Permalänk

Windows 8.2?

Jag sökte på 8.2 med forumets sökfunktion, men fick svaret : "Tyvärr, inga träffar" - vilket förvånar mig.

Jag läste hos Amerikanska PC World att Windows 8.2 skulle ta tillbaks startmenyn. Någon som känner till något om detta?

Länk:
http://www.pcworld.com/article/2070705/report-windows-start-m...

Rättade stavfel i rubrik
Permalänk
Medlem

Det är bara rykten, så all diskussion innan MS officiellt går ut och antingen bekräftar eller dementerar kan endast baseras på spekulation.

Visa signatur

---

Permalänk
Visa signatur

Prolle: Intel i5 2500k @4.3ghz CPU-kylare: Cooler Master 212 Hyper EVO Mobo: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB Graffe: Sapphire Radeon 7950 Nätaggregat: Corsair CX 600w SSD: Samsung EVO 250GB (systemdisk), Intel 320 80GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Skärm: LG IPS237 Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Qpad OM-75 Headsett: Qpad QH-90

Permalänk
Hedersmedlem

*Trollningsinlägg, §1.5 i reglerna, raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dom sa att start knappen kommer i 8.1 också... Så meh.
Använder Start8, och det fungerar bra.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Jag sökte på 8.2 igen, och sökfunktionen hittar fortfarande ingenting -- inte denna tråd heller. Den kanske inte har glasögonen på sig idag?

Japp, det rör sig tydligen om ett obekräftat rykte från någon slags "bloggare" som tydligen har ett gott namn:
http://winsupersite.com/windows-8/further-changes-coming-wind...

Så helt omöjligt är det inte, men det är som sagt inte bekräftat ännu.

Permalänk

Jag tror vi kommer få se en startmeny igen, men tror den kommer ha samma innehåll som i 8.1 men kommer vara grafisktsnyggare.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Dom sa att start knappen kommer i 8.1 också... Så meh.
Använder Start8, och det fungerar bra.

Vad menar du? Startknappen ÄR ju tillbaka i 8.1...

Permalänk
Medlem

Kommer ju dröjja till 2015. Om du nu måste ha en start MENY , skaffa 3dje part.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag sökte på 8.2 igen, och sökfunktionen hittar fortfarande ingenting -- inte denna tråd heller. Den kanske inte har glasögonen på sig idag?

Japp, det rör sig tydligen om ett obekräftat rykte från någon slags "bloggare" som tydligen har ett gott namn:
http://winsupersite.com/windows-8/further-changes-coming-wind...

Så helt omöjligt är det inte, men det är som sagt inte bekräftat ännu.

8.2 är troligtvis för kort sökterm

Permalänk
Medlem

http://feber.se/pc/art/288904/nsta_windows_kan_komma_under_v/
Här är en till artikel som jag tycket var lite mer sammanfattat. Det verka vara en del men vi får troligen vänta tills den nästan är färdig innan vi vet något mer säkert vart det lutar åt. Mycket kan ändras tills dess.

Tex Start ändringen från 8.0 till 8.1 blev inte direkt det ryktet i början fick oss att tro och sen var skillnader mellan betan och det som släpptes om jag minns rätt.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

8.2 är troligtvis för kort sökterm

Det är den inte, för man kan t ex söka på "OSX".

När man VET hur vanligt det är med versionsnummer både på hård- och mjukvara så är det ju helt befängt att stoppa sökbarheten just på det -- på ett datorforum av alla ställen.

Jag använder Classic Shell själv, startmenyn är en förutsättning för att kunna använda datorn. Det vet alla - utom Microsoft. Åtminstone om man gör mer än spelar "Angry birds" och "Farmville" med datorn.

Windows 8 är en stor besvikelse för oss som tar fram ny programvara -- vi hade ju hoppats att Win8 skulle bli populärt, för då hade vi kunnat ha glädje av suget efter Win8-anpassade program. Men som Win8 blev, så upplever jag att inga kunder frågar efter det. Det är därför jag är intresserad av om det rättas till i 8.2, för att en så enkel sak som en frånvarande startmeny är skäl för att de flesta större företag inte uppgraderar.

MS hävdar ju motsatsen, men verkligheten och marknaden säger att det är så - Win8 har fortfarande bara drygt 6% av marknaden om denna källa stämmer:

http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=11&qpaf=&qpcu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Åtminstone om man gör mer än spelar "Angry birds" och "Farmville" med datorn.

Uh, Win+Q.
Av precis samma anledning som jag inte använder Launchpad eller Finder för att starta program i Mac OS X, så använder jag inte Start Menyn för att öppna en större bred program.

