Netscape-grundare investerar halv miljard i Oculus VR

Permalänk
Medlem

Se så. Ut med 4K-versionen nu!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tycker att det frikopplade siktet i HL2 är helt ok. (Man styr siktet med musen, oberoende av vart du tittar med huvudet.)

Men att stå upp och använda Riften.... (devkittet iaf), jag skulle spy på 10 sek.

Jag har försökt få tag på en Hydra, men dumma Razer slutade ju sälja dem PRECIS när de blev intressanta... obegripligt.

/hulle.

Hur styr du riktningen runt din egen axel? För mig kändes det mer naturligt och "verkligt" att stå upp, säger ju nästan sig själv då den du spelar i FPS också oftast står upp. Har för mig många andra som testat också tyckte bättre om att stå upp, sen kanske det är jobbigt att stå i längden.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alicorn:

Hur styr du riktningen runt din egen axel? För mig kändes det mer naturligt och "verkligt" att stå upp, säger ju nästan sig själv då den du spelar i FPS också oftast står upp. Har för mig många andra som testat också tyckte bättre om att stå upp, sen kanske det är jobbigt att stå i längden.

När man drar siktet mot kanten på ditt synfält roteras "kroppen". Det är inte perfekt på något sätt och en delvis otäck känsla, men det är det bästa sättet jag testat iaf.

Ja alla upplever illamående annorlunda, jag skulle inte kunna stå i alla fall, jag skulle ramla eller spy på väldigt kort tid. Jag har haft folk testa berg och dalbanan som ramlat ner SITTANDE från stolen...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Jag är så galet sugen på en Oculus Rift att det knappt går att beskriva med ord, men jag vill inte lägga en beställning på en developer-enhet bara för att höra att consumer-versionen snart ska släppas.
I Februari ska jag få en bonus så jag funderar på en Oculus samt datoruppgradering på samma gång. Med lite tur kanske man har hört något nytt sen dess, det är just 1080p som jag är mest ute efter då jag läst om att en del upplever att det blir som ett rutnät för pixeltätheten är så låg på nuvarande.

Baserat på vad jag han testa på Dreamhack kan jag hålla med om att det blir ett rutnät, men strax efter det fastnar man i spelet och rutnätet blir knappt märkbart.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

I nuvarande form borde det funka bäst i äventyrsspel/rpg och fordonsbaserade spel (dit räknas även Star Citizen!) antar jag?
Skall det vara riktigt trevligt med även FPS måste det väl till en liknande lösning som de körde i "Gadget Show" med Battlefield 3 vad gäller "mattan" de gick på.

Permalänk
Medlem

Detta är good news! Oculus rift är riktigt jävla häftigt.

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Tänk er... Rift via trådlöst. Hela huset blir en BF runda.

Så nostalgiskt.
Vi hade CS1.5 banor till våra fina hemorter och skolor.
Bjor ifs inte i mjölby men det är alltid kul med lokal banor.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag vet inte hur du bor, men 64 pers i mitt hus skulle bli... trångt!

Lägenhet! Blir som att springa runt i stora höghus i BF4!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

– Spelindustrin är väl förbi den punkt där fler pixlar, texels, flops och bildrutor verkligen förändrar spelupplevelsen. [...] Vad som däremot kommer att revolutionera spel och interaktivt innehåll i allmänhet är att placera människor i den digitala världen. Detta är vårt mål på Oculus och [konsumentversionen] B-serien kommer hjälpa oss att uppnå detta, säger teknikchefen John Carmack.

I have to call BS on this one! Jaha, när började det inte spela någon roll hur många pixlar grafikkortet orkar trycka ut på skärmen? Det är väl fortfarande högst relevant. Jag tycker vi är väldigt VÄLDIGT långt ifrån en tid när det uttalande stämmer. Spelen ser långt ifrån så bra ut som jag personligen vill och fysiken är fortfarande extremt långt ifrån de presentationer som både Nvidia och AMD ibland visar upp i sina techdemos.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Invisible walls anyone?

idclip! Carmack är ju med på tåget, han måste ju få det att funka

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Tänk er... Rift via trådlöst. Hela huset blir en BF runda.

Sen har man glömt en legobit någonstans på golvet, bara en legobit... Men självklart kommer man kliva på den om och om igen, the horror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

– Spelindustrin är väl förbi den punkt där fler pixlar, texels, flops och bildrutor verkligen förändrar spelupplevelsen. [...] Vad som däremot kommer att revolutionera spel och interaktivt innehåll i allmänhet är att placera människor i den digitala världen. Detta är vårt mål på Oculus och [konsumentversionen] B-serien kommer hjälpa oss att uppnå detta, säger teknikchefen John Carmack.

I have to call BS on this one! Jaha, när började det inte spela någon roll hur många pixlar grafikkortet orkar trycka ut på skärmen? Det är väl fortfarande högst relevant. Jag tycker vi är väldigt VÄLDIGT långt ifrån en tid när det uttalande stämmer. Spelen ser långt ifrån så bra ut som jag personligen vill och fysiken är fortfarande extremt långt ifrån de presentationer som både Nvidia och AMD ibland visar upp i sina techdemos.

Du hårddrar hans uttalande.
Det är svårt att inte ge honom rätt, om man begrundar två olika användningar av fördubblad prestanda.
1. Lägg prestandan på förbättrade shadingfunktioner eller dubbelt så många pixlar (1920x1080 -> 2560x1440)
2. Lägg prestandan på att driva en skärm för varje öga som i Oculus Rift.

Vad förändrar spelupplevelsen mest?

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

– Spelindustrin är väl förbi den punkt där fler pixlar, texels, flops och bildrutor verkligen förändrar spelupplevelsen. [...] Vad som däremot kommer att revolutionera spel och interaktivt innehåll i allmänhet är att placera människor i den digitala världen. Detta är vårt mål på Oculus och [konsumentversionen] B-serien kommer hjälpa oss att uppnå detta, säger teknikchefen John Carmack.

I have to call BS on this one! Jaha, när började det inte spela någon roll hur många pixlar grafikkortet orkar trycka ut på skärmen? Det är väl fortfarande högst relevant. Jag tycker vi är väldigt VÄLDIGT långt ifrån en tid när det uttalande stämmer. Spelen ser långt ifrån så bra ut som jag personligen vill och fysiken är fortfarande extremt långt ifrån de presentationer som både Nvidia och AMD ibland visar upp i sina techdemos.

Självklart spelar det roll om spelet ser fint också, men vad han menar är att om upplösningen höjs ett antal snäpp, eller fysiken i t.ex Battlefield 5 blir lite bättre än i fyran, så behöver det nödvändigtvis betyda att spelupplevelsen förändras så mycket. Spelupplevelsen med Oculus Rift och med nuvarande hårdvara som orkar dra den skulle, minst sagt, fördubbla spelupplevelsen, då allt är i 3D. Och det är nog det han menar.

Världen har gått förbi stadiet där man sitter och stirrar på en platt skärm med 2 miljoner pixlar är något revolutionerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Du hårddrar hans uttalande.
Det är svårt att inte ge honom rätt, om man begrundar två olika användningar av fördubblad prestanda.
1. Lägg prestandan på förbättrade shadingfunktioner eller dubbelt så många pixlar (1920x1080 -> 2560x1440)
2. Lägg prestandan på att driva en skärm för varje öga som i Oculus Rift.

Vad förändrar spelupplevelsen mest?

Jo visst, nu har jag personligen inte testat Oculus Rift. Men det verkar som en del inte gillar upplevelsen och tycker man blir snurrig. Sen är ju grafiken rätt långt ifrån dagens High-end PC (om jag förstått det hela rätt). Jag tror det är mellan 5-10 år innan detta är ett vettigt alternativ till att stirra på en skärm/storbildstv.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tanken med Oculus är god men jag tror tyvärr inte att detta kommer bli någon superstor succé, för stor och klumpig.
Den dagen det kommer något liknande men i betydligt mindre variant typ sportglasögonstorlek då kan vi börja snacka.
Sen så är väl upplösningen långt ifrån en dataskärm så nej tack än så länge.
Självklart så kommer dessa bli ett nyhetens behag när dom släpps på marknaden men jag förutspår att det kommer floppa bland allmänheten.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

"Spelindustrin är väl förbi den punkt där fler pixlar, texels, flops och bildrutor verkligen förändrar spelupplevelsen."

Helt rätt.

VR välkomnas varmt men det finns massor som kan bli bra mycket bättre i dagens spel...fysiken är alltför ofta riktigt primitiv t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Tanken med Oculus är god men jag tror tyvärr inte att detta kommer bli någon superstor succé, för stor och klumpig.
Den dagen det kommer något liknande men i betydligt mindre variant typ sportglasögonstorlek då kan vi börja snacka.
Sen så är väl upplösningen långt ifrån en dataskärm så nej tack än så länge.
Självklart så kommer dessa bli ett nyhetens behag när dom släpps på marknaden men jag förutspår att det kommer floppa bland allmänheten.

Nuvarande version rullar ju i 1080 så vet inte vad du menar med "långt ifrån en dataskärm". Sen sitter man ju rätt nära skärmen, men som många sagt, du glömmer det snabbt.

Plus, de bästa spelen jag spelat någonsin, alla kategorier, hör till 16-bits eran. Då var upplösningen 320x200 utan att vi grät nämvärt mycket över det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nuvarande version rullar ju i 1080 så vet inte vad du menar med "långt ifrån en dataskärm". Sen sitter man ju rätt nära skärmen, men som många sagt, du glömmer det snabbt.

