Cooler Master Cosmos SE

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Cosmos SE

De jättelika datorlådorna i den välkända serien Cosmos får sällskap av en mindre och betydligt mer prispressad variant. Nu hittar den senaste kreationen till SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

älskar att dem gör mindre chassin i samma utseende

sen

ser bilden som alien meme bilden thumbnail bilden

Permalänk
Skrivet av zzcool:

sen

ser bilden som alien meme bilden thumbnail bilden

Du ninjade mig på detta! Det var det första jag tänkte när jag såg den!

Tycker att Jonas ofta ser ut så när det gäller chassin dock.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

jag har den och jag gillar den förutom lite trång med att få in strömen på sidan men annars är jag nöjd med den ^^

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Kanske praktiskt men vansinnigt fult... Är det någon tävling i fulaste chassie som pågår och som jag missat eller?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vilket extremt misstag att inte kunna montera bort det där HDD racket för fet radiator i fronten utan att ta fram kapskiva.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit fett med en liten time-lapse bildsekvens när ni monterar?

Permalänk
Medlem

Älskar dessa recensioner i videoform!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Inaktiv

Är jag full eller är ljudet och bilden lite osynkat i videon ?

Permalänk
Medlem

Som jag har saknat dina chassirecensioner Jonas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

As grymt chassi! Älskar dessa vågade designer!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Du ninjade mig på detta! Det var det första jag tänkte när jag såg den!

Tycker att Jonas ofta ser ut så när det gäller chassin dock.

skulle vara roligare om 900d stod bredvid

och texten

"corsair"

Permalänk
Medlem

Det känns sannolikt att man tagit någon äldre stomme för att hålla ner tillverkningskostnad och byggt ett Cosmos runt detta, vilket i slutändan ger ett chassi som främst passar den som behöver mycket lagringsutrymme och samtidigt vill ha just Cosmos-utseendet. Kanske mer kommer att locka de som redan har ett orginal-Cosmos och vill bygga en till burk i samma stil, än att just detta skulle bli mångas "första Cosmos" av någon god anledning.

Alltid kul med bra genomgångar av chassin. Att produkten i fråga inte riktigt är för mig är ändå det normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garumental:

Är jag full eller är ljudet och bilden lite osynkat i videon ?

Så tänkte jag också men sen insåg jag att jag är full trots allt så det spelar ingen roll!

Ontopic: 5,25 platserna på framsidan är hemskt fula.

Permalänk

Har ett gigantiskt Cosmos Cooler Master chassi sedan säkert 6-7 år tillbaka. Fördelen med att det är stort är att där är mycket luft och av de sex chassifläktarna använder jag bara en, fler behövs inte om jag nu ens behöver ha en igång ens... Grafikkortet har sin fläkt men processorn har passiv kylning. Chassit är tyst och jag måste verkligen säga att en bättre datorkomponent än detta tysta chassi har jag aldrig köpt. Heja tysta chassin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

De jättelika datorlådorna i den välkända serien Cosmos får sällskap av en mindre och betydligt mer prispressad variant. Nu hittar den senaste kreationen till SweClockers testlabb.

Läs artikeln

Jag skulle gärna ha sett fler bilder i artikeln och jag skulle även uppskatta om ni inte svor i recensionen.
Det är bra att ni har en video som en del av recensionen men jag tycker det är synd att videon inkräktar på kvaliteten på den skrivna delen av artikeln.
Jag föredrar stuket på recensioner som den här tillexempel: http://www.sweclockers.com/recension/637-lian-li-pc-a16/1
Recensionerna som Thomas Ytterberg skriver här nån gång ibland tycker jag att ni ska försöka likna då ni recenserar en produkt.

Det får mig att längta tillbaka till en tid då sweclockers var en sida för datorhårdvara där man slapp läsa nyheter om vilka mobiltelefontillverkare som stämmer varrandra idag eller hur försenade diverse spelkonsoller är.

Kalla mig gärna gammalmodig men jag föredrog sweclockers då det var en given plats för hårdvaruentusiaster.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk

Hej Jonas!
Tack för en klockren och i vanlig ordning saklig recension.

De hade lätt kunnat göra lådan 1-2cm djupare utan att göra den jätte stor ändå. Väldigt många problem hade försvunnit, syftar på genomföringarna för kablarna.