Det görs antigen via ovan nämna Win+Q, Win+1 till Win+ 9, via 'Run' prompten, alternativt Powershell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Vad menar du? Startknappen ÄR ju tillbaka i 8.1...

Han menade ju troligtvis startmenyn... det som händer när man trycker på knappen
Eller inte, om man har 8.1 antar jag att *metro händer* istället för startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

(...) Det är därför jag är intresserad av om det rättas till i 8.2, för att en så enkel sak som en frånvarande startmeny är skäl för att de flesta större företag inte uppgraderar.

Jag tror att de flesta företag inte uppgraderar till Win 8 eftersom Win 8 inte erbjuder någonting som inte Windows 7, Vista eller t om. XP gör lika bra. Avsaknaden av startmenyn må säkerligen vara irriterande för många, men knappast skälet till att företag inte väljer att gå ifrån Win 7.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag tror att de flesta företag inte uppgraderar till Win 8 eftersom Win 8 inte erbjuder någonting som inte Windows 7, Vista eller t om. XP gör lika bra. Avsaknaden av startmenyn må säkerligen vara irriterande för många, men knappast skälet till att företag inte väljer att gå ifrån Win 7.

Avsaknaden av startmenyn är den faktor som gör att det blir tvärstopp på de flesta företag. Det kostar massor med pengar att lära användarna ett nytt beteende och som du själv är inne på finns det inget att tjäna igen de pengarna på.

W8 beta hade startmeny och då var det många som planerade uppgraderingsprojekt. Sen kom RC utan och det vart en proteststorm som MS ignorerade.
Svaret från kunderna vart att dumpa W8

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vart tog Windows 8.2 vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Vart tog Windows 8.2 vägen?

Vad är det du inte fattar?

Allt står i tråden. Våren 2015. Över 1 år dit. Mycket hinner ändras tills dess. Du kan knappast sitta och förvänta dig att något nytt ska hända på mindre än en månad när det dessutom varit jul och nyår ledighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMan:

Vad menar du? Startknappen ÄR ju tillbaka i 8.1...

Windows flaggan dem lagt till i Win 8.1 leder dig ENDAST till Metro! Det är alltså ingen startmeny utan endast en knapp till metro crap.
Med andra ord helt värdelöst tillägg. Man kan likaväl klicka på windows tangenten på keyboardet om man nu skulle vilja vistas i metro miljön, varför man nu skulle vilja göra det som pc användare vettefan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Windows flaggan dem lagt till i Win 8.1 leder dig ENDAST till Metro! Det är alltså ingen startmeny utan endast en knapp till metro crap.
Med andra ord helt värdelöst tillägg. Man kan likaväl klicka på windows tangenten på keyboardet om man nu skulle vilja vistas i metro miljön, varför man nu skulle vilja göra det som pc användare vettefan dock.

Han frågade efter startknappen, inte startmenyn. Att du ser det som ett "helt värdelöst tillägg" är irrelevant (och ganska naivt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Han frågade efter startknappen, inte startmenyn. Att du ser det som ett "helt värdelöst tillägg" är irrelevant (och ganska naivt).

Att ha ett tillägg (metro) som förvandlar datorn till en telefon och med ungefär samma begränsningar som en sådan, är faktiskt ingen höjdare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Att ha ett tillägg (metro) som förvandlar datorn till en telefon och med ungefär samma begränsningar som en sådan, är faktiskt ingen höjdare

Har använt W8 nu ett tag hemma. Det skulle kosta rätt stora pengar att gå från W7 till W8 i en professionell miljö.

Fattar heller inte det nya skrivbordet på en PC. Det enda som händer när man startar ett program därifrån är ju ändå att man hamnar på det gamla skrivbordet, då är det ju lika lätt att alltid vara där också.

Men man inser ju att Microsoft gärna vill styra in sin bredare bas av användare till ett gränssnitt som med tiden kommer vara detsamma som på telefon och surfplattor. Annars lär de väl gå samma öde till mötes som Nokia och de gamla Macintosh datorerna. Även stora drakar kan falla.

Permalänk
Medlem

Ursäkta

Skrivet av panpo98:

Vad är det du inte fattar?

Allt står i tråden. Våren 2015. Över 1 år dit. Mycket hinner ändras tills dess. Du kan knappast sitta och förvänta dig att något nytt ska hända på mindre än en månad när det dessutom varit jul och nyår ledighet.

Ursäkta. Jag trodde jag svarade i denna tråd om Windows 9, http://www.sweclockers.com/nyhet/18165-microsoft-planerar-win...
och undrade då om Windows 8.2 som det skrivs om i denna tråd http://www.sweclockers.com/nyhet/18006-microsoft-kan-aterinfo....

Hade tydligen för många fönster uppe samtidigt