Hur klarar sig windforce kylare i SLI

Permalänk
Medlem

Hur klarar sig windforce kylare i SLI

Hej jag har beställt dator och däri b.la ett 780 Ti windforce kort. Detta: http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-t...

Min tanke är att efter ett par år köpa ett till sådant och köra SLI. någon som vet hur dessa kort fungerar i SLI? Tänker främst på kylningen och värmen framförallt?
Någon som har erfarenhet? vill helst ha denna modellen för den är färdigklockad och väldigt tyst.

Resten av min dator : http://www.inet.se/kundvagn/visa/4342781/2013-12-14

den extra fläkten jag lagt till ( Fractal Design 140mm Silent Series R2 ) tänkte jag sätta under chassit så den blåser mot grafikkortet.

Så det jag är lite orolig för är hur presterar dessa i SLI (värmen och fläkten) ?

Permalänk
Medlem

Bara du har ok luftflöde i chassit så är det inga problem.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Bara du har ok luftflöde i chassit så är det inga problem.

Okej ja tänkte att jag satsartill en början bara på de två orginalfläktarna som ingår i refine R4 chassit plus Fractal Design 140mm Silent Series R2 och den sätter jag underifrån blåser rakt på mitt Ti kort sen när jag skaffar ett till så kan jag ju köpa fler fläktar och sätta in om det behövs, vad tror du?

Permalänk

Bra. Jag har kört Windforce + Asus dc 2 kylare o det funkade bra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Bra. Jag har kört Windforce + Asus dc 2 kylare o det funkade bra.

tack för din hjälp, har du någon länk till den kylaren ja hittar den inte?

Permalänk
Skrivet av L.gun:

tack för din hjälp, har du någon länk till den kylaren ja hittar den inte?

Har taskit internet nu. Men den påminner om Windforce kylaren.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har taskit internet nu. Men den påminner om Windforce kylaren.

ok synd, A men jag kör på det kortet då det verkar ju inte som några problem med SLI bara man har fläktar med bra luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

tack för din hjälp, har du någon länk till den kylaren ja hittar den inte?

Asus verkar inte ha släppt 780 ti med deras fläkt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Bra. Jag har kört Windforce + Asus dc 2 kylare o det funkade bra.

Jag körde samma setup 770 och jag fick inte till det. Trots HAF XM chassi med 200mm i fronten, sidan, två i topp och vatten på prollen så gick det övre kortet upp till 80 efter 5-10 minuters spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Asus verkar inte ha släppt 780 ti med deras fläkt ännu.

Ja! jag hittar ingenting heller. Men då satsar jag på Windforce kylaren ja kan tyvärr inte vänta. Allt jag läst så har winforce fått bra betyg och är känt för bra kylning. Alla tester säger desamma så de får bli ett sånt!

Permalänk
Skrivet av L.gun:

Hej jag har beställt dator och däri b.la ett 780 Ti windforce kort. Detta: http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-t...

Min tanke är att efter ett par år köpa ett till sådant och köra SLI. någon som vet hur dessa kort fungerar i SLI? Tänker främst på kylningen och värmen framförallt?
Någon som har erfarenhet? vill helst ha denna modellen för den är färdigklockad och väldigt tyst.

Resten av min dator : http://www.inet.se/kundvagn/visa/4342781/2013-12-14

den extra fläkten jag lagt till ( Fractal Design 140mm Silent Series R2 ) tänkte jag sätta under chassit så den blåser mot grafikkortet.

Så det jag är lite orolig för är hur presterar dessa i SLI (värmen och fläkten) ?

köp NZXT adapter G10 sen kopplar du på vanliga slutna vattenkylning system.
kolla först att ditt kort är kompatibelt med G10

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

köp NZXT adapter G10 sen kopplar du på vanliga slutna vattenkylning system.
kolla först att ditt kort är kompatibelt med G10

Det blir att fundera lite hur jag ska göra tack för ditt råd.

Finns det någon annan som har erfarenhet av SLI med windforce ?

Permalänk
Medlem

Det viktigaste verkar vara att man får en plats emellan de två winforce korten som är tom så de inte värmer upp varandra så att säga. Med modekortet ASUS MAXIMUS VI HERO ATX kan man väl få den lediga platsen emellan ?

Permalänk

Har bara erfarenhet av 580 SOC Windforce.
Varmt trots 8 chassifläktar. Fick bättre temp när jag vände fläktarna som blåste på grafikkorten så att dom drog bort luften från korten istället. Så det slutade med 6 fläktar som drog ur luften ur chassit och 2 som blåste in. Övre kortet gick 10 grader varmare än det undre. Som varmast hade jag 95 på övre och som svalast när jag vänt fläktarna 85 grader.
Windforce kan ha blivit bättre och Kepler går svalare än Fermi.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Bra. Jag har kört Windforce + Asus dc 2 kylare o det funkade bra.