Nått jag länge funderat över är dessa gummi stöd som ofta sitter i chassin för nätaggen.
Ni recensenter säger jämt att det har med ljuddämpning o göra.
Hur kan det ha någon funktion när nätaggen är mekaniskt skruvade direkt mot chassit i bakkant?
Vibrationerna kommer ju direkt överföras där, eller har jag fel?

Mvh

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Jag skulle gärna ha sett fler bilder i artikeln och jag skulle även uppskatta om ni inte svor i recensionen.
Det är bra att ni har en video som en del av recensionen men jag tycker det är synd att videon inkräktar på kvaliteten på den skrivna delen av artikeln.
Jag föredrar stuket på recensioner som den här tillexempel: http://www.sweclockers.com/recension/637-lian-li-pc-a16/1
Recensionerna som Thomas Ytterberg skriver här nån gång ibland tycker jag att ni ska försöka likna då ni recenserar en produkt.

Det får mig att längta tillbaka till en tid då sweclockers var en sida för datorhårdvara där man slapp läsa nyheter om vilka mobiltelefontillverkare som stämmer varrandra idag eller hur försenade diverse spelkonsoller är.

Kalla mig gärna gammalmodig men jag föredrog sweclockers då det var en given plats för hårdvaruentusiaster.

Om du är så missnöjd så kanske det är bäst att du börjar surfa på en annan sida.

Majoriteten som sitter på Sweclockers är intresserad av ALL teknik. ink konsol och mobiltelefoner.

för att anpassa sig till den breda massan är det självklart att dom ska ta upp saker som folk tycker är intressant.

tänk om Sweclockers bara tog upp det du tyckte var intressant, det kanske gör dig lycklig men 10 andra olyckliga.

tack för mig hej!

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem

Det kan inte varit ett sammanträffande bara.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Myyys med en ny chassi-recension

Tips för att effektivisera recensionen vore att inte lägga så mycket tid på att prata om kabeldragningsmöjligheterna innan komponenter är på plats.
frågan är dock: Vill vi verkligen ha mindre face-time från Jonas? jag lutar åt nej.

Permalänk
Medlem

01:15 "Chassit blev" jag är nog för trött, jag höll på att dö

Permalänk
Inaktiv

Hej Jonas!

Något som jag skulle uppskatta väldigt mycket vore om du kunde testa att montera in en Corsair H110 i toppen på chassin som ska ha plats för 280mm-radiatorer. Detta eftersom det är få chassin som verkar fungera med dessa i praktiken och kan vara intressant om man verkligen vill gå all-in med överklockningen.

Önskar även en recension av Cooler Master Silencio 652. Verkar vara Cooler Masters konkurrent mot Define R4 bland annat.

Du gör ett fantastiskt jobb med chassirecensionerna

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på att ljudupptagningen inte var i toppklass de första 3-4 minuterna ? Lät inte som det brukade. Sedan återgick det till det vanliga igen.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Äntligen en recension av detta chassi, har väntat på den

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med första Cosmos-chassit på runt ~20kg, stort som ett mindre hus. Fantastiskt chassi även det trots sina år på nacken nu!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Jag skulle gärna ha sett fler bilder i artikeln och jag skulle även uppskatta om ni inte svor i recensionen.

Nu blir jag intresserad vart är svordomen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nu blir jag intresserad vart är svordomen?

Tror han menar "...ett mindre helvete att dra fram kablarna" i stycket ovanför sista bilden.
Om det är detta som åsyftas tycker jag personligen att detta inte alls är farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _7eppe:

Tror han menar "...ett mindre helvete att dra fram kablarna" i stycket ovanför sista bilden.
Om det är detta som åsyftas tycker jag personligen att detta inte alls är farligt.

Precis, det är ju inte amerikansk TV detta ska sändas i

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _7eppe:

Tror han menar "...ett mindre helvete att dra fram kablarna" i stycket ovanför sista bilden.
Om det är detta som åsyftas tycker jag personligen att detta inte alls är farligt.

Med andra ord inte ens en svordom, simkev behöver nog läsa på sig lite!
Fan nu blev jag besviken.. trodde det var en riktig groda ju.

Permalänk
Medlem

Jonas Thörnqvist du skulle bli en gryyyyhyym meteorolog! Dina handrörelser och gester är oklanderliga=)

Tack för en kanonrecension!

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb