Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning vs luftkylning

Nu är det dags att köpa ny dator. Har nu kommit till att välja processorkylning vet inte riktigt vad jag ska ha helst vill jag ha sluten vattenkylning vet dock inte varför men men vet inte hur det ser ut för Corsair Hydro H100i kan tänka mig ett sådant men har hört att det kan finnas vissa problem med det. Kan även tänka mig andra sluten vattenkylningssystem som tex Antec eller CM kan självklart tänka mig andra märken också. vad tycker ni är det bästa valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av XequrN:

Nu är det dags att köpa ny dator. Har nu kommit till att välja processorkylning vet inte riktigt vad jag ska ha helst vill jag ha sluten vattenkylning vet dock inte varför men men vet inte hur det ser ut för Corsair Hydro H100i kan tänka mig ett sådant men har hört att det kan finnas vissa problem med det. Kan även tänka mig andra sluten vattenkylningssystem som tex Antec eller CM kan självklart tänka mig andra märken också. vad tycker ni är det bästa valet

Luftkylning.

P.S Du måste ha en anledning om du vill ha något mer än något annat. D.S

Permalänk
Medlem

Vattenkylning har väl bättre kylförmåga. De passar sig också bättre i små byggen, som min exempelvis där det finns lite med rum.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag har provat H80i, H100i och nu custom loop.

Du får lägre temp och mindre oljud med vattenkylning men med en radiator med 240mm eller mindre så ska du inte förvänta dig några mirakel, jag tror jag låg på runt 60 under load med min H100i på min i5:a.

Tycker du det är värt pengarna så ska du helt klart göra det, men ska du klocka ordentligt och vill ha ett svalt och tyst system så måste du bygga en egen loop.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Luft(tystast) eller riktig vattenkylning.
Tycker luft är bäst, vatten behövs bara för gpu och då kan man koppla in cpun också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Discokungen

Luft är rätt överlägset, om man har plats. En stor tornkylare och en lågvarvig fläkt kyler i princip alla processorer bra, med slutna vattenkylningspaket så måste pumpen jobba plus att radiatorerna är rätt tunna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

kör på en noctua nh-u14s om du har plats, eller en uh-u12s om du behöver något lite mindre. Extremt tysta luftkylare med enastående prestanda. Gör lite research så ska du se att jag har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XequrN:

Nu är det dags att köpa ny dator. Har nu kommit till att välja processorkylning vet inte riktigt vad jag ska ha helst vill jag ha sluten vattenkylning vet dock inte varför men men vet inte hur det ser ut för Corsair Hydro H100i kan tänka mig ett sådant men har hört att det kan finnas vissa problem med det. Kan även tänka mig andra sluten vattenkylningssystem som tex Antec eller CM kan självklart tänka mig andra märken också. vad tycker ni är det bästa valet

Skall du köra slutet system, köp Swiftecs H220 eller H320 (om du får plats)

Pumpen är överlägsen den som sitter i H100i/H80i

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Skall du köra slutet system, köp Swiftecs H220 eller H320 (om du får plats)

Pumpen är överlägsen den som sitter i H100i/H80i

Ser bra ut vet du någon bra hemsida som man kan köpa den?

Permalänk

Coolerkit.se

Permalänk
Medlem

haft båda har custom loop nu, hade valt en luftkyl om det finns plats. blir bökigare med en sluten vatten kyl än en bra torn kyl, är du ändå sugen på vatten gå all in direkt istället

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk

Har en H100i, men tycker att den låter rätt mycket ändå, den surrar.. Vet inte om jag fått ett måndagsex eller om den inte ska vara helt knäpptyst?
En fläkt lät massor, så corsair skickade en ny fläkt som är påväg.
Har dock ändå planer mot att byta fläktarna på den mot ett par Noctua.

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem

Om jag får knycka tråden lite! Just nu sitter jag på en Corsair H55 men den är för klen så jag tänkte köpa Noctua NH-U14S men jag har ett Asus Z87-A och det moderkortet har ju en smal design så jag undrar om ramminnena kommer täckas över? Någon som har kunskap om detta?

tack

Visa signatur

Citera för svar.