Köra två operativsystem samtidigt

Permalänk
Medlem

Köra två operativsystem samtidigt

Jag sitter på windows 7 idag men skulle vilja köra en windows 2008 server samtidigt på min dator, alltså att jag har båda körandes samtidigt med uppstart i windows 7 men windows server i ett "fönster". Jag har kollat på lite olika klipp på youtube där det ser ut som dom kör typ remote desktop och lätt kan skifta över till det genom andra operativet. Är det möjligt eller är det så att de kör sin server på en annan dator men de styr den med remote desktop?

Permalänk

Visst kan man ansluta med något slag av fjärranslutning, men vad du letar efter är nog virtuella datorer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_PC

https://www.virtualbox.org/
VMware
Windows Virtual PC

Permalänk
Medlem

installera Windows 8 sedan installera Hyper-V feature och kör in servern virtuellt. (kräver att man aktiverar Virtualization Technology i BIOS)

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

I Windows 8 och 8.1 har du inbyggt Hyper-V kolla min sign för guide.

Annars kan du köra VirtualBox eller VMWare-Player som är gratis.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om jag kör virtual box, hur fungerar kommunikationen mellan mina två datorer då? Jag vill kunna kommunicera med min windows server på ett liknande sätt som om den hade varit ansluten till mitt nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MuChCuP:

Om jag kör virtual box, hur fungerar kommunikationen mellan mina två datorer då? Jag vill kunna kommunicera med min windows server på ett liknande sätt som om den hade varit ansluten till mitt nätverk.

Den virtuella datorn går att ansluta till ett nätverk på samma sätt som en fysisk, det kan kräva konfigurering om du valt att "isolera" den när du skapade den men det är aldrig värre än om du kört den på ett annat vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.