Ligger på 50-60 fps på MEDIUM i BF4 med 780 Ti, hjälp!

Permalänk
Medlem

Ligger på 50-60 fps på MEDIUM i BF4 med 780 Ti, hjälp!

Har nyaste bios uppdateringen, omformaterade datorn idag och installerat senaste drivrutinen (inte beta) till mitt 780 Ti och sitter på en i7 2600k cpu. Varför ligger jag på 50-60 fps i BF4!? Till och med mitt 6970 som har ersätts av 780 Ti klarade sig stabilt på 60 fps på MEDIUM.

I high ligger jag runt 30 fps, och i ultra ligger jag runt 15-20 fps.

Permalänk
Skrivet av Zlagge:

Har nyaste bios uppdateringen, omformaterade datorn idag och installerat senaste drivrutinen (inte beta) till mitt 780 Ti och sitter på en i7 2600k cpu. Varför ligger jag på 50-60 fps i BF4!? Till och med mitt 6970 som har ersätts av 780 Ti klarade sig stabilt på 60 fps på MEDIUM.

I high ligger jag runt 30 fps, och i ultra ligger jag runt 15-20 fps.

Har du överklockat processorn, om inte skulle jag göra det.
Ta och titta över temperaturer, och kika på loaden din cpu ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Har du överklockat processorn, om inte skulle jag göra det.
Ta och titta över temperaturer, och kika på loaden din cpu ligger på.

Vad för program använder jag mig för att se detta?

Permalänk

Om du inte har prövat, ominstallera burken med nytt Windows! Det kan lösa det mesta problemen.

Visa signatur

8320 4.8 | TX3 EVO PNP | 650TI BOOST | M5A97 LE R2.0 | CX600M | KINGSTON 128GB SSD | 8GB MINNE | AUZENTECH X-PLOSION 7.1

Permalänk
Inaktiv

Hur ser GPU respektive CPU användning ut?

Permalänk
Medlem

Gör en driver sweeper i felsäkert läge 2 gånger eller 3.
Fungerar inte det så gör som oliveråkeflo sa, formatera om.
Jag var ute för samma sak som du, kunde köra på max low, med med låg fps.
I mitt fall fungerade en driver sweeper, fast efter det så skaffade jag mig w8.1 och det slutade med att jag formaterade endå.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Vad ligger kortet på för klockfrekvenser i EVGA precision? Kortet har några gånger fått för sig att inte gå högre än 580-590Mhz så då får jag starta om datorn, det löser saken. (Jag är ej ensam om detta problem heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Har du överklockat processorn, om inte skulle jag göra det.
Ta och titta över temperaturer, och kika på loaden din cpu ligger på.

Ligger på 54 celsius när jag sitter med chrome uppe och steam och skype på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Ligger på 54 celsius när jag sitter med chrome uppe och steam och skype på grafikkortet.

Det är varmt ^^ Har du gjort egen fläktkurva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Vad ligger kortet på för klockfrekvenser i EVGA precision? Kortet har några gånger fått för sig att inte gå högre än 580-590Mhz så då får jag starta om datorn, det löser saken. (Jag är ej ensam om detta problem heller)

http://www.inet.se/produkt/5410087/evga-geforce-gtx-780-ti-3g... har denna modellen. här får du ett screenshot utav precision x när bf4 går på ultra: http://gyazo.com/a3879bcbaa067490d34ec494a862ed5f.png

Skrivet av Xiqt:

Det är varmt ^^ Har du gjort egen fläktkurva?

Nej. Allt är helt original. Endast installerat drivrutinerna + precision x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

http://www.inet.se/produkt/5410087/evga-geforce-gtx-780-ti-3g... har denna modellen. här får du ett screenshot utav precision x när bf4 går på ultra: http://gyazo.com/a3879bcbaa067490d34ec494a862ed5f.png

Nej. Allt är helt original. Endast installerat drivrutinerna + precision x.

Du har inte V-sync på då?
Eller att kortet throttlar pga värmen. Kortet går ju rätt så varmt.

Permalänk
Medlem

Hur ser

perfoverlay.drawgraph 1

ut när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Du har inte V-sync på då?
Eller att kortet throttlar pga värmen. Kortet går ju rätt så varmt.

Varför är det så varmt för då?

Testade sätta gpu fläkten på 100% användning, är detta att föredra? har gått ner till ca 65 celsius nu. Går sakta men säkert neråt.

Nej jag har V-sync av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Varför är det så varmt för då?

Testade sätta gpu fläkten på 100% användning, är detta att föredra? har gått ner till ca 65 celsius nu. Går sakta men säkert neråt.

Nej jag har V-sync av.