Plus, de bästa spelen jag spelat någonsin, alla kategorier, hör till 16-bits eran. Då var upplösningen 320x200 utan att vi grät nämvärt mycket över det.

Nuvarande dev version är 720p som delas av två ögon.
Konsumentversionen kommer vara på 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Jag är så galet sugen på en Oculus Rift att det knappt går att beskriva med ord, men jag vill inte lägga en beställning på en developer-enhet bara för att höra att consumer-versionen snart ska släppas.
I Februari ska jag få en bonus så jag funderar på en Oculus samt datoruppgradering på samma gång. Med lite tur kanske man har hört något nytt sen dess, det är just 1080p som jag är mest ute efter då jag läst om att en del upplever att det blir som ett rutnät för pixeltätheten är så låg på nuvarande.

Fick testa Oculus Rift på ett event med spelet ROller Coaster Tycoon, känns nästan exakt likadant som att åka riktig bergochdalbana. Får samma känsla som när man åker ner från en ramp etc, kommer mycket troligtvis införskaffa mig konsument versionen när den är väl ute! Ett must buy!

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem

Kommer också självklart köpa konsument versionen när den är ute! Ett måste ju, sedan funderar jag på om man skulle skaffa sig en sådan där pistol som va ngt om på kickstarter runt Rift tiden. Sedan kanske köpa ett sorts glidgolv sen när man har råd Ta en morgonpromenad i Skyrim eller ngt kanske

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Skulle faktiskt vara sjukt kul ifall den kommer ut till marknanden snart, kanske inget jag kommer spela vardagligt med, men jäkligt skoj med polare och typ skräckspel och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

VR välkomnas varmt men det finns massor som kan bli bra mycket bättre i dagens spel...fysiken är alltför ofta riktigt primitiv t.ex.

Men det är ju inte det John säger. Han säger att vi är väl förbi den punkt där man endast räknade antalet polygoner på skärmen, pixlar, osv.. Och det är vi. Han bör veta vad han snackar om med tanke på hans position, ska väl också tilläggas.

Nu håller jag inte med om att fysiken är så primitiv, men om det är det du tycker är viktigt så görs ju framsteg där hela tiden eftersom vi får fler kärnor och fysik är relativt lätt att multithreada.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Behöver utvecklas några generationer.

Jo visst! men visst är det härligt att att dom nu (allvarligt) äntligen är på gång att utveckla denna underbara teknik.

Fotorealistisk Produkt & 3D arkitektvisualisering är två affärsområden som snabbt poppar upp i mitt huvud, och som kommer vara tacksamma för Oculus VR

En (systemarkitekt & gammal äventyrare) vän till oss är rörelsehindrad och sitter nu tyvärr efter lite hård lek som ung gubbe i rullstol - efter sin upplevelse med rollercoster'n tyckte han att det här är helt fantastiskt! (jag kan bara tänka mig upplevelsekoncepet & nyttan för handikappade när tekniken väl mognar och kommer i bruk på bred front).

När kan vi köpa den nya HD-versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawXcellence:

Jo visst! men visst är det härligt att att dom nu (allvarligt) äntligen är på gång att utveckla denna underbara teknik.

Fotorealistisk Produkt & 3D arkitektvisualisering är två affärsområden som snabbt poppar upp i mitt huvud, och som kommer vara tacksamma för Oculus VR

En (systemarkitekt & gammal äventyrare) vän till oss är rörelsehindrad och sitter nu tyvärr efter lite hård lek som ung gubbe i rullstol - efter sin upplevelse med rollercoster'n tyckte han att det här är helt fantastiskt! (jag kan bara tänka mig upplevelsekoncepet & nyttan för handikappade när tekniken väl mognar och kommer i bruk på bred front).

När kan vi köpa den nya HD-versionen?

Visst är det ballt som fan, och ett intressant steg på vägen, men i nuvarande form är det nog få som köper produkten. Hoppas de inte ger upp bara för att produkten just nu inte är så attraktiv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo visst, nu har jag personligen inte testat Oculus Rift. Men det verkar som en del inte gillar upplevelsen och tycker man blir snurrig. Sen är ju grafiken rätt långt ifrån dagens High-end PC (om jag förstått det hela rätt). Jag tror det är mellan 5-10 år innan detta är ett vettigt alternativ till att stirra på en skärm/storbildstv.

Sjösjukan ska ha åtgärdats i den senaste prototypen (kom för några veckor sedan) enligt Oculus.

Alltså, upplösningen i devkit 1 är låg, upplösningen i den aktuella prototypen är bättre, upplösningen i konsumentversionen blir förhoppningsvis ännu bättre. Utöver detta kan du ju inte säga att "grafiken är rätt långt ifrån dagens High-end PC" eftersom det är exakt samma grafik som du skulle visat på din monitor... har du en high-end-PC så har du... Riften är bara en extra bildskärm samt input från gyros istället för/som komplement till mus o.dyl.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."