt om att SB inte tyckte om minnen som körde i över 1.5V... hur ser det ut på den fronten? Bör det vara helt problemfritt att köra på minnen som vill ha 1.6V eller finns det risk för strul där? Nu kanske det är först när och om man passerar 1.65V, men jag slänger ut frågan iaf...

http://www.tomshardware.com/news/intel-i7nehalem-memory-volta...

Dock står det på dessa minnen att de finns på QVL-listan för p8z68-serien... men frågan är om det är vid 1333Mhz eller deras "tilltänkta hastighet"...

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156805-g.skill_ripjaw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Minns att jag läste nåt om att SB inte tyckte om minnen som körde i över 1.5V... hur ser det ut på den fronten? Bör det vara helt problemfritt att köra på minnen som vill ha 1.6V eller finns det risk för strul där? Nu kanske det är först när och om man passerar 1.65V, men jag slänger ut frågan iaf...

http://www.tomshardware.com/news/intel-i7nehalem-memory-volta...

Dock står det på dessa minnen att de finns på QVL-listan för p8z68-serien... men frågan är om det är vid 1333Mhz eller deras "tilltänkta hastighet"...

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/156805-g.skill_ripjaw...

Ska du köra minnen i 2133Mhz så har jag för mig att man rekommenderar minst 1.65V. Du kan väl testa att ta ur två minnen i de andra slottarna och se om datorn vill boota i 2133Mhz med rätta timings, isf har du väl ditt svar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Ska du köra minnen i 2133Mhz så har jag för mig att man rekommenderar minst 1.65V. Du kan väl testa att ta ur två minnen i de andra slottarna och se om datorn vill boota i 2133Mhz med rätta timings, isf har du väl ditt svar

Jo tanken är att jag ska göra det, dock ska dessa funka i 1.5V . Funkar det att få de i 2133 Mhz så plockar jag ut samtliga och skickar tillbaks...

Permalänk
Medlem

Det kan också vara CPUn som inte pallar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

Det kan också vara CPUn som inte pallar.

När jag tar bort överklockningen så borde den väl rimligtvis palla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

När jag tar bort överklockningen så borde den väl rimligtvis palla det?

CPUn är inte specad att klara minnen i 2133MHz, det finns alltså ingen garanti att den gör det.

Sedan är det kanske inte så att just dom moduler du har finns på moderkortstillverkarens lista över moduler som ska funka i 2133MHz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

CPUn är inte specad att klara minnen i 2133MHz, det finns alltså ingen garanti att den gör det.

Sedan är det kanske inte så att just dom moduler du har finns på moderkortstillverkarens lista över moduler som ska funka i 2133MHz.

Ok... de jag länkat till här ovan står iaf med på QVL för P8Z68 PRO-V. Finns det nån sorts QVL/Lista över kompatibla minnen för CPU'n... isf vill jag hemskt gärna veta vart fasen man hittar den.

(Se så mycket nytt jag lärt mig idag )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ok... de jag länkat till här ovan står iaf med på QVL för P8Z68 PRO-V. Finns det nån sorts QVL/Lista över kompatibla minnen för CPU'n... isf vill jag hemskt gärna veta vart fasen man hittar den.

(Se så mycket nytt jag lärt mig idag )

Någon sådan lista kan jag inte minnas att jag hört talas om.

Även om du inte får minnena att greja 11-11-11 2133MHz på 1,5V så kan du nog köra dom snabbare än de flesta minnen. Läs lite om överklockning av RAM, om det inte ordnar sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

CPUn är inte specad att klara minnen i 2133MHz, det finns alltså ingen garanti att den gör det.

Sedan är det kanske inte så att just dom moduler du har finns på moderkortstillverkarens lista över moduler som ska funka i 2133MHz.

Kollar man Intels sida och "memory types" så är det 1033/1333 som står i den kategorin... 1333/1600 för 3770k och 4770k. Huruvida detta nu stämmer och vad man ska tro om det kan ju diskuteras...

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m... <-- där klarar en 2600k minnen på 2133, så rimligtvis borde jag inte ha några bekymmer i de hastigheterna.

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin... <-- även där till SB-prollar...

Skrivet av lorgix:

Någon sådan lista kan jag inte minnas att jag hört talas om.

Även om du inte får minnena att greja 11-11-11 2133MHz på 1,5V så kan du nog köra dom snabbare än de flesta minnen. Läs lite om överklockning av RAM, om det inte ordnar sig.

Ska testa att bara köra två stickor ikväll och se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kollar man Intels sida och "memory types" så är det 1033/1333 som står i den kategorin... 1333/1600 för 3770k och 4770k. Huruvida detta nu stämmer och vad man ska tro om det kan ju diskuteras...

Precis, det var det jag syftade på från första början. Men i regel så klarar CPUerna snabbare minnen.