För att fläkten snurrar för långsamt, jag använder aldrig "Auto"
Okej, och du har ingen "Frame rate target" i EVGA precision heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Hur ser

perfoverlay.drawgraph 1

ut när du spelar?

Vad menar du?

Permalänk
Skrivet av Zlagge:

Varför är det så varmt för då?

Testade sätta gpu fläkten på 100% användning, är detta att föredra? har gått ner till ca 65 celsius nu. Går sakta men säkert neråt.

Nej jag har V-sync av.

Det är tempen i load vi behöver(När du hade orginal inställningarna.) Även märkte du någon skillnad när du öste på 100% med fläkten.(runt 80 grader funkar fint, över 85 nej tack.)
Bra temp program för cpu är Coretemp, kika på cpu temp ochså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Du har inte V-sync på då?
Eller att kortet throttlar pga värmen. Kortet går ju rätt så varmt.

varmt? det kan lätt få gå upp till 80 grader utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobomajs:

varmt? det kan lätt få gå upp till 80 grader utan problem

Ja visst funkar det, men jag skulle inte vilja ha det vid 80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Det är tempen i load vi behöver(När du hade orginal inställningarna.) Även märkte du någon skillnad när du öste på 100% med fläkten.(runt 80 grader funkar fint, över 85 nej tack.)
Bra temp program för cpu är Coretemp, kika på cpu temp ochså.

http://gyazo.com/e05f8660498d268555090f82b0ca4a62.png ingen aning. titta och berätta för mig har en h70 kylare på min cpu också, så den bör väl vara rätt kall.

EDIT: ja, grafikkortet gick ner till 62-64 celsius, men det lät förbannat högt.

Permalänk
Skrivet av Zlagge:

http://gyazo.com/e05f8660498d268555090f82b0ca4a62.png ingen aning. titta och berätta för mig har en h70 kylare på min cpu också, så den bör väl vara rätt kall.

Det är helt ok temp, inga problem, det är runt 75+ det börjar bli lite tveksamt(speciellt när den inte är 100% belastad).
Det är lite skumt för du ska ju få bra fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Det är helt ok temp, inga problem, det är runt 75+ det börjar bli lite tveksamt(speciellt när den inte är 100% belastad).
Det är lite skumt för du ska ju få bra fps.

Vad för inställningar är att föredra i precision x? Har tänkt att överklocka min cpu i helgen också, tips på vad för ghz som är bra att ligga runtom? 3.8?

Permalänk
Skrivet av Zlagge:

Vad för inställningar är att föredra i precision x? Har tänkt att överklocka min cpu i helgen också, tips på vad för ghz som är bra att ligga runtom? 3.8?

Står ju att den körs på 4.4 ghz?(cpu då?)

Permalänk
Medlem

konstigt.. jag har inte överklockat den. gör den det automatiskt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Vad för inställningar är att föredra i precision x? Har tänkt att överklocka min cpu i helgen också, tips på vad för ghz som är bra att ligga runtom? 3.8?

I Precision X,

Om du vill gå högt dvs.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

I Precision X, http://oi43.tinypic.com/20l0dau.jpg

Om du vill gå högt dvs.

Nu ska du inte ge honom udda information, det är ju som med processorer, klockar alla gpu:er olika.
Antaglien skulle inget hända men TS skulle nog bli lite förvånad om drivrutinercrashade/artefacter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Nu ska du inte ge honom udda information, det är ju som med processorer, klockar alla gpu:er olika.
Antaglien skulle inget hända men TS skulle nog bli lite förvånad om drivrutinercrashade/artefacter.

Det har du helt rätt i iofs. Han kanske kommer högre också
Nämen 106% power target sen +100 på core clock borde kortet klara. Utan crasher eller artefacter.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Det har du helt rätt i iofs. Han kanske kommer högre också
Nämen 106% power target sen +100 på core clock borde kortet klara. Utan crasher eller artefacter.

Mjo, har jo hört att dom klockar väldigt fint, skulle inte ha emot ett själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Mjo, har jo hört att dom klockar väldigt fint, skulle inte ha emot ett själv.

Ja, med vattenkylning så kan jag nog gå över 1250 lätt. Men på luft är 1240Mhz max. Allt över det crashar i Firestrike. Rank 72 i världen i alla fall ^^ *lol*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Ja, med vattenkylning så kan jag nog gå över 1250 lätt. Men på luft är 1240Mhz max. Allt över det crashar i Firestrike. Rank 72 i världen i alla fall ^^ *lol*

Byt till win 8 så går du upp till rank 50 på firestrike globalt:))

Lite offtopic men:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Byt till win 8 så går du upp till rank 50 på firestrike globalt:))

Lite offtopic men:)

Jaså, hur kommer det sig om man får fråga? DirectX 11.2 som spelar in eller?