Hur gick det?
Har exakt samma setup nu och måste ha dem med 1 plats mellanrum, annars tar skruvarna från Dc2an i WF fläkten i mitten.. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hur gick det?
Har exakt samma setup nu och måste ha dem med 1 plats mellanrum, annars tar skruvarna från Dc2an i WF fläkten i mitten.. :S

Kan man få en plats mellanrum i mitt modekort om man kör 2 st SLI 780 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Kan man få en plats mellanrum i mitt modekort om man kör 2 st SLI 780 Ti

Troligen.
Jag har ett maximus gene (mATX) och har två x16 och två x4 platser. Kör x16/x4 nu för att de ska funka och jag tror inte jag tappar många % på det. Ett hero har väl minst 3st x16 platser så de ska funka bra.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Hur gick det?
Har exakt samma setup nu och måste ha med 1 plats mellanrum, annars tar skruvarna från Dc2an i WF fläkten i mitten.. :S

Körde gtx670 sli på ett Maximus Hero z87 kort och där är det ett mellanrum för grafikkorten. Sen körde jag en ganska hög fläktkurva i msi af då låg översta kortet på 62grader o undre på 48 grader under load i spel typ bf3-4.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Har bara erfarenhet av 580 SOC Windforce.
Varmt trots 8 chassifläktar. Fick bättre temp när jag vände fläktarna som blåste på grafikkorten så att dom drog bort luften från korten istället. Så det slutade med 6 fläktar som drog ur luften ur chassit och 2 som blåste in. Övre kortet gick 10 grader varmare än det undre. Som varmast hade jag 95 på övre och som svalast när jag vänt fläktarna 85 grader.
Windforce kan ha blivit bättre och Kepler går svalare än Fermi.

Okej så med de nya kepler borde det fungerar bra antar jag. Men vad tycker du, alternativet för mig är ju det här märket istället också det överclockat
http://www.inet.se/produkt/5411049/evga-geforce-gtx-780-ti-3g...

Är det ett bättre val än gigabytes windforce om man ska köra SLI ?

Permalänk
Medlem

Generellt känns 3 fläktar bättre än 2, sedan kan själva kylaren vara bättre men tror nog att wf presterar bättre i dubbelkortslösningar.

Permalänk
Skrivet av L.gun:

Okej så med de nya kepler borde det fungerar bra antar jag. Men vad tycker du, alternativet för mig är ju det här märket istället också det överclockat
http://www.inet.se/produkt/5411049/evga-geforce-gtx-780-ti-3g...

Är det ett bättre val än gigabytes windforce om man ska köra SLI ?

Har ingen egen erfarenhet av ACX kylarna tyvärr. Kan tänka mig att denna kylare som Windforce vispar runt värmen i chassit så det kommer nog att krävas bra luftgenomströmning i chassit. Däremot så har EVGA bättre garantier som tillåter att du kan byta kylare på korten utan att bryta garantin.
Hur man sedan sätter chassifläktarna att dra in respektive ut luft får man prova sig fram till vilket som ger bäst resultat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Både ACX och Windforcekylarna mår bäst av att ha mellanrum mellan korten. Windforce vet jag av erfarenhet att det är en dum idé att köra SLI om de sitter kloss mot varandra, men det fungerar om det är mellanrum förutsatt att du har okej luftflöde i lådan. ACX har jag inte testat själv så det är möjligt att de kan fungera utan mellanrum (MSI:s kylare skall klara det ganska okej från vad jag läst.)

Med ett Maximus VI Hero som du valt kommer du att få mellanrum mellan korten så vilken tredjepartskylare som helst borde fungera så länge de är 2-slotskylare och inte tar upp 3 expansionsplatser.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Både ACX och Windforcekylarna mår bäst av att ha mellanrum mellan korten. Windforce vet jag av erfarenhet att det är en dum idé att köra SLI om de sitter kloss mot varandra, men det fungerar om det är mellanrum förutsatt att du har okej luftflöde i lådan. ACX har jag inte testat själv så det är möjligt att de kan fungera utan mellanrum (MSI:s kylare skall klara det ganska okej från vad jag läst.)

Med ett Maximus VI Hero som du valt kommer du att få mellanrum mellan korten så vilken tredjepartskylare som helst borde fungera så länge de är 2-slotskylare och inte tar upp 3 expansionsplatser.

Tack för din kunskap. Jag förstår inte riktigt det där med 2 slot kylare. Är 780 Ti windforce 2 slots kylare eller tar den upp 3 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Tack för din kunskap. Jag förstår inte riktigt det där med 2 slot kylare. Är 780 Ti windforce 2 slots kylare eller tar den upp 3 ?

Ja, det är en tvåslotskylare.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Jag kör 660 SLI med WindForce kylaren, och det fungerar utmärkt. Inget av korten blir speciellt varma och resten av datorn värms inte upp så mycket av det.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10