Vad ska man köpa för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vad ska man köpa för grafikkort?

Tjenare, nu är de så här att jag letar nytt grafikkort men har inte en aning om vad jag vill ha, sitter just nu på 2st XFX Radeon HD 7850 2GB BLACK GDDR5 Med i7 4770k 32gig ram och ett MSI z87-g43 gaming moderkort och 850watt nätagg, vill ha ett grafikkort för runt 4000kr.. förslag tack!

Permalänk
Medlem

Måste fråga vad du vill uppnå med köpet?

Känns som att din nuvarande uppsättning bör pumpa ut tillräckligt med FPS för att göra ett nyköp för 4k som rätt så onödigt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill uppnå de bästa möjliga, borde ju finnas nått kort man kan köra single som är bättre än 2 7850?

Permalänk
Medlem

R9 290 om du vill ha mest prestanda för pengarna och inte bryr dig om hur mycket det låter. Vill du ha låg ljudnivå och samma prestanda så tar du istället ett GTX 780 med en bra kylare (MSI TF, Gigabyte WF, ASUS DC2).

Permalänk
Medlem

Ett R9 290 så fort Asus, MSI m.f. släpper kort med deras egna kylare, kommer ta några veckor men är värt att vänta på. Fast jag vet inte riktigt om det kommer vara en uppgradering värd att göra, prestanda ökningen kommer inte motsvara pengarna du lägger på uppgraderingen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Okej, jo har tittat på r9 290 men vill inte lyssna på de kortet, ska kolla på 780 modellen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobzqt:

Okej, jo har tittat på r9 290 men vill inte lyssna på de kortet, ska kolla på 780 modellen!

Kör själv ett GTX 780 Windforce och är helnöjd, har flashat om kortet så att jag kan höja volten och det går nu 100% stabilt i 1267MHz på 1212mV. Riktigt trevlig prestanda nu! Det ligger ju endast på 953MHz boost original tror jag.

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA, Superclocked för tillfället är de någe drag i de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobzqt:

Sitter och kollar på EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA, Superclocked för tillfället är de någe drag i de?

Det är nog ett bra val men jag skulle nog kanske ändå ta Windforce rev 2.0 då det har 8+8-strömfaser och kan hantera högre spänningar bättre.

http://www.dustinhome.se/product/5010752950/gigabyte-geforce-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobzqt:

Okej, jo har tittat på r9 290 men vill inte lyssna på de kortet, ska kolla på 780 modellen!

Eftersom du har två hyfsade kort i CF skulle jag säga att du kan gott lugna dig lite. Vänta tills 290/290X kommer med eftermarknadskylare och se vad som händer med priserna, och prestandan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Eftersom du har två hyfsade kort i CF skulle jag säga att du kan gott lugna dig lite. Vänta tills 290/290X kommer med eftermarknadskylare och se vad som händer med priserna, och prestandan.

Fast Nvidia med 780 eller 780ti finns redan idag med samma prestanda och tyst och fin kylare, om man accepterar ett något högre pris som åtminstone jag tycker är ok för att få den tysta svala kylaren.
När det kommer 290 290X med eftermarknadskylare lär nog priserna hoppa upp en del också.

Skulle väl då vara om man vill ha Mantle som blir en AMD grej, men hur det kommer prestera vet man inte.
Egentligen bör man nog om man redan som TS har ganska OK redan vänta 1 eller 2 månader precis som du säger, blir mantle en hit kommer AMD 290 290X med bra kylare bli väldigt populära, Nvidia bör nog vara ganska oroliga i prestanda segmentet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300